ВИКОРИСТАННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ПРИ РОЗРОБЦІ НОВИХ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ПІДХОДІВ ДО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ УКРАЇНСЬКИХ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.37-40

Ключові слова:

фізичне виховання, старшокласники, нові концептуальні підходи, соціально-орієнтована модель, європейський досвід.

Анотація

Актуальність проблематики представленого у статті дослідження полягає в необхідності розробки нових концептуальних підходів до фізичного виховання українських старшокласників на тлі війни та надання Україні статусу кандидата на членство в ЄС. Метою статті є дослідження передового досвіду шкільного фізичного виховання в європейських країнах та окреслення шляхів його використання в Україні. У ній застосовані такі методи дослідження як методи збору та обробки інформації, порівняльного аналізу, класифікації і типологізації, конкретизації та узагальнення. Специфіку різних концепцій фізичного виховання в країнах ЄС показано на прикладі Німеччини, Франції і Італії. Якщо німецька модель не передбачає втручання держави в регулювання відносин у сфері фізичної культури і спорту, то Франція і Італія репрезентують модель державного регулювання цих відносин, у рамках якої за фізичною культурою визнається фундаментальне суспільне значення для забезпечення національно-культурної ідентичності. Україна після здобуття незалежності перейшла від соціально-орієнтованої до особистісно-орієнтованої моделі шкільного фізичного виховання з певними елементами оздоровчо-адаптивної моделі, що було наслідуванням англосаксонської традиції. Сьогодні вирішення завдання підвищення рівня здоров'я і фізичної підготовленості шкільної молоді на тлі задоволення суспільної потреби в надійному забезпеченні національної безпеки і захисту держави від агресивних посягань передбачає перехід до соціально-орієнтованої моделі з наповненням її новим змістом на основі використання досвіду країн ЄС. Йдеться насамперед про посилення державної підтримки галузі, розширення у фізичному вихованні старшокласників соціальної складової, розробку гнучких навчальних програм, до яких учителі могли би додавати свої авторські компоненти, забезпечення формування на заняттях фізичною культурою високих моральних якостей і почуття патріотизму.

Біографії авторів

Nataliia Bondarchuk, кафедра фізичного виховання, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент

Tetyana Krutsevych, кафедра теорії і методики фізичного виховання, Національний університет фізичного виховання і спорту України, м.Київ, Україна

доктор наук з фізичного виховання і спорту, професор

Liudmyla Pohasii, кафедра фізичної культури, Державний торговельно-економічний університет, м.Київ, Україна

старший викладач

Посилання

Список використаної літератури

Бобровник С.І. Концепції сучасного фізичного виховання школярів. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. 2014. Вип. 117. С.15‒21

Дороніна Т.О., Кожокар М.В. Особливості фізичного виховання в системі освіти сучасних європейських країн. Освітні обрії. 2021. № 1 (52). С.8‒11.

Ідрісова Н.О. Педагогічне моделювання як умова формування здорового способу життя школярів. Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2013. Вип. 115. С.47‒55.

Максименко А.П. Фізичне виховання і спортивні практики у школах Франції. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Педагогіка та психологія. 2019. Вип. 31. С.20‒26.

Москаленко Н.В., Яковенко А.В., Сидорчук Т.В. Фізичне виховання школярів у зарубіжних країнах (ХХ ст. - початок ХХІ ст.): монографія. Дніпро: Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту, 2020. 259 с.

Нечипорук О.В. Особливості уроків фізичного виховання та формування здорового способу життя в навчальних закладах країн Західної Європи. Педагогічний пошук. 2019. № 2 (102). С. 19-22.

Турчик І.Х. Фізичне виховання і спорт у шкільній освіті Європи: монографія. Дрогобич: Швидкодрук, 2017. 138 с.

References

Bobrovnik, S.I. (2014). Kontseptsii suchasnoho fizychnoho vykhovannia shkoliariv [The conceptions of modern physical education of the schoolchildren]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series: Pedagogical and Historical Sciences, 117, 15‒21 [in Ukrainian].

Doronina, T.O., & Kozhokar, M.V. (2021). Osoblyvosti fizychnoho vykhovannia v systemi osvity suchasnykh yevropeiskykh krain. [Peculiarities of physical education in the education system of modern european countries]. Educational Horizons, 1 (52), 8‒11 [in Ukrainian].

Idrissova, N.A. (2013). Pedahohichne modeliuvannia yak umova formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia shkoliariv [Pedagogical modeling as a condition of a healthy lifestyle schoolchildren]. Pedagogical Sciences, 115, 47‒55 [in Ukrainian].

Maksymenko, A.P. (2019). Fizychne vykhovannia i sportyvni praktyky u shkolakh Frantsii [Physical education and sports practices in schools of France]. Visnyk Kyiv National Linguistic University. Series: Pedagogy and Psychology, 31, 20‒26 [in Ukrainian].

Moskalenko, N.V., Yakovenko, A.V., & Sydorchuk, T.V. (2020). Fizychne vykhovannia shkoliariv u zarubizhnykh krainakh (ХХ st. ‒ pochatok ХХІ st.) [Physical education of schoolchildren in foreign countries (XX century - beginning of XXI century)]. Prydniprovsk State Academy of Physical Culture and Sport, 259 [in Ukrainian].

Nechyporuk, O.V. (2019). Osoblyvosti urokiv fizychnoho vykhovannia ta formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia v navchalnykh zakladakh krain Zakhidnoi Yevropy [Features of physical education lessons and the formation of healthy lifestyle in the educational institutions of Western Europe]. Pedagogical search, 2 (102), 19‒22 [in Ukrainian].

Turchyk, I.Kh., (2017). Fizychne vykhovannia i sport u shkilnii osviti Yevropy [Physical education and sports in European school education]. Shvydkodruk. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Bondarchuk, N., Krutsevych, T., & Pohasii, L. (2023). ВИКОРИСТАННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ПРИ РОЗРОБЦІ НОВИХ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ПІДХОДІВ ДО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ УКРАЇНСЬКИХ СТАРШОКЛАСНИКІВ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 37–40. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.37-40

Номер

Розділ

Статті