ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ БОГДАНА НАВРОЧИНЬСЬКОГО – ОДНОГО З ФУНДАТОРІВ ПОЛЬСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.207-211Ключові слова:
культура, педагогіка культури, цінності, особистість, виховання, ідеал освіти.Анотація
Метою статті є дослідження наукового внеску Б. Наврочиньського в становлення й розвиток польської педагогіки культури. Багатогранність проблеми зумовила необхідність застосування в комплексі таких методів дослідження: загальнонаукового (аналіз, синтез, порівняння та узагальнення, які є необхідними для вивчення та узагальнення наукових праць польських й українських учених); пошуково-бібліографічного (вивчення автентичних польських і вітчизняних бібліографічних та педагогічних видань); системно-функціонального (узагальнення та обґрунтування закономірностей розвитку польської педагогіки культури). У статті досліджено життєвий і творчий шлях Б. Наврочиньського – видатного польського ученого та філософа виховання, одного з творців польської наукової педагогіки. Визначено ключові положення педагогіки культури, представлені в працях ученого. Охарактеризовано сутність культури та її цінностей. Особливу увагу звернено на тематику доцільність педагогічної діяльності, спрямованої на формування людської особистості. Визначено процеси, які, за Б. Наврочиньським, формують духовне життя людини. Проаналізовано «ідеал освіти», що інтегрує цілі виховання й навчання та виражає глибокі потреби суспільства. Обґрунтовано внесок Б. Наврочиньського в розвиток польської педагогічної думки.
Посилання
Список використаної літератури
Gajda J. Pedagogika kultury w zarysie. Kraków: Impuls, 2006. 320 s.
Hellwig W. Okres poznański w działalności naukowej Bogdana Nawroczyńskiego / W: Bogdan Nawroczyński uczony – humanista – wychowawca / red. nauk. A.Mońka-Stanikowa, S.Mieszalski, A.A.Kotusiewicz. Warszawa, 1996. S.87–91.
Kuleta A. Człowiek i kultura w myśli filozoficznej Bogdana Nawroczyńskiego / W: Kultura współczesna a wychowanie człowieka / pod redakcją Dariusza Kubinowskiego. Lublin, 2006. S.53–64.
Kupisiewicz C., Kupisiewicz M. Poczet wybitnych nauczycieli. Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2006. 204 s.
Nawroczyński B. Życie duchowe. Zarys filozofii kultury. Kraków-Warszawa: Księgarnia Wydawnicza F. Piecząt- kowski i SKA, 1947. 296 s.
Nawroczyński B. Zasady nauczania. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum, 1957. 371 s.
Okoń W. Wizerunki sławnych pedagogów polskich. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1993. 393 s.
Osińska W. Bogdan Nawroczyński (1882-1974). Kwartalnik historii i Techniki, 1974. T.19. № 3. S. 561–566.
Jaroszuk T. Teoria wykształcenia w myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego. In Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (ed.), Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012. S.331–336.
Szulakiewicz W. Bogdana Nawroczyńskiego (1882–1974) zasługi w awansie akademickim pedagogiki – opsiniotwórczy głos uczonego. Przegląd Historyczno-Oświatowy. 2017. № 3-4. S. 87–104.
Wołoszyn S. Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Kielce: Strzelec, 1998. s. 282.
References
Gajda, J. (2006). Pedagogika kultury w zarysie [Outline of the pedagogy of the culture]. Impuls. [in Polish].
Hellwig, W. (1996). Okres poznański w działalności naukowej Bogdana Nawroczyńskiego [The Poznań period in the scientific activity of Bogdan Nawrochynski]. In A.Mońka-Stanikowa, S.Mieszalski, A.A.Kotusiewicz (Eds.). Bogdan Nawroczyński uczony – humanista – wychowawca (pp.87−91). Warszawa. [in Polish].
Kuleta, A. (2006). Człowiek i kultura w myśli filozoficznej Bogdana Nawroczyńskiego [The man and the culture in the philosophical thought of Bogdan Nawrochynski]. In D.Kubinowski (Ed.). Kultura współczesna a wychowanie człowieka (pp.53−64). Lublin. [in Polish].
Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M (2006). Poczet wybitnych nauczycieli [A list of outstanding teachers]. Akademia Humanistyczna im.A.Gieysztora. [in Polish].
Nawroczyński, B. (1947). Życie duchowe. Zarys filozofii kultury [Spiritual life. Outline of the philosophy of the culture]. Księgarnia Wydawnicza F. Piecząt- kowski i SKA. [in Polish].
Nawroczyński, B. (1957). Zasady nauczania [The principles of teaching]. Wydawnictwo Ossolineum. [in Polish].
Okoń, W. (1993). Wizerunki sławnych pedagogów polskich [The images of famous Polish educators]. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [in Polish].
Osińska, W. (1974). Bogdan Nawroczyński (1882-1974) [Bogdan Nawrochynski (1882-1974)]. Kwartalnik historii i Techniki, 3, 561–566. [in Polish].
Jaroszuk T. (2012). Teoria wykształcenia w myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego [The theory of education in the pedagogical thought of Bogdan Nawrochynski]. In Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (ed.). Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność (pp.331–336). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [in Polish].
Szulakiewicz, W. (2017). Bogdana Nawroczyńskiego (1882–1974) zasługi w awansie akademickim pedagogiki – opiniotwórczy głos uczonego [The merits in the promotion of academic pedagogy as formative opinion of Bogdan Nawrochynski (1882–1974)]. Przegląd Historyczno-Oświatowy, 3-4, 87–104. [in Polish].
Wołoszyn, S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Strzelec. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).