ФОРМУВАННЯ ШІ-ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.264-267Ключові слова:
заклади вищої педагогічної освіти, ШІ-грамотність, ШІ-компетентності, майбутні вчителі, штучний інтелект.Анотація
Стаття присвячена проблемі формування ШІ-грамотності майбутніх фахівців, зокрема, майбутніх учителів, що зумовлено стрімким розвитком та прогресом інформаційних і цифрових технологій, технологій штучного інтелекту, вільним доступом до великого масиву різної інформації, необхідністю критично мислити, аналізувати та створювати навчальний контент. Метою статті є – на основі аналізу законодавчих актів, нормативно-правових документів, науково-педагогічних джерел щодо використання штучного інтелекту в освіті, виокремити шляхи формування ШІ-грамотності майбутніх учителів в освітньому процесі закладів вищої педагогічної освіти. Методами дослідження є такі, як: теоретичні (аналіз науково-педагогічних джерел, нормативно-правової бази), синтез, та узагальнення отриманих результатів, а також емпіричні. У статті подано визначення сутті таких понять, як от: «ШІ-грамотність», «ШІ-компетентності», здійснено огляд чинної нормативно-правої вітчизняної бази щодо імплементації технологій штучного інтелекту в освіту. Представлено рамку компетенцій для вчителів, розроблену UNESCO. Визначено та представлено шляхи формування ШІ-грамотності майбутніх учителів у закладах вищої педагогічної освіти. Окреслено перспективи здійснення подальших досліджень.
Посилання
Список використаної літератури
Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)". URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text
Собченко Т.М., Ткачов А.С., Ткачова Н.О. Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів в освітньому середовищі педагогічного університету. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. Вип.2 (51). С.145-148.
Доценко С., Собченко Т. Оптимізація освітнього процесу закладів вищої освіти України засобами штучного інтелекту. Молодь і ринок. Вип.2 (222). 2024. С.7-12.
Кабінет Міністрів України. Розпорядження від 2 грудня 2020 р. № 1556-р «Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення 28.12.2024).
Міністерство освіти і науки України. Національна стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні 2021-2030. Київ. 2021. URL: https://wp.oecd.ai/app/uploads/2021/12/Ukraine_National_Strategy_for_Development_of_Artificial_Intelligence_in_Ukraine_2021-2030.pdf (дата звернення 28.12.2024).
Міністерство освіти і науки України. Програма великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок». 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf (дата звернення 28.12.2024).
Міністерство цифровізації України. Дорожня карта з регулювання штучного інтелекту в Україні. 2023. URL: https://surl.li/ptpkzr (дата звернення 28.12.2024).
Цифровий проєкт «Мрія». URL: https://interfax.com.ua/news/telecom/932412.html (дата звернення 28.12.2024).
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти. Проєкт МОН України, Міністерства цифрової трансформації України 2024. URL: https://surl.li/jfzrbo (дата звернення 29.12.2024).
UNESCO. Draft AI competency frameworks for teachers and for school students. 2024. URL: https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2023/11/UNESCODraft-AI-competency-frameworks-for-teachers-and-school-students.pdf (дата звернення 07.03.2025).
References
Profstandart vchytelia pochatkovykh klasiv, vchytelia zakladu zahalnoi serednoi osvity i vchytelia pochatkovoi osvity [Professional standard of a primary school teacher, a teacher of a general secondary education institution and a primary school teacher]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasivvchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osvit [in Ukrainian].
Sоbchenko, T.M., Tkachova, N.O. &Tkachov, A.S. (2022). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv v osvitnomu seredovyshchi pedahohichnoho universytetu. [Formation of information and digital competence of future teachers in the educational environment of a pedagogical university]. Scientific Bulletin of uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 2 (51), 145-148. [in Ukrainian].
Dotsenko, S., & Sobchenko, T. (2024). Optymizatsiia osvitnoho protsesu zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy zasobamy shtuchnoho intelektu [Optimization of the educational process of higher education institutions of Ukraine using artificial intelligence]. Molod i rynok, 2 (222), 7-12. [in Ukrainian].
Kabinet Ministriv Ukrainy. Rozporiadzhennia vid 2 hrudnia 2020 r. № 1556-r «Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini» [On Approval of the Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine]. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini 2021-2030. (2021). [National Strategy for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine 2021-2030]. URL: https://wp.oecd.ai/app/uploads/2021/12/Ukraine_National_Strategy_for_Development_of_Artificial_Intelligence_in_Ukraine_2021-2030.pdf [in Ukrainian].
Prohrama velykoi transformatsii «Osvita 4.0: ukrainskyi svitanok». (2022). [The program of the great transformation "Education 4.0: Ukrainian Dawn"]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf [in Ukrainian].
Dorozhnia karta z rehuliuvannia shtuchnoho intelektu v Ukraini [Roadmap for the regulation of artificial intelligence in Ukraine]. URL: https://surl.li/ptpkzr [in Ukrainian].
Tsyfrovyi proiekt «Mriia» [Digital project "Mriya"]. URL: https://interfax.com.ua/news/telecom/932412.html [in Ukrainian].
Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo zaprovadzhennia ta vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity (2024). [Instructional and methodological recommendations on the introduction and use of artificial intelligence technologies in secondary education institutions.]. Proiekt MON Ukrainy, Ministerstva tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. URL: https://surl.li/jfzrbo [in Ukrainian].
UNESCO. Draft AI competency frameworks for teachers and for school students. (2024). URL: https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2023/11/UNESCODraft-AI-competency-frameworks-for-teachers-and-school-students.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).