ПРОБЛЕМИ ПЕРІОДИЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ БІОГРАФІСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.156-159Ключові слова:
біографістика, періодизація, тенденція розвитку, методологічні засади.Анотація
Анотація. Метою статті є охарактеризувати основні етапи періодизації педагогічної біографістики як науки. Для виявлення принципів періодизації біографістики ми використали метод аналізу та синтезу, порівняння, систематизації та класифікації позицій педагогічних наукових джерел літератури. У статті розглядаються питання стосовно продуктивного тлумачення періодизації як інструменту пізнання, що сприяє вивченню процесу трансформації первісного образу певного об’єкта. Коректне визначення періодизації певної галузі науки дає можливість об’єктивно формулювати мету, шляхи дослідження та з’ясувати значення і результативність досліджуваної гіпотези. Такий науковий аспект стосується фактичного обов’язкового компонента історико-педагогічного і біографічного дослідження як періодизація. Виходячи з аналізу різних наукових рефлексій цього феномену, адекватним і цікавим вважаємо дещо алегоричний розгляд періодизації як «базової конструкції» «певної схеми (кістяка, скелета)», на яку «нанизується множинність подій» як результат пізнавальної діяльності у вигляді «фактів-знань». У сукупності вони дають певний образ досліджуваного явища, що виступає як об’єкт періодизації – об’єкт пізнання. Закцентована увага на сучасний стрімкий зліт біографічних досліджень і публікацій, зростання загального інтересу до біографічного знання. Доведено той факт, що особа вивчається у всій багатоплановості, різнобічності інтересів і виявів; у внутрішніх суперечностях, часто у роздвоєності політичного, національного, культурного самовизначення, у еволюції поглядів і переконань. Наголошено на необхідності дослідження фактичних матеріалів, про те, що особи різних політичних і соціокультурних поглядів залишалися саме тими, які за глибинними рисами світогляду, звичками, колом спілкування допомагали і допомагають розвитку педагогічної біографістики.
Посилання
References
Diui, J. (2003). Demokratiia i osvita [Democracy and education]. Lviv: Kalvariia. [in Ukrainian].
Honcharenko, S. (2008). Metodolohichni osoblyvosti naukovykh pohliadiv na pedahohichyi protses: vid reproduktyvnoi pedahohiky do pedahohiky tvorcho-kreatyvnoi [Methodological peculiarities of scientific views on the pedagogical process: from reproductive pedagogy to pedagogy of creativity-creativity]. Pedagogical education and adult education European dimension: a collection of scientific works (pp.41–65). Kiev-Khmelnytsky: IPO I OD. [in Ukrainian].
Kovalchenko, Y.D. (2003). Metody ystorycheskoho yssledovanyia [Methods of historical research] (2nd ed.). URL: http://www.pseudology.org/History/KovalchenkoMetodyIstorIssledovaniya2.pdf (last accessed: 16.12.2017). [in Russian].
Kuzmenko, H.N., & Otiutskyi, H.P. (2014). Fylosofyia y metodolohyia nauky [Philosophy and methodology of science]. Moscow: Yurayt. [in Russian].
Novykov, A.M. (2006). Metodolohyia obrazovanyia [Methodology of education] (2nd ed.). Moscow: Yegves. [in Russian].
Sukhomlynska, O.V. (2002). Periodyzatsiia pedahohichnoi dumky v Ukraini: kroky do novoho vymiru [Periodization of Pedagogical Thought in Ukraine: Steps to a New Dimension]. Scientific works collection on the 10th anniversary of the APS of Ukraine (Р.1, рр. 37-54). Kharkiv: OVS. [in Ukrainian].
Sydorenko, V.K., & Dmytrenko, P.V. (2009). Osnovy naukovykh doslidzhen [Basics of the scientific research]. Kiev: DINIT. [in Ukrainian].
Sysoieva, S.O., & Krystopchuk, T.Ye. (2013). Metodolohiia naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology of scientific and pedagogical researches]. Rivne: Volynski oberehy. [in Ukrainian].
Volikova, M. (2015). Problema periodyzatsii ta osvoiennia naukovo-publitsystychnoi spadshchyny A.Makarenka i konteksti innovatsiinoho rozvytku osvity [The problem of periodization and development of scientific and journalistic heritage A.Makarenko and the context of innovative development of education]. Human studies studios. Series «Pedagogy», 31, 89-97. [in Ukrainian].
Zahviazynskyi, V.Y. (2011). Teoryia obuchenyia: sovremennaia ynterpretatsy [Teaching Theory: modern Interpretation]. Moscow: Academiya. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.