РОЗВИТОК НАВЧАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.139-142Ключові слова:
навчальна компетентність учнів, зміст освіти, освітні технології.Анотація
Стаття присвячена вирішенню проблеми формування та розвитку навчальної компетентності учнів в умовах воєнного стану. Навчальна компетентність – це загальна здатність учнів до навчання, яка забезпечується системою знань, умінь і досвіду самостійної навчальної діяльності, сформованою на основі позитивної мотивації та емоційно-цілеспрямованого ставлення до навчання. Стаття має на меті розкрити шляхи забезпечення процесу формування системи знань і досвіду навчальної діяльності учнів, необхідних і достатніх для повноцінного оволодіння ними навчальною компетентністю в умовах воєнного стану. Основними методами дослідження, використаними в даній статті, є: аналіз, узагальнення та систематизація шляхів забезпечення системи та досвіду навчальної діяльності учнів, необхідних і достатніх для повноцінного оволодіння ними навчальною компетентністю в умовах воєнного стану. Подолання освітніх втрат, зумовлених цією проблемою, потребує у навчальному процесі приділяти більше уваги формуванню та розвитку навчальної компетентності учнів, підвищенню їх мотивації до навчання, рівня самостійності у навчальній діяльності. Значна увага має бути приділена також вибору змісту освіти та освітніх технологій, які більш ефективно забезпечують системність знань і досвіду навчальної діяльності учнів, та необхідні й достатні для повноцінного оволодіння ними навчальною компетентністю в умовах воєнного стану.
Посилання
Список використаної літератури
Навчання в умовах війни: як сформувати в учнів уміння вчитися. Державна служба якості освіти. 2022. URL: https://sqe.gov.ua/uminnya-vchitisya-yak-bazova-kompetentni/
Компетентнісно орієнтоване навчання: наукові праці співробітників Інституту педагогіки НАПН України (2011–2020): бібліогр. покажч. / наук. ред. О.М.Топузов; упоряд. О.М.Топузов, М.М.Малюга, О.Ю.Зуєвич. Київ: Педагогічна думка, 2023. 120 с.
Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: реалії, досвід, перспективи / методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2023–2024 навчального року : методичні рекомендації / за заг. ред. О.Топузова, Т.Засєкіної: Ін-т педагогіки НАПН України. Київ: Педагогічна думка, 2023. 192 с.
Трубачева С.Е. Метапредметний аспект формування загальнонавчальних компетентностей учнів в умовах профільного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип.36. С.183‒185.
Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації / кол. автор.; за заг.ред. О.М.Топузова; укл. М.В.Головко. Київ: Педагогічна думка, 2023. 256 с.
Локшина О, Джурило А., Максименко О., Шпарик О. До питання про навчальні втрати: термінологічний концепт у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Український педагогічний журнал. 2023. №2. С.6‒18.
Трубачева С., Мушка О., Люлькова Ю. Дидактичні особливості формування навчальної компетентності учнів в умовах цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти під час воєнного стану. Проблеми сучасного підручника, 2022. Вип.29. С.202‒208.
Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали / кол. автор.; за заг. ред. О.М.Топузова; укл. М.В.Головко. Київ: Педагогічна думка, 2021. 192 с.
References
Navchannia v umovakh viiny: yak sformuvaty v uchniv uminnia vchytysia [Teaching in the conditions of war: how to form students' ability to learn]. Derzhavna sluzhba yakosti osvity. (2022). https://sqe.gov.ua/uminnya-vchitisya-yak-bazova-kompetentni/#Text (in Ukrainian).
Topuzov, O.M. (Ed.). (2023). Kompetentnisno oriientovane navchannia: naukovi pratsi spivrobitnykiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy (2011–2020) [Competence-oriented learning: scientific works of employees of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine (2011–2020)]. https://undip.org.ua/library/kompetentnisno-oriientovane-navchannia-naukovi-pratsi-spivrobitnykiv-instytutu-pedahohiky-napnukrainy-2011-2020-bibliohrafichnyy-pokazhchyk/#Text (in Ukrainian).
Topuzov, O.M., & Zasiekina, T.M. (Ed.). (2023). Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: realii, dosvid, perspektyvy [General secondary education of Ukraine in the conditions of martial law and reconstruction: realities, experience, prospects]. https://undip.org.ua/library/zahalna-serednia-osvita-ukrainy-v-umovakh-voiennoho-stanu-ta-vidbudovy-realii-dosvid-perspektyvy-metodychni-rekomendatsii/#Text (in Ukrainian).
Trubacheva, S.E. (2015). Metapredmetnyi aspekt formuvannia zahalnonavchalnykh kompetentnostei uchniv v umovakh profilnoho navchannia. [The meta-subject aspect of the formation of general educational competencies of students in the conditions of specialized training]. Scientific Bulletin of uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 36, 183‒185. (in Ukrainian).
Topuzov, O.M. (Ed.). (2023). Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy [Diagnosis and compensation of educational losses in the general secondary education of Ukraine]. Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Lokshyna O., Dzhurylo A., Maksymenko O., Shparyk O. (2023). Do pytannia pro navchalni vtraty: terminolohichnyi kontsept u suchasnomu naukovo-pedahohichnomu dyskursi [To the question of educational losses: a terminological concept in the modern scientific and pedagogical discourse]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 6‒18. (in Ukrainian).
Trubacheva, S.E., Mushka, O.V., & Lulkova, Y.M. (2022). Dydaktychni osoblyvosti formuvannia navchalnoi kompetentnosti uchniv v umovakh tsyfrovizatsii osvitnoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity pid chas voiennoho stanu. [Didactic features of the formation of educational competence of students in the conditions of digitalization of the educational environment of a general secondary education institution during martial law]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 202‒208. (in Ukrainian).
Topuzov, O.M. (Ed.). (2021). Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu: dosvyd ta perspektyvy [Distance learning in quarantine conditions: experience and prospects]. Pedagogychna dumka. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.