ПРОБЛЕМИ ПЕРІОДИЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ БІОГРАФІСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.156-159Ключові слова:
біографістика, періодизація, тенденція розвитку, методологічні засади.Анотація
Анотація. Метою статті є охарактеризувати основні етапи періодизації педагогічної біографістики як науки. Для виявлення принципів періодизації біографістики ми використали метод аналізу та синтезу, порівняння, систематизації та класифікації позицій педагогічних наукових джерел літератури. У статті розглядаються питання стосовно продуктивного тлумачення періодизації як інструменту пізнання, що сприяє вивченню процесу трансформації первісного образу певного об’єкта. Коректне визначення періодизації певної галузі науки дає можливість об’єктивно формулювати мету, шляхи дослідження та з’ясувати значення і результативність досліджуваної гіпотези. Такий науковий аспект стосується фактичного обов’язкового компонента історико-педагогічного і біографічного дослідження як періодизація. Виходячи з аналізу різних наукових рефлексій цього феномену, адекватним і цікавим вважаємо дещо алегоричний розгляд періодизації як «базової конструкції» «певної схеми (кістяка, скелета)», на яку «нанизується множинність подій» як результат пізнавальної діяльності у вигляді «фактів-знань». У сукупності вони дають певний образ досліджуваного явища, що виступає як об’єкт періодизації – об’єкт пізнання. Закцентована увага на сучасний стрімкий зліт біографічних досліджень і публікацій, зростання загального інтересу до біографічного знання. Доведено той факт, що особа вивчається у всій багатоплановості, різнобічності інтересів і виявів; у внутрішніх суперечностях, часто у роздвоєності політичного, національного, культурного самовизначення, у еволюції поглядів і переконань. Наголошено на необхідності дослідження фактичних матеріалів, про те, що особи різних політичних і соціокультурних поглядів залишалися саме тими, які за глибинними рисами світогляду, звичками, колом спілкування допомагали і допомагають розвитку педагогічної біографістики.
Посилання
References
Diui, J. (2003). Demokratiia i osvita [Democracy and education]. Lviv: Kalvariia. [in Ukrainian].
Honcharenko, S. (2008). Metodolohichni osoblyvosti naukovykh pohliadiv na pedahohichyi protses: vid reproduktyvnoi pedahohiky do pedahohiky tvorcho-kreatyvnoi [Methodological peculiarities of scientific views on the pedagogical process: from reproductive pedagogy to pedagogy of creativity-creativity]. Pedagogical education and adult education European dimension: a collection of scientific works (pp.41–65). Kiev-Khmelnytsky: IPO I OD. [in Ukrainian].
Kovalchenko, Y.D. (2003). Metody ystorycheskoho yssledovanyia [Methods of historical research] (2nd ed.). URL: http://www.pseudology.org/History/KovalchenkoMetodyIstorIssledovaniya2.pdf (last accessed: 16.12.2017). [in Russian].
Kuzmenko, H.N., & Otiutskyi, H.P. (2014). Fylosofyia y metodolohyia nauky [Philosophy and methodology of science]. Moscow: Yurayt. [in Russian].
Novykov, A.M. (2006). Metodolohyia obrazovanyia [Methodology of education] (2nd ed.). Moscow: Yegves. [in Russian].
Sukhomlynska, O.V. (2002). Periodyzatsiia pedahohichnoi dumky v Ukraini: kroky do novoho vymiru [Periodization of Pedagogical Thought in Ukraine: Steps to a New Dimension]. Scientific works collection on the 10th anniversary of the APS of Ukraine (Р.1, рр. 37-54). Kharkiv: OVS. [in Ukrainian].
Sydorenko, V.K., & Dmytrenko, P.V. (2009). Osnovy naukovykh doslidzhen [Basics of the scientific research]. Kiev: DINIT. [in Ukrainian].
Sysoieva, S.O., & Krystopchuk, T.Ye. (2013). Metodolohiia naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology of scientific and pedagogical researches]. Rivne: Volynski oberehy. [in Ukrainian].
Volikova, M. (2015). Problema periodyzatsii ta osvoiennia naukovo-publitsystychnoi spadshchyny A.Makarenka i konteksti innovatsiinoho rozvytku osvity [The problem of periodization and development of scientific and journalistic heritage A.Makarenko and the context of innovative development of education]. Human studies studios. Series «Pedagogy», 31, 89-97. [in Ukrainian].
Zahviazynskyi, V.Y. (2011). Teoryia obuchenyia: sovremennaia ynterpretatsy [Teaching Theory: modern Interpretation]. Moscow: Academiya. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).