ЗАГАЛЬНІ ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.135-138

Ключові слова:

професійна компетентність, здобувачі вищої освіти, природнича галузь.

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування професійної компетентності майбутніх фахівців природничої галузі. Метою статті є визначення напрямів успішного формування професійної компетентності майбутніх фахівців природничої галузі. Методами дослідження є теоретичні (аналіз наукових джерел, освітньо-професійних програм природничої галузі, сайтів та платформ організації дистанційного навчання, синтез, та узагальнення результатів); емпіричні (узагальнення педагогічного досвіду). У статті проаналізовано підходи вітчизняних науковців щодо визначення сутності поняття «професійна компетентність» та представлено авторську позицію сутності поняття «професійна компетентність майбутніх фахівців природничої галузі». З’ясовано, що професійна підготовка майбутніх фахівців природничої галузі у вишах здійснюється відповідно Стандартів вищої освіти України (галузь знань 10 Природничі науки). На основі теоретичного аналізу Стандартів вищої освіти України (галузь знань 10 Природничі науки), освітньо-професійних програм підготовки фахівців природничої галузі, досвіду організації освітнього процесу та здійснення професійної підготовки спеціалістів зазначеної галузі у Харківському національному університеті імені В.Н.Каразіна та Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С.Сковороди (за період 2021-2023 навчальних років) визначено пріоритетні напрями успішного формування професійної компетентності у мовах трансформації освіти та науки. Окреслено перспективи подальших досліджень.

Біографії авторів

Tetyana Sobchenko, кафедра освітології та інноваційної педагогіки, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, м.Харків, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Serhii Makhnovskyi, кафедра профільної підготовки ННІ МО, Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна, м.Харків, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Доценко С.О., Собченко Т.М. Цифрова компетентність майбутнього фахівця філологічного та природничого профілю. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2019. Вип.53. С.40–55.

Драч І.І. Управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої школи: теоретико-методичні засади: монографія. Київ: Дорадо-Друк, 2013. 456 с.

Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України ; голов. ред. В.Г. Кремень. Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Курмакова І.М., Білоус О.В. Структура професійної програми підготовки вчителів хімії освітнього ступеня бакалавр у контексті проблеми підвищення якості освіти в педагогічному університеті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. №130. С.46-51.

Кучма О.І., Філатов С.В. Формування професійних компетентностей майбутніх фахівців автотранспортного профілю з використанням технологій дистанційної навчальної взаємодії. Вісник університету Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2022. №2 (24). С.181-191.

Мельник Н.І. Феномен «професійної компетентності» в українській та європейській педагогічній теорії: порівняльний аспект. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка..№28. 2017. С.53-60.

Мельник О.Ф. Актуалізація принципів індивідуалізації та диференціації навчання на сучасному етапі модернізації змісту професійної освіти: зб. матер. конф. «Модернізація змісту професійної освіти – умова підготовки компетентного фахівця нової формації» (Житомир, 16 травня). 2017. Житомир: Вид-во О.О.Євенок, 2017. С.53-60.

Мельник О.Ф. Формування професійної компетентності майбутніх техніків-технологів виробництва харчової продукції в процесі вивчення природничих дисциплін: дис. ... к-та пед. наук : 13.00.04 / Житом. держ. пед. ун-т імені Івана Франка. Житомир. 2018. 372 с.

Професійна освіта: Словник : навч. посіб. / Уклад. С.У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г.Ничкало. Київ : Вища шк. 2000. 380 с.

Самойленко П.В. Формування професійно-методичних компетенцій бакалаврів хімії в педагогічному університеті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2014. № 120. С.32-38.

Собченко Т.М. Формування професійної компетентності майбутніх учителів в умовах змішаного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 35, т. 5. С. 282–287.

Стеблюк С. Професійна майстерність майбутніх фахівців з підприємства, торгівлі та біржової діяльності, її структура. Науковий вісник МНУ імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. №3. С.237-243.

References

Dotsenko, S.O., & Sobchenko, T.M. (2019). Tsyfrova kompetentnist maibutnoho fakhivtsia filolohichnoho ta pryrodnychoho profiliu [Digital competence of a future specialist in philology and natural sciences]. Educational and research tools, 53, 40–55. (in Ukrainian)

Drach, I.I. (2013). Upravlinnia formuvanniam profesiinoi kompetentnosti mahistrantiv pedahohiky vyshchoi shkoly: teoretyko-metodychni zasady [Management of formation of professional competence of master's students of pedagogy of higher school: theoretical and methodological principles. Dorado-Druk. (in Ukrainian)

Kremen, V.G. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Yurinkom Inter. (in Ukrainian)

Kurmakova, I.M., & Bilous, O.V. (2015). Struktura profesiinoi prohramy pidhotovky vchyteliv khimii osvitnoho stupenia bakalavr u konteksti problemy pidvyshchennia yakosti osvity v pedahohichnomu universyteti [The structure of the professional program for the training of chemistry teachers of the bachelor's degree in the context of the problem of improving the quality of education in a pedagogical university]. Herald of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, 130, 46-51. (in Ukrainian)

Kuchma, O.I., & Filatov, S.V. (2022). Formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv avtotransportnoho profiliu z vykorystanniam tekhnolohii dystantsiinoi navchalnoi vzaiemodii [Formation of professional competences of future specialists in the motor vehicle profile using technologies of remote educational interaction]. Herald of Alfred Nobel University. Series «Pedagogy and Psychology». Pedagogical sciences, 2 (24), 181-191. (in Ukrainian)

Melnyk, N.I. (2017). Fenomen «profesiinoi kompetentnosti» v ukrainskii ta yevropeiskii pedahohichnii teorii: porivnialnyi aspekt. [The phenomenon of «professional competence» in Ukrainian and European pedagogical theory: a comparative aspect]. Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy, 28, 53-60. (in Ukrainian)

Melnyk, O.F. (2017). Aktualizatsiia pryntsypiv indyvidualizatsii ta dyferentsiatsii navchannia na suchasnomu etapi modernizatsii zmistu profesiinoi osvity. [Actualization of the principles of individualization and differentiation of training at the present stage of modernization of the content of vocational education]. Modernization of the content of vocational education - a condition for training a competent specialist of a new formation – Proceedings of international conference (pp.53-60). Yevenok. (in Ukrainian)

Melnyk, O.F. (2018). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh tekhnikiv-tekhnolohiv vyrobnytstva kharchovoi produktsii v protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin [Formation of professional competence of future food production technicians-technologists in the process of studying natural sciences]. Unpublished candidate dissertation. Zhytomyr Ivan Franko State Pedagogical University. (in Ukrainian)

Nychkalo, N.H. (Ed.). (2000). Profesiina osvita [Vocational education]. Vyshcha shkola. (in Ukrainian)

Samoilenko, P.V. (2014). Formuvannia profesiino-metodychnykh kompetentsii bakalavriv khimii v pedahohichnomu universyteti. [Formation of professional and methodological competencies of bachelors of chemistry at a pedagogical university]. Herald of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, 120, 32-38. (in Ukrainian)

Sobchenko, T.M. (2021). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv v umovakh zmishanoho navchannia [Formation of professional and methodological competencies of bachelors of chemistry at a pedagogical university]. Topical issues of the humanities, 35 (5), 282-287. (in Ukrainian)

Stebliuk, S. (2019). Profesiina maisternist maibutnikh fakhivtsiv z pidpryiemstva, torhivli ta birzhovoi diialnosti, yii struktura [Professional skills of future specialists in business, trade and exchange activities, its structure]. Scientific Bulletin of V.O.Sukhomlynskyi National University. Series: Pedagogical sciences, 3, 237-243. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-04

Як цитувати

Sobchenko, T., & Makhnovskyi, S. (2023). ЗАГАЛЬНІ ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧОЇ ГАЛУЗІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(53), 135–138. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.135-138

Номер

Розділ

Статті