КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ: СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА ПОНЯТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.101-105Ключові слова:
професійна підготовка педагога, учитель математики, конкурентоспроможність, структура конкурентоспроможності.Анотація
В умовах реформування вищої освіти, переходу до багаторівневої системи підготовки педагогічних кадрів, особливої актуальності набуває проблема формування їхньої конкурентоспроможності. Потреба освітніх закладів у висококваліфікованих педагогах на сьогоднішній день задовольняється недостатньо. Більшість вітчизняних учителів не готові до діяльності в конкурентному середовищі, яке висуває низку нових вимог до сучасного фахівця. У зв’язку з цим необхідним є перегляд концепції математичної освіти, її цілей, змісту, форм і методів навчання – вона повинна забезпечити формування викладачів нової формації, здатних ефективно працювати в умовах конкурентного середовища на ринку інтелектуальної праці. Метою статті є вивчення суті та змістової структури конкурентоспроможності вчителя математики. Застосовані методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). Встановлено, що конкурентоспроможність учителя математики – це динамічне, системне, особистісне утворення, яке характеризується готовністю фахівця використовувати математичні знання, вміння та навички в процесі педагогічної діяльності, моделювати і проектувати її на високому рівні навчальної і професійної мотивації, здатністю до самоосвіти, самовдосконалення і самореалізації в сфері математичної освіти. Це показник успішної професійної діяльності, здатність бути більш затребуваним у порівнянні з іншими через низку особистісно-професійних якостей, які зумовлюють високий рівень фаховості у своїй сфері. Складовими конкурентоспроможності вчителя є мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісно-практичний, комунікативний і рефлексивний компоненти.
Посилання
Список використаної літератури
Невмержицька М.В. Поняття конкурентоспроможності особистості: соціально-філософський вимір. Гілея: науковий вісник. Збірник наукових праць. 2012. Вип. 66 (11). С.367–372.
Митина, Л.М. Психология развития конкурентоспособной личности. М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2002. 400 с.
Т. Андріяко. Конкурентоспроможність як прояв акмеологічної культури особистості. Рідна школа. 2011. №10, С.64–67.
Базелюк В.Г. Розвиток конкурентоспроможного фахівця в коледжі. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2019. Вип. 8(37). С.10–23.
Андреева Ю.В. Развитие конкурентоспособности студентов-журналистов. Педагогика. 2006. №5. С.67–70.
Безбородих С.М. Формування конкурентоспроможності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук / 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Старобільськ: Державний заклад «Луганський національний університет ім. Т. Шевченка», 2016. 272 с.
Завалевський Ю.І. Конкурентоспроможність викладача як результат його професійної компетентності. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2016. № 2 (12). С.195–199.
Мойсеєнко Л. Психологія розуміння як наскрізного процесу творчого математичного мислення. Психологія особистості. 2012. № 1 (3). С.204–220.
References
Nevmerzhytska, M.V. (2012). Poniattia konkurentospromozhnosti osobystosti: sotsialno-filosofskyi vymir [The concept of competitiveness of personality: socio-philosophical dimension]. Gilea: scientific bulletin. Collection of scientific works, 66 (11), 367–372. [in Ukrainian].
Mitina, L.M. (2002). Psihologiya razvitiya konkurentosposobnoj lichnosti [Development psychology of a competitive personality]. MPSI; MODEK. [in Russian].
Andriiako, T. (2011). Konkurentospromozhnist yak proiav akmeolohichnoi kultury osobystosti [Competitiveness as a manifestation of acmeological culture of personality]. Ridna Schkola, 10, 64–67. [in Ukrainian].
Bazeliuk, V.H. (2019). Rozvytok konkurentospromozhnoho fakhivtsia v koledzhi [Development of a competitive specialist in college]. Bulletin of postgraduate education. Pedagogical Sciences Series 8 (37), 10–23. [in Ukrainian].
Andreeva, Yu.V. (2006). Razvitie konkurentosposobnosti studentov-zhurnalistov [Development of the competitiveness of journalism students]. Pedagogy, 5, 67–70. [in Russian].
Bezborodykh, S.M. (2016). Formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnikh pedahohiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of competitiveness of future teachers in the process of professional training] (Unpublished doctoral dissertation). State Institution «Luhansk National University. T. Shevchenko». [in Ukrainian].
Zavalevskyi, Yu.I. (2016). Konkurentospromozhnist vykladacha yak rezultat yoho profesiinoi kompetentnosti [Competitiveness of a teacher as a result of his professional competence]. Bulletin of Alfred Nobel University of Dnepropetrovsk. Pedagogy and Psychology Series, 2 (12). 195–199. [in Ukrainian].
Moiseienko, L. (2012). Psykholohiia rozuminnia yak naskriznoho protsesu tvorchoho matematychnoho myslennia [The psychology of understanding as a through process of creative mathematical thinking]. Psychology of personality, 1 (3). 204–220. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).