РОЛЬ МОТИВАЦІЇ У ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ МАЙБУТНІМИ ЛІКАРЯМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.119-123

Ключові слова:

мотивація, мотив, комунікативна компетентність, англійська мова (за професійним спрямуванням), майбутні лікарі, інноваційні інтерактивні технології.

Анотація

Мета статті – розкрити структуру мотиваційного чинника та визначити шляхи підвищення мотивації майбутніх лікарів у процесі опанування дисципліни «Англійська мова (за професійним спрямуванням)». Методи дослідження: бібліосемантичний метод, соціологічні методи, статистичні методи. У статті проаналізовано важливість опанування фаховою англійською мовою у закладах вищої медичної освіти для формування професійної комунікативної компетентності майбутніх лікарів. З’ясовано особливості мотиваційного чинника для успішного вивчення дисципліни «Англійська мова (за професійним спрямуванням)» в умовах змішаної форми навчання. Здійснено аналіз поняттєво-термінологічного апарату дослідження. Термін «мотивація» трактуємо як спонукання до активної діяльності, психологічну якість та вміння особистості задовольняти потреби та реалізовувати цілі через систему дій. Розглядаючи мотиваційну сферу особистості здобувача вищої освіти як складне психологічне утворення, з метою визначення структурних його компонентів (мотивів) було проведено соціологічне дослідження, в якому брали участь студенти-першокурсники медичних факультетів Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Нами була розроблена спеціальна анкета, що роздана 150 студентам, 126 з яких дали вичерпні відповіді на запитання. Статистично опрацьовано результати анкетування та обговорено їх у фокус-групах, одна з яких складалась зі студентів першого курсу, інша – з викладачів кафедри мовної підготовки. Виокремлено тенденції та чинники, що перешкоджають успішному засвоєнню професійної лексики майбутніми лікарями: ущільнена навчальна програма курсу, недостатній вихідний рівень володіння розмовною іноземною мовою, відсутність сформованих умінь та навичок самостійного опрацювання навчального матеріалу. Результати дослідження дали змогу проаналізувати взаємозв’язки між складовими мотиваційної сфери до вивчення англійської мови за професійним спрямуванням, рівень та ієрархію взаємодії між ними, зміни мотивації упродовж періоду навчання, а також намітити шляхи підвищення мотивації студентів до вивчення англійської мови за професійним спрямуванням.

Біографії авторів

Oleksandr Naumenko, Національний медичний університет імені О.О.Богомольця, м.Київ, Україна

член-кореспондент НАМН України, доктор медичних наук, професор

Natalia Stuchynska, Національний медичний університет імені О.О.Богомольця, м.Київ, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Liudmyla Musiienko, кафедра мовної підготовки, Національний медичний університет імені О.О.Богомольця, м.Київ, Україна

викладач

Посилання

Список використаної літератури

Белоус І.В., Науменко О.М., Стучинська Н.В. Використання персоніфікованого хмаро орієнтованого освітнього середовища у навчанні фахових медичних дисциплін. Наукові записки Національного педагогічного університету ім.М.Драгоманова. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 85. С.18‒25.

Ефендієва С.М., Варданян А.О., Мелащенко М.П. Формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови у студентів-медиків ВДНЗУ «УМСА». Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2018. VI (64). Issue 154. С.26‒29.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання /Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф.С.Ю.Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003. 273 с.

Коваленко Н.П., Боброва Н.О., Ганчо О.В., Зачепіло С.В. Мотивація студентів як запорука успішного професійного розвитку. Медична освіта. 2020. №3. С.43‒48.

Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник Київ: Знання, 2005. С.183

Михайлова Л.З. Підвищення мотивації під час вивчення англійської мови у студентів немовних спеціальностей. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип.47, том 3. С.218‒222.

Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи: Підручник, 2-е вид. Київ: Каравела, 2008.352 с.

Скрипник І., Кульбашна Я., Захарова В. Формування праксеологічної компетентності магістрів стоматології: мотиваційна складова. Освітологія. 2021. № 10. С.55‒65.

Соляненко О.Л., Дземешкевич Д.М. До питання мотивації студентів закладів вищої освіти МОЗ України під час вивчення дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. №63. Т.2. С.172‒175.

Український педагогічний словник / укл. С.У.Гончаренко. Київ: Либідь, 1997. 375 с

Blahun S.S., Naumenko O.M, Stuchynska N.V., Lytvynenko N.P. The use of modern technologies and web tools for organizing distance learning at medical universities. Наукові записки Національного педагогічного університету ім.М.Драгоманова. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. СLI (151). С.205‒213.

Blahun S, Stuchynska N, Lytvynenko N, Khmil I, Serhiienko T, Hladyshev V. The Communicative Competence of Future Healthcare Specialists in the Context of Pharmaceutical Market Transformation. Arch. Pharm. Pract. 2022. № 13(1). С.74‒81.

References

Belous, I.V., Naumenko, O.M., & Stuchynska, N.V. (2022). Vykorystannya personifikovanoho khmaro oriyentovanoho osvitnʹoho seredovyshcha u navchanni fakhovykh medychnykh dystsyplin [Use of personified cloud-oriented environment in teaching professional medical disciplines]. Naukovyy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im.M.Drahomanova. Pedahohichni nauky, 85, 18‒25. [in Ukrainian]

Efendiieva, S.M., Vardanian, A.O., & Melashchenko, M.P. (2018). Formuvannya pozytyvnoyi motyvatsiyi do vyvchennya anhliysʹkoyi movy u studentiv-medykiv VDNZU «UMSA» [Formation of positive motivation of English language learning for students of HSEE of Ukraine “UMSA”]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (64), 26‒29. [in Ukrainian]

Nikolaieva, S.Y. (Ed.). (2003). Zahalnoyevropeyski Rekomendatsiyi z movnoyi osvity: vyvchennya, vykladannya, otsinyuvannya [Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment]. Lenvit. [in Ukrainian]

Kovalenko, N.P., Bobrova, N.O., Hancho, O.V., & Zachepylo, S.V. (2020). Motyvatsiya studentiv yak zaporuka uspishnoho profesiynoho rozvytku [Students’ motivation as a promise of successful professional development]. Medical education, 3, 43‒48. [in Ukrainian]

Kuzminskyy, A.I. (2005). Pedahohika vyshchoyi shkoly [Pedagogy of higher school]. Znannia. [in Ukrainian]

Mykhailova, L.Z. (2022). Pidvyshchennya motyvatsiyi pid chas vyvchennya anhliysʹkoyi movy u studentiv nemovnykh spetsialʹnostey [Increasing motivation in learning English for non-linguistic students]. Actualni pytannia gumanitarnyh nauk, 47 (3), 218‒222. [in Ukrainian]

Podoliak, L.G., & Yurchenko, V.I. (2008). Psykholohiya vyshchoyi shkoly [Psychology of higher school]. Karavela. [in Ukrainian]

Skrypnyk, I., Kulbashna, Ya., & Zakharova, V. (2021). Formuvannya prakseolohichnoyi kompetentnosti mahistriv stomatolohiyi: motyvatsiyna skladova [Formation of practiceological competence of masters of dentistry: motivational component]. Osvitilogy, 10, 55‒65. [in Ukrainian]

Solianenko, O., & Dzemeshkevych, D. (2019). Do pytannya motyvatsiyi studentiv zakladiv vyshchoyi osvity MOZ Ukrayiny pid chas vyvchennya dystsypliny «Inozemna mova za profesiynym spryamuvannyam» [Medical students’ motivation while studying the discipline “English for special purposes”]. Pedagogica formuvannia tvorchoii osobystosti u vyschii I zagalnoosvitnii shkolah, 63 (2), 172‒175. [in Ukrainian]

Honcharenko, S.U. (Ed.). (1997). Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Lybid. [in Ukrainian]

Blahun, S.S., Naumenko, O.M, Stuchynska, N.V., & Lytvynenko, N.P. (2021). The use of modern technologies and web tools for organizing distance learning at medical universities. Naukovyy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Drahomanova. Pedahohichni nauky, СLI (151), 205‒213.

Blahun, S, Stuchynska, N, Lytvynenko, N, Khmil, I, Serhiienko, T, & Hladyshev, V. (2022). The Communicative Competence of Future Healthcare Specialists in the Context of Pharmaceutical Market Transformation. Arch. Pharm. Pract, 13 (1), 74‒81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Naumenko, O., Stuchynska, N., & Musiienko, L. (2023). РОЛЬ МОТИВАЦІЇ У ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ МАЙБУТНІМИ ЛІКАРЯМИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 119–123. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.119-123

Номер

Розділ

Статті