РОЗВИТОК МЕДІАОСВІТИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ТА МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ (1959–2018 РР.)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.64-69Ключові слова:
медіа, генеза медіаосвіти, заклади дошкільної та початкової освіти, періодизація, технічні засоби навчання.Анотація
Актуальність статті зумовлена зниженням віку, коли дитина вперше контактує з медіа. Вони здійснюють позитивний вплив на розвиток дошкільників та школярів, проте несуть низку загроз. Вивчення генези медіаосвіти на вітчизняних теренах уможливлює виокремлення ідей, доцільних для запровадження на сучасному етапі з метою зменшення ризиків та збільшення позитивного впливу медіа на формування особистості дитини. Мета статті – обґрунтувати періодизацію генези медіаосвіти дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку (1959–2018 рр.) і виявити можливості використання перспективних ідей у сучасній освітній галузі. Для досягнення мети дослідження було використано комплекс методів: структурно-системний – дав змогу розглядати генезу медіаосвіти як компонент системи розвитку дошкільної та початкової освіти на тлі суспільно-політичних, соціально-економічних, педагогічних чинників; ретроспективний та історико-типологічний аналіз, з використанням яких виокремлено періоди, провідні ідеї та тенденції генези медіаосвіти; наративу – для представлення матеріалів дослідження з елементами аналітики. У результаті дослідження обґрунтовано періодизацію розвитку медіаосвіти в закладах дошкільної та початкової освіти у визначених хронологічних межах. З’ясовано провідні тенденції виокремлених періодів. Обґрунтовано три періоди генези медіаосвіти дошкільників та учнів молодшого шкільного віку: перший (1959–1990 рр.) – пропагандистсько-виховний; другий (1991–2010 рр.) – компетентнісно-технологічний; третій (2011–2018 рр.) – концептуальньно-експериментальний. Визначено ідеї, доцільні для впровадження на сучасному етапі.
Посилання
Список використаної літератури
Іванов В.В., Шкоба О.Я. Медіаосвіта та медіаграмотність: визначення термінів. Інформаційне суспільство. 2012. Вип.16. Липень–грудень. С.41–52.
Коропатник М. Медіаосвіта в Україні: історія і сьогодення. Сіверянський літопис. 2016. № 3. С. 159–174.
Кузьма І.І. Медіаосвіта в закладах дошкільної та початкової освіти: методичні рекомендації. Тернопіль: Вектор, 2020. 126 с.
Історія української школи і педагогіки: хрестоматія / Упоряд. О. О. Любар; за заг. ред. В.Г.Кременя. Київ: Т-во «Знання», КОО, 2003. 766 с.
Про зміцнення зв’язку школи із життям і про дальший розвиток системи народної освіти в УРСР: Закон від 17.04.1959 р. Збірник наказів і розпоряджень Міністерства освіти УРСР. 1959. № 8. С. 2–14.
Бурдун О. Особливості впровадження інформаційних технологій у загальноосвітніх школах України (1950 – 1985 рр.). Рідна школа. 2010. № 1–2. С.67–71.
Крутій К. Л. Медіадидактичні особливості використання мультфільмів як засобу навчання мови і розвитку зв’язного мовлення дошкільників. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2013. № 3. С. 85–90.
Клочко Н.Л. Реформування початкової освіти України в ХХ столітті: посібник. Вінниця: ВДПУ, 2010. 117 с.
Лінська Н.М. Використання періодичної преси у виховній роботі. Початкова школа. 1987. № 5. C.17–22.
Денисенко А.П. Важливий засіб підвищення ефективності уроку. Початкова школа. 1981. № 4. С.37–38.
Степанова Т.М. Реформування змісту передшкільної і початкової освіти в Україні у 80-і роки ХХ століття. Педагогічні науки: зб. наук. праць ХДУ. 2011. Т. 1. Вип. 58. С.91–97.
Поглиблювати реформу школи, виховувати активну, творчу особистість. Початкова школа. 1987. № 7. C.3–8.
Кузьма І.І. Формування медіаграмотності дітей старшого дошкільного віку: теорія і технологія: монографія / за наук. ред. проф. Чайки В. М. Тернопіль: Вектор, 2019. 188 с.
Tereshchuk H.V., Kuzma I.I., Yankovych O.I., Falfushynska H.I. The formation of a successful personality of a pupil in Ukrainian primary school during media education implementation. Cloud Technologies in Education. Proceedings of the 6th Workshop CTE 2018 (Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018) / Eds. Kiv, A. E., Soloviev, V. N. CEUR-WS.org, online. P. 145–158. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper08.pdf (дата звернення 10.09.2020)
References
Ivanov, V.V., & Shkoba, O.Ya. (2012). Mediaosvita ta mediahramotnist: vyznachennia terminiv. [Media education and media literacy: definition of the terms]. Information society, 16 (July-December), 41–52. [in Ukrainian].
Koropatnyk, M. (2016). Mediaosvita v Ukraini: istoriia i sohodennia [Media education in Ukraine: history and present]. Siveriansky chronicle, 3, 159–174. [in Ukrainian].
Kuzma, I.I. (2020). Mediaosvita v zakladakh doshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Media education at preschool and primary education institutions]. Vector. [in Ukrainian].
Kremin, V.H. (Ed.). (2003). Istoriia ukrainskoi shkoly i pedahohiky [History of Ukrainian school and pedagogy]. Znannya. [in Ukrainian].
Pro zmitsnennia zv’iazku shkoly iz zhyttiam i pro dalshyi rozvytok systemy narodnoi osvity v URSR [On strengthening the connection between a school and life and on the further development of the public education system in the USSR] (Law of April 17, 1959). Collection of orders and directives of the Ministry of Education of the USSR, 8, 2–14. [in Ukrainian].
Burdun, O. (2010). Osoblyvosti vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii u zahalnoosvitnikh shkolakh Ukrainy (1950–1985 rr.) [Peculiarities of the introduction of information technologies in secondary schools of Ukraine (1950–1985)]. Native school, 1–2, 67–71. [in Ukrainian].
Krutii, K.L. (2013). Mediadydaktychni osoblyvosti vykorystannia multfilmiv yak zasobu navchannia movy i rozvytku zv’iaznoho movlennia doshkilnykiv [Media didactic peculiarities of using cartoons as a means of learning language and development of coherent speech of preschoolers]. Scientific notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 3, 85–90. [in Ukrainian].
Klochko, N.L. (2010). Reformuvannia pochatkovoi osvity Ukrainy v ХХ stolitti [Reforming primary education in Ukraine in the twentieth century]. Vinnytsia State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Linska, N.M. (1987). Vykorystannia periodychnoi presy u vykhovnii roboti [The use of periodicals in educational work]. Primary school, 5, 17–22. [in Ukrainian].
Denysenko, A.P. (1981). Vazhlyvyi zasib pidvyshchennia efektyvnosti uroku [An important way to increase the effectiveness of the lesson]. Primary school, 4, 37–38. [in Ukrainian].
Stepanova, T. M. (2011). Reformuvannia zmistu peredshkilnoi i pochatkovoi osvity v Ukraini u 80-i roky ХХ stolittia [Reforming the content of preschool and primary education in Ukraine in the 80s of the twentieth century]. Pedagogical sciences, 58, 91–97. [in Ukrainian].
Pohlybliuvaty reformu shkoly, vykhovuvaty aktyvnu, tvorchu osobystist [To deepen the school reform, to bring up an active, creative personality] (1987). Primary education, 7, 3–8. [in Ukrainian].
Kuzma, I.I. (2019). Formuvannia mediahramotnosti ditei starshoho doshkilnoho viku: teoriia i tekhnolohiia [Formation of media literacy of older preschool children: theory and technology]. Vektor. [in Ukrainian].
Tereshchuk, H.V., Kuzma, I.I., Yankovych, O.I., & Falfushynska, H.I. (2018, December 21). The formation of a successful personality of a pupil in Ukrainian primary school during media education implementation. In Kiv, A.E., & Soloviev, V.N. (Eds.). Proceedings of the 6th Workshop CTE 2018 − Cloud Technologies in Education (pp.145–158). http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper08.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).