ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ СИТУАЦІЙНОГО АНАЛІЗУ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.51.175-179Ключові слова:
початкова школа, метод навчання, ситуаційний аналіз, освітній процес.Анотація
Мета статті: обґрунтувати особливості застосування методу ситуаційного аналізу в навчальному процесі початкової школи. Для з’ясування поставленої мети використано різні методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень - для з’ясування теоретичних відомостей щодо особливостей застосування методу ситуаційного аналізу; аналіз і синтез - для виявлення причинно-наслідкових зв’язків методу ситуаційного аналізу; аргументування – як логічного процесу для доведення істинності положень про особливості методу ситуаційного аналізу в навчальному процесі початкової школи; узагальнення – для формулювання висновків. В статті обгрунтовано ситуаційний аналіз як комплексну технологію підготовки, ухвалення і реалізації педагогічного рішення. Наголошено, що метод ситуаційного аналізу сприяє розвитку в учнів самостійного мислення, вміння вислуховувати та враховувати альтернативну точку зору, аргументовано висловити свою. За допомогою цього методу виявляються і вдосконалюються аналітичні та оцінні навички, учні вчаться працювати в команді, знаходити найбільш раціональне вирішення поставленої проблеми. Визначено особливості застосування методу ситуаційного аналізу у початковій школі: використання практичних ситуацій, основою яких є типові ситуації, що найчастіше зустрічаються у житті, тобто «діючої» моделі ситуації, максимальна наочність і детальність ситуаційного комплексу; спрямованість на пізнання життя і набуття здатності до оптимальної адаптивної діяльності, на розвиток системи цінностей здобувачів освіти, ціннісних позицій, життєвих установок, своєрідного світовідчуття та світоперетворення; акцент навчання переноситься на вироблення знань, на співтворчість здобувача освіти і вчителя.
Посилання
Список використаної літератури
Ковальова С.М. Застосування технології кейс-методу у професійній підготовці майбутніх учителів: для студентів та викладачів вищої школи: методичні рекомендації. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 60 с.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola- compressed.pdf (дата звернення: 02.09.2022)
Осадченко І. Розв’язання педагогічних ситуацій і наука, і мистецтво Учитель початкової школи. 2017. № 7. С.16–21.
Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: підручник для студентів пед. факультетів. Київ: Грамота, 2012. 504 с.
Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів: науково-метод. посіб. для вчителів загальноосвітніх закладів. Київ: Плеяди, 2006. 220 с.
Товканець Г.В., Андрашко О.І. Принципи і підходи у розвитку сучасної початкової школи. Освіта і формування конкурентоспроможності фахівців в умовах євроінтеграції: збірник тез доповідей за матеріалами ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (22-23 жовтня 2020 року, м.Мукачево) / гол.ред. Т.Д. Щербан. Мукачево: МДУ, 2020. С.309–310.
Товканець Г. Особливості застосування кейс-методу у процесі професійної підготовки майбутнього фахівця. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2011. Вип. 20. С.148‒150.
Шеремета П., Каніщенко Г. Ситуаційні вправи, підготовлені на місцевому матеріалі. Ситуаційна методика навчання: теорія і практика. Київ: Центр інновацій та розвитку, 2001. С.129–135.
Як використовувати ситуаційні вправи / Ю.Дж.Одет, С.Бекер, В.М.Майкельніс, О.І.Сидоренко. Ситуаційна методика навчання: теорія і практика /. упор. О.Сидоренко, В.Чуба. Київ: Центр інновацій та розвитку, 2001. С.158–184.
Čadílek M. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Katedra didaktických technologií Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, 2003. 120 s.
Jankovcová M., Koudela J., Průcha J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 152 s.
Maňák, J.; Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 223 s.
Pecina P., Zormanová L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 147 s.
Zormanová L. Obecná didaktika: Pro studium a praxi. 1. Praha: Grada, 2014. 155 s.
References
Kovalova, S.M. (2012). Zastosuvannia tekhnolohii keis-metodu u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Application of case method technology in professional training of future teachers]. Zhytomyr University. [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [Concept of the New Ukrainian School]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola- compressed.pdf. [in Ukrainian].
Osadchenko, I. (2017). Rozviazannia pedahohichnykh sytuatsii i nauka, i mystetstvo [Solutions to pedagogical situations - both science and art]. Uchytel pochatkovoi shkoly, 7, 16–21. . [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ya. (2012). Dydaktyka pochatkovoi shkoly [Primary school didactics]. Hramota. . [in Ukrainian].
Krouford, A., Saul, V., Metiuz, S., & Makinster, D. (2006). Tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia uchniv [Technologies for the development of students’ critical thinking]. Pleiady. [in Ukrainian].
Tovkanets, H.V., & Andrashko, O.I. (2020). Pryntsypy i pidkhody u rozvytku suchasnoi pochatkovoi shkoly [Principles and approaches in the development of a modern primary school]. Proceedings of 3d international scientific-practical conference ‒ Osvita i formuvannia konkurentospromozhnosti fakhivtsiv v umovakh yevrointehratsii (pp.309–310). Mukachevo State University. . [in Ukrainian].
Tovkanets, H. (2011). Osoblyvosti zastosuvannia keis-metodu u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia [Peculiarities of using the case method in the process of professional training of a future specialist]. Scientific herald of uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 20, 148‒150. [in Ukrainian].
Sheremeta, P., & Kanishchenko, H. (2001). Sytuatsiini vpravy, pidhotovleni na mistsevomu materiali. Sytuatsiina metodyka navchannia: teoriia i praktyka [Situational exercises prepared on local material. Situational teaching method: theory and practice]. Tsentr innovatsii ta rozvytku. [in Ukrainian].
Odet, Yu.Dzh., Beker, S., Maikelnis, V.M., & Sydorenko, O.I. (2001). Iak vykorystovuvaty sytuatsiini vpravy [How to use situational exercises]. Tsentr innovatsii ta rozvytku. [in Ukrainian].
Čadílek, M. Didaktika praktického vyučování [Didactics of practical teaching] Part I. Katedra didaktických technologií Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. [in Czech].
Jankovcová, M., Koudela, J., & Průcha, J. (1999). Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol [Activating methods in the pedagogical practice of secondary schools]. Státní pedagogické nakladatelství. Pedagogická teorie a praxe. [in Czech].
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody [Teaching methods]. Paido. [in Czech].
Pecina, P., & Zormanová, L. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi [Methods and forms of active work of pupils in theory and practice]. Part 1. Masarykova univerzita. [in Czech].
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: Pro studium a praxi [General didactics: For study and practice]. Part 1. Grada. [in Czech].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).