ДІАГНОСТИЧНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ВІРТУАЛЬНОЇ НАОЧНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.94-99

Ключові слова:

діагностичний апарат, критерій і показники, готовність вчителя, засоби віртуальної наочності, підготовка вчителя, вчитель математики, вчитель інформатики.

Анотація

Мета статті: розроблення критеріїв та показників для визначення рівня готовності вчителя до використання засобів віртуальної наочності у професійній діяльності. Використано теоретичний аналіз наукових джерел для уточнення можливого діагностичного апарату дослідження, узагальнення наукових підходів з метою виокремлення суттєвих критеріїв та їх можливих показників, структурно-логічний аналіз поняття «готовність вчителя до використання засобів віртуальної наочності у професійній діяльності» для уточнення зв’язків між компонентами готовності та критеріями і показниками їх сформованості, порівняння і зіставлення для характеристики рівнів готовності вчителя до використання засобів віртуальної наочності у професійній діяльності. Для визначення ефективності системи підготовки майбутніх учителів математики та інформатики до використання засобів віртуальної наочності у професійній діяльності розроблено критерії та їх показники: ціннісно-орієнтаційний критерій (показник – ціннісні орієнтації на використання засобів віртуальної наочності у професійній діяльності); пізнавальний критерій (показник –цифрова обізнаність у засобах віртуальної наочності); технологічний критерій (показник – уміння використовувати засоби віртуальної наочності для створення дидактичних матеріалів); професійно-діяльнісний критерій (показники – уміння розробляти уроки з використанням засобів; уміння критично оцінювати засоби віртуальної наочності з урахуванням потреб організації освітньої діяльності); особистісний критерій (показники – здатність до критичного аналізу; здатність до самоосвіти; рефлексія). Розроблений діагностичний апарат дає можливість емпірично через педагогічний експеримент підтвердити ефективність розробленої педагогічної системи підготовки майбутніх учителів математики та інформатики до використання засобів віртуальної наочності у професійній діяльності.

Біографії авторів

Pavlo Mulesa, кафедра кібернетики і прикладної математики, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат технічних наук, доцент

Olena Semenikhina, кафедра інформатики, Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Artem Yurchenko, кафедра інформатики, Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Mulesa P., Momot R., Semenikhina O. Conceptual foundations for preparing mathematics and computer science teachers for the use of virtual clarity means. Pedagogy and Education Management Review. 2022. Vol.4. P.13–23.

Ostroha M., Drushlyak M., Shyshenko I., Naboka O., Proshkin V., Semenikhina O. On the use of social networks in teachers’ career guidance activities. E-learning in the Time of COVID-19 Scientific Editor Eugenia Smyrnova-Trybulska «E-learning», 13, Katowice–Cieszyn, 2021. P.266–277.

Semenikhina E., Drushlyak M., Shishenko I., Zigunov V. Using a praxeology approach to the rational choice of specialized software in the preparation of the computer science teacher. TEM JOURNAL – Technology, Education, Management, Informatics. 2018. Vol.7, No.1. P.164‒170.

Semenikhina O., Kudrina O., Koriakin O., Ponomarenko L., Korinna H., Krasilov A. The Formation of Skills to Visualize by the Tools of Computer Visualization. TEM Journal. 2020. Vol.9, No 4. P.1704-1710.

Semenog O., Yurchenko A., Udovychenko O., Kharchenko I., Kharchenko S. Formation of Future Teachers’ Skills to Create and Use Visual Models of Knowledge. TEM Journal. 2019. Vol.8, No 1. P.275‒283.

Shamonia V., Semenikhina O., Drushlyak M., Lynnyk S. Computer visualization of logic elements of the information system based on Proteus. 15th International Conference on ICT in Education, Research, and Industrial Applications (ICTERI 2019). Kherson, June 12-15, 2019. P.459-463

Yurchenko A., Khvorostina Yu., Shamonia V., Soroka M., Semenikhina O. Digital Technologies in Teaching Physics: An Analysis of Existing Practices. 2023 45th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology, MIPRO 2023 – Proceedings, 2023. P.666-671.

Акуленко І.А. Компетентнісно орієнтована методична підготовка майбутнього вчителя математики профільної школи (теоретичний аспект) : монографія. Черкаси: видавець Чабаненко Ю., 2013. 460 с.

Ачкан В. Готовність вчителя математики до інноваційної освітньої діяльності: теоретичний аспект. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 2018. Вип.5. С.13‒18.

Білоусова Л., Житєньова Н. Компоненти готовності майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін до застосування технологій візуалізації у предметно-професійній діяльності. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2018. №3, С.80‒87.

Бондарчук О.І., Єльнікова Г.В. Критерії і показники якості навчальної діяльності. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В.Г.Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С.434–435.

Гавриш І.В. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності: Дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. Х., 2006. 579 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: підручник, 2-е видання, доповнене. Київ: Академвидав, 2012. 352 с.

Дьяченко М.И., Кандыбович Л.А. Психологические проблемы готовности к деятельности. Мн.: Изд-во БГУ, 1976. 176 с.

Єльнікова Г.В. Критерії якості педагогічної діяльності. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В.Г.Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С.435–436.

Морзе Н. В. Система методичної підготовки майбутніх вчителів інформатики в педагогічних університетах: дис... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. К., 2003. 605 с.

Мулеса П. Моделювання педагогічної системи підготовки майбутніх учителів математики та інформатики до застосування засобів віртуальної наочності у професійній діяльності. Освіта. Інноватика. Практика. 2022. Т.10, №6. С.31-37.

Семенець Л. М. Формування професійної готовності майбутніх учителів до розвитку математичних здібностей у старшокласників: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 2013. 247 с.

Семеніхіна О.В. Професійна готовність майбутнього вчителя математики до використання програм динамічної математики: теоретико-методичні аспекти : монографія. Суми: ВВП «Мрія», 2016. 268 c.

Семеніхіна О.В., Юрченко А.О., Удовиченко О.М. Формування умінь візуалізувати начальний матеріал у майбутніх учителів фізики: результати педагогічного експерименту. Фізико-математична освіта. 2020. Вип.1(23). С.122‒128.

Спірін О. М. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів інформатики за кредитно-модульною системою: монографія / За наук. ред. акад. М.І.Жалдака. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2007. 300 с.

Федорчук А.Л. Критерії та показники готовності майбутнього вчителя інформатики до роботи в класах фізико-математичного профілю. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2015. Вип.130. С.223‒227.

Юрченко А, Мулеса П., Лобода В., Острога М. Соціальні сервіси як майданчик для супроводу освітнього процесу і навчання інформатики. Фізико-математична освіта, 2022. Том 34. №2. С.63‒70.

References

Mulesa, P., Momot, R., & Semenikhina, O. (2022). Conceptual Foundations For Preparing Mathematics And Computer Science Teachers For The Use Of Virtual Clarity Means. Pedagogy and Education Management Review, 4, 13–23.

Ostroha, M., Drushlyak, M., Shyshenko, I., Naboka, O., Proshkin, V., & Semenikhina, O. (2021). On the use of social networks in teachers’ career guidance activities. E-learning in the Time of COVID-19 Scientific Editor Eugenia Smyrnova-Trybulska «E-learning», 13, Katowice–Cieszyn, 266–277.

Semenikhina, E., Drushlyak, M., Shishenko, I., & Zigunov, V. (2018). Using a praxeology approach to the rational choice of specialized software in the preparation of the computer science teacher. TEM Journal – Technology, Education, Management, Informatics, 7(1), 164‒170.

Semenikhina, O., Kudrina, O., Koriakin, O., Ponomarenko, L., Korinna, H., & Krasilov, A. (2020). The Formation of Skills to Visualize by the Tools of Computer Visualization. TEM Journal, 9(4), 1704‒1710.

Semenog, O., Yurchenko, A., Udovychenko, O., Kharchenko, I., & Kharchenko, S. (2019). Formation of Future Teachers’ Skills to Create and Use Visual Models of Knowledge. TEM Journal, 8 (1), 275‒283.

Shamonia, V., Semenikhina, O., Drushlyak, M., & Lynnyk, S. (2019). Computer visualization of logic elements of the information system based on Proteus. 15th International Conference on ICT in Education, Research, and Industrial Applications (ICTERI 2019). Kherson (June 12-15), 459-463.

Yurchenko, A., Khvorostina, Yu., Shamonia, V., Soroka, M., & Semenikhina, O. (2023). Digital Technologies in Teaching Physics: An Analysis of Existing Practices. 45th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology, MIPRO 2023 – Proceedings, 666-671.

Akulenko, I.A. (2013). Kompetentnisno oriientovana metodychna pidhotovka maibutnoho vchytelia matematyky profilnoi shkoly (teoretychnyi aspekt) [Competence-oriented methodical training of the future mathematics teacher of a specialized school (theoretical aspect)]. Chabanenko Yu. (in Ukrainian).

Achkan, V. (2018). Hotovnist vchytelia matematyky do innovatsiinoi osvitnoi diialnosti: teoretychnyi aspect [Mathematics teacher readiness for innovative educational activity: theoretical aspect]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 5, 13‒18. (in Ukrainian).

Bilousova, L., & Zhytienova, N. (2018). Komponenty hotovnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin do zastosuvannia tekhnolohii vizualizatsii u predmetno-profesiinii diialnosti [Components of readiness of future teachers of natural and mathematical disciplines to use visualization technologies in subject-professional activities]. Naukovi Zapysky V.Hnatiuka Ternopilskoho Natsionalnoho Pedahohichnoho Universytetu. Seriia: Pedahohika, 3, 80‒87. (in Ukrainian).

Bondarchuk, O. I., & Yelnikova, H. V. (2008). Kryterii i pokaznyky yakosti navchalnoi diialnosti [Criteria and indicators of the quality of educational activity]. Entsyklopediia osvity – Encyclopedia of education. Yurinkom Inter. (in Ukrainian).

Havrysh, I.V. (2006). Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti [Theoretical-methodological foundations of formation of readiness of future teachers for innovative professional activity]. Unpublished doctoral dissertation. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. H.S.Skovorody. (in Ukrainian).

Dychkivska, I.M. (2012). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Akademvydav. (in Ukrainian).

Dyachenko, M.I., & Kandybovich, L.A. (1976). Psikhologicheskiye problemy gotovnosti k deyatelnosti [Psychological problems of readiness for activity]. BSU Publishing House. (in Russian).

Yelnikova, G. V. (2008). Kryterii yakosti pedahohichnoi diialnosti [Quality criteria of pedagogical activity]. In V.H.Kremin (Ed.). Entsyklopediia osvity – Encyclopedia of education. Yurinkom Inter. (in Ukrainian).

Morze, N.V. (2003). Systema metodychnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv informatyky v pedahohichnykh universytetakh [System of methodical training of future informatics teachers in pedagogical universities]. Unpublished doctoral dissertation. M.Drahomanov Natsionalnyi pedahohichnyi Un. (in Ukrainian).

Mulesa, P. (2022). Modeling of the pedagogical system of training future teachers of mathematics and computer science for the use of virtual visualization tools in professional activities. Education. Innovation. Practice, 10 (6), 31–37.

Semenets, L.M. (2013). Formuvannia profesiinoi hotovnosti maibutnikh uchyteliv do rozvytku matematychnykh zdibnostei u starshoklasnykiv [Formation of professional readiness of future teachers for the development of mathematical abilities in high school students]. Unpublished candidate dissertation. I.Franko ZhDU. (in Ukrainian).

Semenikhina, O.V. (2016). Profesiina hotovnist maibutnoho vchytelia matematyky do vykorystannia prohram dynamichnoi matematyky: teoretyko-metodychni aspekty [Professional readiness of the future mathematics teacher to use dynamic mathematics programs: theoretical and methodological aspects]. VVP «Mriia». (in Ukrainian).

Semenikhina, O.V., Yurchenko, A.O., & Udovychenko, O.M. (2020). Formation of skills to visualize educational material in future physics teachers: results of a pedagogical experiment. Physics and Mathematics Education, 1 (23), 122‒128.

Spirin, O.M. (2007). Teoretychni ta metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky za kredytno-modulnoiu systemoiu [Theoretical and methodical principles of professional training of future computer science teachers by the credit-module system]. I.Franko ZhDU. (in Ukrainian).

Fedorchuk, A.L. (2015). Kryterii ta pokaznyky hotovnosti maibutnoho vchytelia informatyky do roboty v klasakh fizyko-matematychnoho profiliu [Criteria and indicators of the readiness of the future computer science teacher to work in physical and mathematical classes]. Visnyk Chernihivskoho Natsionalnoho Pedahohichnoho Universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 130, 223‒227. (in Ukrainian).

Yurchenko, A., Mulesa, P., Loboda, V., & Ostroha, M. (2022). Sotsialni servisy yak maidanchyk dlia suprovodu osvitnoho protsesu i navchannia informatyky [Social services as a playground for support of the educational process and teaching computer science]. Fizyko-matematychna osvita, 34 (2), 63-70. (in Ukrainian).

Опубліковано

2023-11-04

Як цитувати

Mulesa, P., Semenikhina, O., & Yurchenko, A. (2023). ДІАГНОСТИЧНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ВІРТУАЛЬНОЇ НАОЧНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(53), 94–99. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.94-99

Номер

Розділ

Статті