ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ (ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.174-179Ключові слова:
компетентність, підприємницька компетентність, віртуальний посібник з підприємницького навчання.Анотація
Важливою умовою економічного розвитку країни є конкурентоспроможна молодь, яка підготовлена до життя в умовах інформаційного суспільства та здатна соціалізуватися та самореалізуватися в сучасному суспільстві. Метою статті є аналіз європейського досвіду з розвитку підприємницької компетентності учнів в умовах комп’ютерно орієнтованого навчального середовища у контексті реформування вітчизняної освіти. Для реалізації поставленої мети було використано комплекс методів дослідження: аналіз і систематизація наукової літератури, праць вітчизняних і закордонних авторів; порівняльно-педагогічний аналіз, за допомогою якого проведено зіставлення та узагальнення різних поглядів на організацію навчання з підприємництва у школах країн європейського союзу. В статті розглянуто досвід зарубіжних країн з формування підприємницької компетентності учнів, а саме Європейська рамка підприємницької компетентності для громадян, яка є керівним документом, який використовується при написанні стандартів та навчальних програм для всіх рівнів освіти, а також у сфері роботодавства для опису кваліфікацій. Розкрито підходи до формування підприємницької компетентності учнів в умовах комп’ютерно орієнтованого навчального середовища. Наведено сучасні проекти з формування підприємницької компетентності у Великій Британії, Німеччини, Словаччини, Фінляндії та ін. країн Європейського Союзу (The Entrepreneurial School, Virtual Guide to Entrepreneurial Learning). Описано віртуальний довідник з підприємницької освіти, що включає інструменти і методи впровадження підприємницької освіти; практичний досвід найкращих європейських шкіл, політичні та стратегічні документи з організації навчання з підприємництва, в тому числі з використанням засобів ІКТ. Подано пропозиції з формування підприємницької компетентності учнів для вітчизняних фахівців.
Посилання
Список використаної літератури
Закон України «Про освіту». 2017. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 5.10.2020).
Концепція нової української школи. 2016. URL: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/konczepcziya.pdf (дата звернення: 5.10.2020).
Гільберг Т. Формування підприємницької компетентності в інтегрованому курсі «Я досліджую світ». Початкова школа. 2020. №2. С.10−15.
Ліскович О.В. Структура та сутність підприємницької компетентності учнів у контексті навчання фізики. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2016. Вип. 10. Част. 2. С.69−72.
Овчарук О.В. Інтеграція ключової підприємницької компетентності до шкільних програм в Україні: шлях до демократичної школи. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2017. Випуск 2. Частина 2. С.82−88.
Назаренко Г.А. Формування підприємницької компетентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів у відповідності до вимог нових державних стандартів: метод. посібник. Черкаси: ЧОІПОПП, 2014. 68 с.
Довгань А.І., Часнікова О.В. Реалізація наскрізної змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» у навчальних програмах 5-9 класів. Інформаційно-методичний збірник головного управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. 2017. №6 (200). С.79−85.
Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ, 2008. 684 с.
Сороко Н.В. Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічної спеціальності в умовах комп’ютерно-орієнтованого середовища: дис. канд пед. наук: 13.00.10 − інформаційно-комунікаційні технології в освіті. НАПН України, Інститут інформ. технологій і засобів навчання. Київ, 2012. 256 с.
Тверезовська Н.Т. Загальнодидактичні та специфічні принципи роботи в комп’ютерно-орієнтованих навчальних середовищах. Педагогіка вищої та середної школи. 2012. №35. С.310−320.
Entrepreneurship Education at School in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2016. URL: https://www.azoo.hr/images/Entrepreneurship_Education_at_School_in_Europe.pdf (дата звернення: 5.10.2020).
Bacigalupo M., Kampylis P., Punie Y., Van den Brande G. EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union, 2016. 36 p. doi:10.2791/593884.
The Entrepreneurial School. URL: http://theentrepreneurialschool.eu (дата звернення: 5.10.2020).
Virtual Guide to Entrepreneurial Learning. URL: https://www.tesguide.eu/web_article/the-virtual-guide.htm (дата звернення: 5.10.2020).
Reference
Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»]. (2017). Verkhovna Rada Ukrayiny. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
Kontseptsiya novoyi ukrayinsʹkoyi shkoly [The concept of a new Ukrainian school]. (2016). http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/konczepcziya.pdf [in Ukrainian].
Hilberg, T. (2020). Formuvannya pidpryyemnytsʹkoyi kompetentnosti v intehrovanomu kursi «YA doslidzhuyu svit» [Formation of entrepreneurial competence in the integrated course «I explore the world»]. Pochatkova shkola, 2, 10-15. [in Ukrainian].
Liskovych, O.V. (2016). Struktura ta sutnistʹ pidpryyemnytsʹkoyi kompetentnosti uchniv u konteksti navchannya fizyky [The structure and essence of students’ entrepreneurial competence in the context of teaching physics]. Naukovi zapysky. Seriya: Problemy metodyky fizyko-matematychnoyi i tekhnolohichnoyi osvity. Chastyna 2, 10, 69−72. [in Ukrainian].
Ovcharuk, O.V. (2017). Intehratsiya klyuchovoyi pidpryyemnytsʹkoyi kompetentnosti do shkilʹnykh prohram v Ukrayini: shlyakh do demokratychnoyi shkoly [Integrating key entrepreneurial competence into school curricula in Ukraine: the path to a democratic school]. Bulletin of Kremenchuk Mykhailo Ostrogradsky National University. Part 2, 2, 82−88. [in Ukrainian].
Nazarenko, G.A. (2014). Formuvannya pidpryyemnytsʹkoyi kompetentnosti uchniv zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv u vidpovidnosti do vymoh novykh derzhavnykh standartiv [Entrepreneurial competence formation of secondary schools students according to new state standards requirements]. CHOIPOPP. [in Ukrainian].
Dovgan, A.I. & Chasnikova, O.V. (2017). Realizatsiya naskriznoyi zmistovoyi liniyi «Pidpryyemlyvistʹ ta finansova hramotnistʹ» u navchalʹnykh prohramakh 5-9 klasiv [Implementation of the cross-cutting content line «Entrepreneurship and financial literacy» in the curriculum of 5-9 grades]. Information and methodical collection of the Main Department of Education and Science of the Kyiv Regional State Administration and the Kyiv Regional Institute of Postgraduate Education of Teachers, 6 (200), 79−85. [in Ukrainian].
Bikov, V.Yu. (2008). Modeli orhanizatsiynykh system vidkrytoyi osvity [Models of organizational systems of open education]. Attica. [in Ukrainian].
Soroko, N.V. (2012). Rozvytok informatsiyno-komunikatsiynoyi kompetentnosti vchyteliv filolohichnoyi spetsialʹnosti v umovakh kompʺyuterno-oriyentovanoho seredovyshcha [Development of information and communication competence of teachers of philological specialty in the conditions of computer-oriented environment] (Unpublished candidate dissertation). NAES of Ukraine, Institute of Information technologies and Learning Tools. [in Ukrainian].
Tverezovska, N.T. (2012). Zahalʹnodydaktychni ta spetsyfichni pryntsypy roboty v kompʹyuterno-oriyentovanykh navchalʹnykh seredovyshchakh [General didactic and specific principles of work in computer-oriented learning environment]. Higher and secondary school pedagogy, 35, 310−320. [in Ukrainian].
European Commission/EACEA/Eurydice (2016). Entrepreneurship Education at School in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://www.azoo.hr/images/Entrepreneurship_Education_at_School_in_Europe.pdf
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016) EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Publication Office of the European Union. doi:10.2791/593884.
The Entrepreneurial School. http://theentrepreneurialschool.eu.
Virtual Guide to Entrepreneurial Learning. https://www.tesguide.eu/web_article/the-virtual-guide.htm
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).