СФОРМОВАНА ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ − ЗАПОРУКА ВИСОКОГО РІВНЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.9-12Ключові слова:
майбутній вчитель початкової школи, освітній процес, педагогічна культура, ідентичність, професійна ідентичність, методологічні підходи, принципи.Анотація
Мета статті: обґрунтувати роль професійної ідентичності у формуванні педагогічної культури майбутніх учителів початкової школи. Окреслені завдання розв’язувались теоретичними методами дослідження: аналіз, синтез, систематизація, порівняння, моделювання та узагальнення — для опрацювання наукових джерел, з теоретичних основ формування професійної ідентичності майбутніх учителів початкових класів. У статті актуалізовано проблему взаємозв’язку формування педагогічної культури і професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи. Здійснено обґрунтування ролі професійної ідентичності у формуванні педагогічної культури майбутніх учителів початкової школи. Встановлено зв’язок, що базується на спільних методологічних і науковопедагогічних підходах (гносеологічний, особистісний, діяльнісний, системний, акмеологічний, аксіологічний, синергетичний, інтегративний, праксеологічний і культурологічний) та принципах (науковості, доступності, об’єктивності, конкретності, історизму, диференціації і індивідуалізації, зв’язку теорії з практикою). Виявлені взаємозв’язки між педагогічною культурою і професійною ідентичністю є свідченням єдності різних факторів взаємного впливу на ефективність освітнього процесу, зокрема розкриває роль професійної ідентичності у формуванні педагогічної культури вчителів початкової школи. Важливою є роль принципу автономії у формуванні самопізнання.Посилання
Список використаної літератури
Занина Л. В., Меньшикова Н. П. Основы педагогического мастерства. Ростов-на-Дону: Феникс, 2003. С. 38.
Романишина О. Я. Професійна ідентичність як наукова категорія. Вісник Національного університету оборони України: зб. наук. пр. Київ: НУОУ, 2012. Вип. 6 (31). С. 129–135.
Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. Москва: Издательский центр «Академия», 2002. С. 18.
Кравченко А. И. Культура и культурология: словар / сост. ред. Кравченко А. И. Москва: Академический проект, 2003. С. 452.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. С. 182.
Захарченко Е. Ю. Педагогическая культура и культурно-образовательная ситуация. Педагогика. 1999. № 3. С. 69−73.
Кон И. С. В поисках себя: личность и её самосознание. Москва: Политиздат, 1984. 335 с.
Кукушин В. С. Введение в педагогическую деятельность: учеб. пособие. Ростов-на-Дону: Издательский центр «МарТ», 2002. С. 131.
Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посіб. Київ: Либідь, 2003. 168 c.
Щербань П. Педагогічна культура та її значення в суспільстві. Рідна школа. 2004. № 7–8 (липень-серпень). С. 16−18.
Гузій Н. В. Категорія професіоналізму в теорії і практиці підготовки майбутнього педагога: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2007. 577 с.
Фурман А. В. Ідея професійного методологування: моногр. Ялта-Тернопіль: Економічна думка, 2008. 205 с.
Мельничук І. М. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій у вищих навчальних закладах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 2011. 585 с.
Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: структура, генезис и условия становления: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.13. Москва, 2001. 327 с.
Муратов В. В. Особенности развития идентичности в условиях социально-экономических преобразований. Мир Психологии. 2004. № 2 (38). С. 37–42.
References
Zanina, L.V., & Menshikova, N.P. (2003). Osnovyi pedagogicheskogo masterstva [Fundamentals of pedagogical excellence]. Feniks. [in Russian].
Romanyshyna, O.Ya. (2012). Profesiina identychnist yak naukova katehoriia [Professional identity as a scientific category]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, 6 (31), 129–135. [in Ukrainian].
Isaev, I.F. (2002). Professionalno-pedagogicheskaya kultura prepodavatelya [Professional-pedagogical teacher culture]. Akademiya. [in Russian].
Kravchenko, A.I. (2003). Kultura i kulturologiya [Culture and Cultural Studies]. Akademicheskiy proekt. [in Russian].
Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Lybid. [in Ukrainian].
Zaharchenko, E.Yu. (1999). Pedagogicheskaya kultura i kulturno-obrazovatelnaya situatsіya [Pedagogical culture and cultural and educational situation]. Pedagogika.3, 69−73. [in Russian].
Kon, I.S. (1984). V poiskah sebya: lichnost i eё samosoznanie [Finding Yourself: Personality and Self Identity]. Politizdat. [in Russian].
Kukushin, V.S. (2002). Vvedenie v pedagogicheskuyu deyatelnost [Introduction to teaching]. MarT. [in Russian].
Yahupov, V.V. (2003). Pedahohika [Pedagogy]. Lybid. [in Ukrainian].
Shcherban, P. (2004). Pedahohichna kultura ta yii znachennia v suspilstvi [Pedagogical culture and its significance in society]. Ridna shkola, 7−8, 8, 16−18. [in Ukrainian].
Huzii, N.V. (2007). Katehoriia profesionalizmu v teorii i praktytsi pidhotovky maibutnoho pedahoha [The category of professionalism in the theory and practice of training future teachers] (Unpublished doctoral dissertation). Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2008). Ideia profesiinoho metodolohuvannia [The idea of professional methodology]. Ekonomichna dumka. [in Ukrainian].
Melnychuk, I.M. (2011). Teoriia i metodyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Theory and methods of professional training of future social workers by means of interactive technologies in higher educational institutions] (Unpublished doctoral dissertation). V.Hnatiuk Ternopil National university. [in Ukrainian].
Shneyder, L.B. (2001). Professionalnaya identichnost: struktura, genezis i usloviya stanovleniya [Professional identity: structure, genesis and conditions of formation] (Unpublished doctoral dissertation). Moscow Pedagogical State University. [in Russian].
Muratov, V.V. (2004). Osobennosti razvitiya identichnosti v usloviyah sotsialno-ekonomicheskih preobrazovaniy [Features of the development of identity in the context of socio-economic transformations]. Mir Psihologii, 2 (38), 37–42. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.