МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.185-191Ключові слова:
здоров’язбережувальна компетентность соціального працівника, післядипломна освіта, антропологізація, європеїзація соціальний працівник.Анотація
Анотація. Метою нашого дослідження була концептуалізація соціально-антропологічної моделі розвитку здоров’язбережувальної компетентності соціального працівника в умовах післядипломної освіти на основі інтегративного використанням цілісних, аксіологічних, антропологічних, феноменологічних, культурологічних і соціологічних підходів та візій. Методи дослідження: філософсько-світоглядний, антропологічний, культурологічний, екзистенційний, аксіоматичний, ціннісний, герменевтиичний, трансферу знань. На основі трансферу знань та ідей педагогічної інтеграції застосовані були також підходи, характерні для валеології та медицини. В статті концептуалізується соціально-антропологічна модель здоров’язбережувальної компетентності соціального працівника. Вказана модель розроблена співвідносно до запитів практики та сучасних тенденцій європеїзації і гуманізації української освіти. Здоров’язбережувальна компетентність в рамках даної моделі розглядається як інтегративна особистісно-професійна здатність в якій на основі здоров’я орієнтованих інтенцій актуалізується особистісний, інтелектуальний, культурний та професійний потенціали фахівця. Дана компетентність представляється також як особливий антропологічно-ціннісний і соціокультурний феномен сформований шляхом використання системи антропопрактик (соціальних, культурних, антропологічних та психологічних) розроблених і інтегрованих в одну цілісність на основі антропологічних, ціннісних і гуманістичних уявлень про людину. Антропологічні, соціальні і культурологічні інтенції закладені в основу вказаної моделі здоров’язбережувальної компетентності відображені в її структурі яка представлена чотирма компонентами (складовими, компетенціями): когнітивним, діяльнісним, особистісним та соціально-антропологічним. Актуальними складовими когнітивного компоненту є здоров’язбережувальне мислення, а також ціннісні, феноменологічно і практично спрямовані знання, та здатність фахівця до здоров’яорієнтованих інтерпретацій феномену людини та певних ситуацій.
Посилання
References
Anosov, I. P. (2004). Antropolohizm yak chynnyk humanizatsii osvity (teoretyko-kontseptualni osnovy) [Anthropologism as a factor in the humanization of education (theoretical and conceptual foundations)] (Unpublished Doctoral Dissertation). National Pedagogical University named after M.P.Drahomanov, Kyiv. [in Ukrainian]
Antonova, O. Ye., Polishchuk, N. M. (2016). Pidhotovka vchytelia do rozvytku zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti uchniv [Teacher training for the development of healthcare-saving competence of students]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. [in Ukrainian].
Bollnow, O. F. (1971). Pädagogik in anthropologischer Sicht. Tokyo: Tamagawa University Press.
Diurkheim, E. (1994). Samoubyistvo: sotsyolohicheskiy etiud [Suicide: a sociological etude]. Moskva: Misl. [in Russian].
Gottschalk, A. W., Andrish, J. T. (2001). Epidemiology of sports injury in pediatric athletes. Sports Medicine And Arthroscopy Review, 19(1), 2–6.
Fedorets, V. M. (2017). Rozvytok zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury : patopedahohichnyi aspect [Development of the health of preserving competence of the teacher of physical culture: the patho-pedagogical aspect]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 6 (35), 198−220. [in Ukrainian].
Fedorets, V. M. (2018). Kontseptualizatsiia dystsyplinarno-metodolohichnoi matrytsi rozvytku zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Conceptualization of the discipline-methodological matrix of the development of the health of preserving competence of the teacher of physical culture in the conditions of postgraduate education]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 4 (95), 220−229. [in Ukrainian].
Kontseptsiia «Nova shkola. Prostir osvitnikh mozhlyvostei» [Concept "New School. Educational opportunities space»]. (2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/. (last accessed: 24.04.2019). [in Ukrainian].
Nazaretian, A. P. (2004). Tsyvylyzatsyonnыe kryzysы v kontekste Unyversalnoi ystoryy: (synerhetyka – psykholohyia – prohnozyrovanye) [Civilizational crises in the context of the Universal history: (synergetics - psychology - forecasting)]. 2-nd ed. Moscow: Myr. [in Russian].
Nicolescu, B. (2007). Transdisciplinarity: Talks with Russ Volckmann. Integral Review, 4, 73–90.
Powell, J. (2001). Cerebral concussions: causes, effects, and risks in sports. Journal of Athletic Training, 36(3), 307–311.
Subetto, A. Y. (2010). Teoryia fundamentalyzatsyy obrazovanyia y unyversalnыe kompetentsyy (noosfernaia paradyhma unyversalyzma) [The theory of fundamentalization of education and universal competence (the noosphere paradigm of universalism)]. Sankt-Peterburh: Asteryon. [in Russian].
Vasiata, E. Y.(2013). Formyrovanye zdorovesberehaiashchei kompetentnosty v protsesse podhotovky spetsyalystov sotsyalnoi raboty v VUZe [Formation of health-saving competence in the process of training social work professionals in the university]. Vestnyk Brianskoho hosudarstvennoho unyversyteta, 1, 84–88. [in Russian].
Veretenko, T., Lekholetova, M. (2017). Zmistovi kharakterystyky zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv i sotsialnykh pratsivnykiv [Substantive characteristics of the health of preserving competence of future social educators and social workers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 2 (66), 20–40. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.