ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.164-168Ключові слова:
менеджер освіти, полікультурна освіта, полікультурний регіон, професійна діяльність, полікультурна компетентність, крос-культурна компетентність.Анотація
У статті досліджується зміст професійної діяльності менеджерів освіти у полікультурному регіоні, яка є надзвичайно складною і водночас важливою для сучасного мультикультурного суспільства. Актуальність проблеми обумовлена реальними потребами світової спільноти, сучасного українського суспільства в розвитку полікультурної освіти як одного з головних чинників освоєння, збереження, розвитку культурної спадщини людства й зміцнення міжнаціонального співробітництва. Метою статті є теоретичне обґрунтування професійної діяльності менеджерів освіти в умовах полікультурного регіону. Методи дослідження: аналіз і систематизація наукових джерел, інтернет-ресурсів з метою теоретичного обґрунтування досліджуваної проблеми. Враховуючи поліетнічність української держави та виходячи із сучасних положень освітнього менеджменту, авторами розкриваються основні чинники, які уможливлюють професійну діяльність в умовах полікультурного регіону. На основі узагальненої наукової інформації встановлено, що саме сформовані полікультурна та крос-культурна компетентності менеджерів освіти сприяють здійсненню ефективної управлінської діяльності в полікультурному регіоні. Акцентується необхідність введення полікультурного компоненту у зміст підготовки майбутніх менеджерів освіти у закладах вищої освіти.
Посилання
Список використаної літератури
Агадуллин Р.Р. Поликультурная профессиональная компетентность современного учителя. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspo/2003_5_1/doc_pdf/agadulina. pdf (дата звернення: 02.09.2020)
Атрощенко Т.О. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів для роботи в поліетнічному регіоні. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: зб. наук. праць. Сер.: Педагогічні науки. Глухів: РВВ Глухівського НПУ ім. О. Довженка. 2019. Вип. 39 (1). С. 86–91.
Атрощенко Т.О. Підготовка майбутніх керівників закладів освіти в умовах полікультурного регіону. URL: http://conf.kubg.edu.ua/index.php/courses/boppndsu/paper/viewFile/251/245 (дата звернення: 02.09.2020 )
Горчакова О.А. Кросс-культурный менеджмент в образовании: тексты лекцій. Одесса: Фаворит, 2013. 114 с.
Жигірь В. Особливості професійної компетентності менеджерів освіти. Молодь і ринок. 2011. № 5 (76). 2011. С.64−69.
Задорожна-Княгницька Л.В. Регіональні аспекти професійної підготовки керівників навчальних закладів. URL: http://repository.mdu.in.ua/jspui/bitstream/123456789/1171/1/regionalni_aspekty.pdf (дата звернення: 02.09.2020)
Ковальчук Г. Етнічна толерантність та культура міжнаціонального спілкування у педагогічному процесі. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2011. Вип.29. С.97−102.
Кравченко Л.М. Неперервна педагогічна підготовка менеджера освіти : монографія. Полтава : Техсервіс, 2006. 422 с.
Мармаза О.І. Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника. Харків: Основа, 2007. 448 с.
Одайник С.Ф. Управління навчальним закладом в умовах полікультурного освітнього середовища. Педагогічний альманах, 2015. Випуск 25. С.249−254.
Хазова С.А., Хупсарокова А.М. Поликультурная компетентность педагога. Майкоп: изд–во «Глобус», 2009. 150 с.
Щетініна Л.В., Рудакова С.Г. Сутність крос-культурної компетентності: від теорії до практики. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка», 2017. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5537 (дата звернення: 02.09.2020)
Bartosh O. Intercultural competence as a part of professional qualities. Logos. 2020. Issue 104. PP. 148−155. https://doi.org/10.24101/logos.2020.59
Kozubovska I. Intercultural competence as a part of cultural-competent training of social sphere specialists in Ukraine. Logos. 2019. Issue 101. PP.184−191. https://doi.org/10.24101/logos.2019.85
References
Agadullin, R.R. (2003) Polikul’turnaya professionalnaya kompetentnost’ sovremennogo uchitelya [Multicultural professional competence of a modern teacher]. http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspo/2003_5_1/doc_pdf/agadulina. pdf [in Russian].
Atroshchenko, T.O. (2019). Osoblyvosti profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv dlya roboty v polietnichnomu rehioni. [Peculiarities of professional training of future primary school teachers to work in a polyethnic region]. Bulletin of Hlukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Series: Pedagogical sciences, 39 (1), 86–91. [in Ukrainian].
Atroshchenko, T.O. Pidhotovka maybutnikh kerivnykiv zakladiv osvity v umovakh polikulʹturnoho rehionu [Training of future heads of educational establishments in a multicultural region]. http: //conf.kubg.edu.ua/index.php/courses/boppndsu/paper/viewFile/251/245 [in Ukrainian].
Gorchakova, O.A. (2013). Kross-kul’turnyy menedzhment v obrazovanii [Cross-cultural management in education]. Favorite. [in Russian].
Zhigir, V. (2011). Osoblyvosti profesiynoyi kompetentnosti menedzheriv osvity [Features of professional competence of education managers]. Youth and the Market, 5 (76), 64-69. [in Ukrainian].
Zadorozhna-Knyagnytska, L.V. Rehionalʹni aspekty profesiynoyi pidhotovky kerivnykiv navchalʹnykh zakladiv [Regional aspects of professional training of heads of educational institutions]. http://repository.mdu.in.ua/jspui/bitstream/123456789/1171/1/regionalni_aspekty.pdf [in Ukrainian].
Kovalchuk, G. (2011) Etnichna tolerantnistʹ ta kulʹtura mizhnatsionalʹnoho spilkuvannya u pedahohichnomu protsesi [Ethnic tolerance and culture of interethnic communication in the pedagogical process]. Scientific journal of NPU named after M.P.Dragomanov Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 29, 97-102. [in Ukrainian].
Kravchenko, L.M. (2006). Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera osvity [Continuous pedagogical training of education manager]. Techservice. [in Ukrainian].
Marmaza, O.I. (2007). Menedzhment v osviti: dorozhnya karta kerivnyka [Management in education: a road map of the head]. Osnova. [in Ukrainian].
Odaynik, S.F. (2015). Upravlinnya navchalʹnym zakladom v umovakh polikulʹturnoho osvitnʹoho seredovyshcha [Management of an educational establishment in a multicultural educational environment]. Pedagogical Almanac, Series 25, 249−254. [in Ukrainian].
Khazova, S.A., & Hupsarokova, A.M. (2009). Polikul’turnaya kompetentnost’ pedagoga [Teacher’s multicultural competence]. Globus. [in Russiann].
Shchetinina, L.V., & Rudakova, S.G. (2017). Sutnistʹ kros-kulʹturnoyi kompetentnosti: vid teoriyi do praktyky [The essence of cross-cultural competence: from theory to practice]. Electronic scientific professional publication "Effective Economics", 4. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5537 [in Ukrainian].
Bartosh O. (2020). Intercultural competence as a part of professional qualities. Logos, 104, 148−155. https://doi.org/10.24101/logos.2020.59
Kozubovska, I. (2019). Intercultural competence as a part of cultural-competent training of social sphere specialists in Ukraine. Logos, 101, 184−191. https://doi.org/10.24101/logos.2019.85
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).