СТВОРЕННЯ ДОСТУПНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ТА ВИКОРИСТАННЯ АДАПТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.240-244Ключові слова:
адаптивні технології, універсальний дизайн, інклюзивне освітнє середовище.Анотація
Метою статті є виявлення основних проблем, що постають перед студентами з особливими освітніми потребами у ЗВО, та оцінка ефективності технологічних рішень для створення інклюзивного середовища. Методи досліджень: аналіз і синтез наукової літератури; емпіричний метод через вивчення досвіду. Розглянуто питання створення інклюзивного освітнього середовища у закладах вищої освіти для студентів із особливими освітніми потребами. Акцент зроблено на застосуванні адаптивних технологій, що забезпечують доступність навчального процесу для студентів з порушенням зору. Проаналізовано функціональні можливості дисплеїв і принтерів Брайля, програмного забезпечення для озвучення тексту та мультимедійних навчальних ресурсів, а також їхній вплив на академічну успішність і соціалізацію студентів. Практичну значущість дослідження розкрито на основі аналізу діяльності Ресурсного центру з інклюзивної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка. Охарактеризовано технічне забезпечення центру, методичну підтримку студентів із порушеннями зору, адаптацію навчальних матеріалів, а також заходи, спрямовані на підвищення рівня обізнаності викладачів щодо особливостей інклюзивного навчання. Результати дослідження засвідчили ефективність комплексного підходу, що поєднує використання сучасних адаптивних технологій, методичний супровід та соціальну інтеграцію студентів із порушеннями зору. Визначено перспективні напрями розвитку інклюзивної освіти, серед яких інтеграція штучного інтелекту, удосконалення тактильних дисплеїв, розширення мобільних технологій та міжнародної співпраці у сфері інклюзивного навчання.
Посилання
Список використаної літератури
Грищенко Н.В. Використання адаптивних технологій у навчальному процесі студентів з особливими освітніми потребами. Педагогічний альманах. 2022. № 47. С.78–89.
Іващенко О.В. Інклюзивна освіта у вищій школі: виклики та перспективи. Педагогічні науки. 2021. № 3. С.45–52.
Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю: міжнародний документ від 13 грудня 2006 р. № 995_792. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_792
Нормативно-правова база з питань інклюзивної освіти. Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. URL: https://soippo.edu.ua /index.php/45-2010-11-24-15-06-39/3632-normativno-pravova-baza-z-pitan-inklyuzivnoji-osviti
Методичні рекомендації щодо створення інклюзивного освітнього середовища у закладах вищої освіти. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/npa/shodo-stvorennya-inklyuzivnogo-osvitnogo-seredovisha-v-zakladah-doshkilnoyi-osviti
Burgstahler S. Universal design in higher education: from principles to practice. Harvard: Harvard Education Press, 2020. 384 p.
Schmetzke A.M. Accessibility of Web-based information resources for people with disabilities: Where do we stand and where do we need to go? The Journal of Academic Librarianship. 2020. Vol.46 (5). P.102218.
References
Hryshchenko, N.V. (2022). Vykorystannia adaptyvnykh tekhnolohii u navchalnomu protsesi studentiv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [The use of adaptive technologies in the educational process of students with special educational needs.]. Pedahohichnyi almanakh, 3, 37,.78–89. [in Ukrainian].
Ivashchenko, O.V. (2021). Inkliuzyvna osvita u vyshchii shkoli: vyklyky ta perspektyvy [Inclusive education in higher education: challenges and prospects]. Pedahohichni nauky, 3, 45–52. [in Ukrainian].
Konventsiia OON pro prava osib z invalidnistiu: mizhnarodnyi dokument vid 13 hrudnia 2006 r. № 995_792 [UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities: international document of December 13, 2006 No.995_792.]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_792 [in Ukrainian].
Normatyvno-pravova baza z pytan inkliuzyvnoi osvity. Sumskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Regulatory and legal framework for inclusive education.]. URL: https://soippo.edu.ua/index. php/45-2010-11-24-15-06-39/3632-normativno-pravova-baza-z-pitan-inklyuzivnoji-osviti [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo stvorennia inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha u zakladakh vyshchoi osvity [Methodological recommendations for creating an inclusive educational environment in higher education institutions]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/npa/shodo-stvorennya-inklyuzivnogo-osvitnogo-seredovisha-v-zakladah-doshkilnoyi-osviti [in Ukrainian].
Burgstahler, S. (2020). Universal design in higher education: from principles to practice. Harvard Education Press. 384 p.
Schmetzke, A.M. (2020). Accessibility of Web-based information resources for people with disabilities: Where do we stand and where do we need to go? The Journal of Academic Librarianship, 46 (5), 102218.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).