ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО СЕРЕДОВИЩА НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.245-249Ключові слова:
безпечне психологічне середовище, мовно-літературна освітня галузь, методи навчання, початкова школа, урок.Анотація
Психологічний комфорт та безпека сприяють удосконаленню навчального процесу, підвищенню у школярів рівня мотивації до навчання, зняття психологічних бар’єрів, спрямування енергії на освіту. Мета статті: виявити форми і методи педагогічної діяльності щодо забезпечення психологічного середовища через проведення інноваційних уроків мовно-літературної освітньої галузі у початковій школі. Використано методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень − для з’ясування теоретичних відомостей щодо формування безпечного освітнього середовища у початковій школі, зокрема на уроках мовно-літературної освітньої галузі; систематизація – для виявлення особливостей застосування інноваційних технологій на уроках мовно-літературної освітньої галузі; прогностичний – для визначення перспектив розвитку безпечного освітнього середовища у початковій школі. Обгрунтовано організацію безпечного освітнього середовища у навчальному закладі на уроках мовно-літературної освітньої галузі як активне попередження проблемного, деструктивного розвитку учня в школі; ефективного застосування відповідних методик навчання. Систематизовано вимоги до уроку з мовно-літературної освітньої галузі у початковій школі щодо забезпечення позитивного психологічного безпечного середовища.
Посилання
Список використаної літератури
Біличко В.А., Товканець Г.В. Освітнє середовище як дидактичний ресурс ефективності навчання. Освіта і формування конкурентоспроможності фахівців в умовах євроінтеграції: збірник тез доповідей VІ Міжнародної науково-практичної конференції (27–28 жовтня 2022 р., м.Мукачево) / Ред.кол.: Т.Д.Щербан (гол.ред.) та ін. Мукачево: Вид-во МДУ, 2022. С.53-54.
Вітюк В.В. Психолого-педагогічна підтримка особистості в умовах сучасного освітнього середовища. Безпечне освітнє середовище як умова навчання, соціалізації та самореалізації дитини: зб. ст. наук.-практ. конф. (29 березня 2024 р, м.Луцьк) /упоряд. Н.А.Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО, 2024. С.7-12.
Інноваційні технології супроводу реалізації базової середньої освіти в умовах реформування НУШ / за заг.ред. В.С.Поуль, А.В.Сазонової. Краматорськ: Відділ інформаційно-видавничої діяльності, 2021. 108 с.
Казмірчук Н.М. Створення безпечного освітнього середовища: протидія булінгу. Безпечне освітнє середовище як умова навчання, соціалізації та самореалізації дитини: зб. ст. наук.-практ. конф. (29 березня 2024 р, м.Луцьк) /упоряд. Н.А.Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО, 2024. С.44-49.
Курило В.С., Караман О.Л., Степаненко В.І. Критичне мислення і протидія маніпулятивному впливу в контексті безпеки особистості в інформаційно-психологічному вимірі війни. Інноваційна педагогіка. Науковий журнал. 2023. Випуск 60. С.167-173.
Луцюк А.М. В.О.Сухомлинський про безпечне психологічне освітнє середовище. Безпечне освітнє середовище як умова навчання, соціалізації та самореалізації дитини: зб. ст. наук.-практ. конф. (29 березня 2024 р, м.Луцьк) /упоряд. Н.А.Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО. C.93-97.
Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С.Вашуленка. Київ: Літера ЛТД, 2011. 364 с.
Моделювання освітнього простору в умовах реалізації концепції «Нова українська школа»: методичні рекомендації / Укл. Т.В.Деміракі, за заг. ред. В.В.Стойкової. Миколаїв: ОІППО, 2018. 36 с.
Парфілова С.Л., Кондратюк С.М., Алексєєнко А.Г. Особливості розвитку усного мовлення молодших школярів на основі тексту. Інноваційна педагогіка. 2023. Випуск 59. С.50-54.
Товканець Г.В. Застосування методу ситуаційного аналізу у початковій школі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2022. Випуск 2 (51). С.175-179.
Товканець Г.В., Сідор Ю.І. Освітнє середовище початкової школи у формуванні ціннісних орієнтацій молодших школярів. Міжнародний науковий журнал «Освіта і наука». 2023. Випуск 2 (35). С.224-231.
Товканець О.С. Педагогічні умови забезпечення здоров’язберігаючого середовища закладу освіти. Науковий вісник Ужгородського університету Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2022. Випуск 2 (51). С.180-183.
Хорошковська-Носач Т. П. Система вправ і завдань для формування в учнів 1–4 класів усного мовлення на уроках української мови в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка. 2022. 69 с.
Berne E. Transactional Analysis in Psychotherapy: The Classic Handbook to its Principles. London: Condor, 1961. 192 р.
References
Bilychko, V.A., & Tovkanets, H.V. (2022, October). Osvitnie seredovyshche yak dydaktychnyi resurs efektyvnosti navchannia [Educational environment as a didactic resource for learning effectiveness]. Osvita i formuvannia konkurentospromozhnosti fakhivtsiv v umovakh yevrointehratsii ‒ Proceedings of international scientific conference (pp.53‒54). MDU. [in Ukrainian].
Vitiuk, V.V. (2024). Psykholoho-pedahohichna pidtrymka osobystosti v umovakh suchasnoho osvitnoho seredovyshcha [Psychological and pedagogical support of the individual in the conditions of a modern educational environment]. Bezpechne osvitnie seredovyshche yak umova navchannia, sotsializatsii ta samorealizatsii dytyny ‒ Proceedings of international scientific conference (pp.7‒12). Volynskyi IPPO. [in Ukrainian].
Poul, V.S., & Sazonova, A.V. (Eds.). (2021). Innovatsiini tekhnolohii suprovodu realizatsii bazovoi serednoi osvity v umovakh reformuvannia NUSh. [Innovative technologies for supporting the implementation of basic secondary education in the context of the reform of the New Ukrainian School]. Viddil informatsiino-vydavnychoi diialnosti. [in Ukrainian].
Kazmirchuk, N.M. (2024, March). Stvorennia bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha: protydiia bulinhu [Creating a safe educational environment: combating bullying.]. Bezpechne osvitnie seredovyshche yak umova navchannia, sotsializatsii ta samorealizatsii dytyny ‒ Proceedings of international scientific conference (pp.44‒48). Volynskyi IPPO. [in Ukrainian].
Kurylo, V.S., Karaman, O.L., & Stepanenko, V.I. (2023). Krytychne myslennia i protydiia manipuliatyvnomu vplyvu v konteksti bezpeky osobystosti v informatsiino-psykholohichnomu vymiri viiny [Critical thinking and counteraction to manipulative influence in the context of personal security in the war informational and psychological dimension]. Innovatsiina pedahohika, 60, 167–173. [in Ukrainian].
Lutsiuk, A.M. (2024, March). V.O.Sukhomlynskyi pro bezpechne psykholohichne osvitnie seredovyshche. [V.O.Sukhomlynsky about a safe psychological educational environment]. Bezpechne osvitnie seredovyshche yak umova navchannia, sotsializatsii ta samorealizatsii dytyny ‒ Proceedings of international scientific conference (pp.93‒97). Volynskyi IPPO. [in Ukrainian].
Vashulenko, M.S. (Ed.). (2011). Metodyka navchannia ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli [Methodology of teaching the Ukrainian language in primary school]. Litera LTD. [in Ukrainian].
Stoikova, V.V. (Ed.). (2018). Modeliuvannia osvitnoho prostoru v umovakh realizatsii kontseptsii «Nova ukrainska shkola» [Modeling the educational environment in the context of implementing the «New Ukrainian School» concept. OIPPO. [in Ukrainian].
Parfilova, S.L., Kondratiuk, S.M., & Aleksieienko, A.H. (2023). Osoblyvosti rozvytku usnoho movlennia molodshykh shkoliariv na osnovi tekstu [Peculiarities of the development of oral speech of younger schoolchildren based on text]. Innovatsiina pedahohika, 59, 50–54. [in Ukrainian].
Tovkanets, H.V. (2022). Zastosuvannia metodu sytuatsiinoho analizu u pochatkovii shkoli [Application of the situational analysis method in elementary school]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 2 (51), 175–179. [in Ukrainian].
Tovkanets, H.V., & Sidor, Yu.I. (2023). Osvitnie seredovyshche pochatkovoi shkoly u formuvanni tsinnisnykh oriientatsii molodshykh shkoliariv [The educational environment of primary school in the formation of value orientations of younger schoolchildren]. Osvita i nauka, 2 (35), 224–231.
Tovkanets, O.S. (2022). Pedahohichni umovy zabezpechennia zdoroviazberihaiuchoho seredovyshcha zakladu osvity [Pedagogical conditions for ensuring a health-preserving environment in an educational institution]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 2 (51),180–183. [in Ukrainian].
Khoroshkovska-Nosach, T.P. (2022). Systema vprav i zavdan dlia formuvannia v uchniv 1–4 klasiv usnoho movlennia na urokakh ukrainskoi movy v zakladakh zahalnoi serednoi osvity z navchanniam movamy natsionalnykh menshyn [A system of exercises and tasks for developing oral communication skills in Ukrainian language lessons for students in grades 1–4 in secondary education institutions with instruction in the languages of national minorities]. Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].
Berne, E. (1961). Transactional Analysis in Psychotherapy: The Classic Handbook to Its Principles. Condor.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).