DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.185-191

МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

Vasyl Fedorets

Анотація


Анотація. Метою нашого дослідження була концептуалізація соціально-антропологічної моделі розвитку здоров’язбережувальної компетентності соціального працівника в умовах післядипломної освіти на основі інтегративного використанням цілісних, аксіологічних, антропологічних, феноменологічних, культурологічних і соціологічних підходів та візій. Методи дослідження: філософсько-світоглядний, антропологічний, культурологічний, екзистенційний, аксіоматичний, ціннісний, герменевтиичний, трансферу знань. На основі трансферу знань та ідей педагогічної інтеграції застосовані були також підходи, характерні для валеології та медицини. В статті концептуалізується соціально-антропологічна модель здоров’язбережувальної компетентності соціального працівника. Вказана модель розроблена співвідносно до запитів практики та сучасних тенденцій європеїзації і гуманізації української освіти. Здоров’язбережувальна компетентність в рамках даної моделі розглядається як інтегративна особистісно-професійна здатність в якій на основі здоров’я орієнтованих інтенцій актуалізується особистісний, інтелектуальний, культурний та професійний потенціали фахівця. Дана компетентність представляється також як особливий антропологічно-ціннісний і соціокультурний феномен сформований шляхом використання системи антропопрактик (соціальних, культурних, антропологічних та психологічних) розроблених і інтегрованих в одну цілісність на основі антропологічних, ціннісних і гуманістичних уявлень про людину. Антропологічні, соціальні і культурологічні інтенції закладені в основу вказаної моделі здоров’язбережувальної компетентності відображені в її структурі яка представлена чотирма компонентами (складовими, компетенціями): когнітивним, діяльнісним, особистісним та соціально-антропологічним. Актуальними складовими когнітивного компоненту є здоров’язбережувальне мислення, а також ціннісні, феноменологічно і практично спрямовані знання, та здатність фахівця до здоров’яорієнтованих інтерпретацій феномену людини та певних ситуацій.


Ключові слова


здоров’язбережувальна компетентность соціального працівника; післядипломна освіта; антропологізація; європеїзація соціальний працівник.

Повний текст:

PDF

Посилання


References

Anosov, I. P. (2004). Antropolohizm yak chynnyk humanizatsii osvity (teoretyko-kontseptualni osnovy) [Anthropologism as a factor in the humanization of education (theoretical and conceptual foundations)] (Unpublished Doctoral Dissertation). National Pedagogical University named after M.P.Drahomanov, Kyiv. [in Ukrainian]

Antonova, O. Ye., Polishchuk, N. M. (2016). Pidhotovka vchytelia do rozvytku zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti uchniv [Teacher training for the development of healthcare-saving competence of students]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. [in Ukrainian].

Bollnow, O. F. (1971). Pädagogik in anthropologischer Sicht. Tokyo: Tamagawa University Press.

Diurkheim, E. (1994). Samoubyistvo: sotsyolohicheskiy etiud [Suicide: a sociological etude]. Moskva: Misl. [in Russian].

Gottschalk, A. W., Andrish, J. T. (2001). Epidemiology of sports injury in pediatric athletes. Sports Medicine And Arthroscopy Review, 19(1), 2–6.

Fedorets, V. M. (2017). Rozvytok zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury : patopedahohichnyi aspect [Development of the health of preserving competence of the teacher of physical culture: the patho-pedagogical aspect]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 6 (35), 198−220. [in Ukrainian].

Fedorets, V. M. (2018). Kontseptualizatsiia dystsyplinarno-metodolohichnoi matrytsi rozvytku zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Conceptualization of the discipline-methodological matrix of the development of the health of preserving competence of the teacher of physical culture in the conditions of postgraduate education]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 4 (95), 220−229. [in Ukrainian].

Kontseptsiia «Nova shkola. Prostir osvitnikh mozhlyvostei» [Concept "New School. Educational opportunities space»]. (2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/. (last accessed: 24.04.2019). [in Ukrainian].

Nazaretian, A. P. (2004). Tsyvylyzatsyonnыe kryzysы v kontekste Unyversalnoi ystoryy: (synerhetyka – psykholohyia – prohnozyrovanye) [Civilizational crises in the context of the Universal history: (synergetics - psychology - forecasting)]. 2-nd ed. Moscow: Myr. [in Russian].

Nicolescu, B. (2007). Transdisciplinarity: Talks with Russ Volckmann. Integral Review, 4, 73–90.

Powell, J. (2001). Cerebral concussions: causes, effects, and risks in sports. Journal of Athletic Training, 36(3), 307–311.

Subetto, A. Y. (2010). Teoryia fundamentalyzatsyy obrazovanyia y unyversalnыe kompetentsyy (noosfernaia paradyhma unyversalyzma) [The theory of fundamentalization of education and universal competence (the noosphere paradigm of universalism)]. Sankt-Peterburh: Asteryon. [in Russian].

Vasiata, E. Y.(2013). Formyrovanye zdorovesberehaiashchei kompetentnosty v protsesse podhotovky spetsyalystov sotsyalnoi raboty v VUZe [Formation of health-saving competence in the process of training social work professionals in the university]. Vestnyk Brianskoho hosudarstvennoho unyversyteta, 1, 84–88. [in Russian].

Veretenko, T., Lekholetova, M. (2017). Zmistovi kharakterystyky zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv i sotsialnykh pratsivnykiv [Substantive characteristics of the health of preserving competence of future social educators and social workers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 2 (66), 20–40. [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Список використаної літератури
Аносов І. П. Антропологізм як чинник гуманізації освіти (теоретико-концептуальні основи) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01. Київ, 2004. 441 с.
Антонова О. Є., Поліщук Н. М. Підготовка вчителя до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2016. 248 с.
Васята Е. И. Формирование здоровьесберегаящей компетентности в процессе подготовки специалистов социальной работы в ВУЗе // Вестник Брянского государственного университета. 2013. № 1. С. 84–88.
Веретенко Т., Лехолетова М. Змістові характеристики здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів і соціальних працівників // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 2 (66). С.20–40.
Дюркгейм Э. Самоубийство: социолог. этюд: [пер. с фр.] / под ред. В.А.Базарова. Москва : Мысль, 1994. 399 с.
Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. URL: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/. (дата звернення: 24.04.2019).
Назаретян А. П. Цивилизационные кризисы в контексте Универсальной истории : (синергетика – психология – прогнозирование): пособие для вузов. 2-е изд. Москва : Мир, 2004. 367 с.
Субетто А. И. Теория фундаментализации образования и универсальные компетенции (ноосферная парадигма универсализма) : науч. моногр. трилогия. Санкт-Петербург : Астерион, 2010. 556 с.
Федорець В.М. Концептуалізація дисциплінарно-методологічної матриці розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 2018. Вип. 4 (95). С.220−229.
Федорець В. М. Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури: патопедагогічний аспект // Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. / НАПН України ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти»; голов. ред.. В.В.Олійник ; редкол.: О.Л.Анфрієва [та ін.]. Київ: Атопол. Груп, 2017. Випуск 6 (35). С.198−220.
Bollnow O. F. Pädagogik in anthropologischer Sicht. Tokyo: Tamagawa University Press, 1971. 80 p.
Gottschalk A. W., Andrish J. T. Epidemiology of sports injury in pediatric athletes. Sports Medicine And Arthroscopy Review. 2011.Vol. 19, Iss. 1. P.2–6.
Powell J. Cerebral concussions: causes, effects, and risks in sports. Journal of Athletic Training. 2001.Vol. 36, Iss. 3. P. 307–311.
Nicolescu Basarab Transdisciplinarity: Talks with Russ Volckmann. Integral Review. 2007. Iss. 4. P.73–90.