РОЗВИТОК НАВЧАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.139-142

Ключові слова:

навчальна компетентність учнів, зміст освіти, освітні технології.

Анотація

Стаття присвячена вирішенню проблеми формування та розвитку навчальної компетентності учнів в умовах воєнного стану. Навчальна компетентність – це загальна здатність учнів до навчання, яка забезпечується системою знань, умінь і досвіду самостійної навчальної діяльності, сформованою на основі позитивної мотивації та емоційно-цілеспрямованого ставлення до навчання. Стаття має на меті розкрити шляхи забезпечення процесу формування системи знань і досвіду навчальної діяльності учнів, необхідних і достатніх для повноцінного оволодіння ними навчальною компетентністю в умовах воєнного стану. Основними методами дослідження, використаними в даній статті, є: аналіз, узагальнення та систематизація шляхів забезпечення системи та досвіду навчальної діяльності учнів, необхідних і достатніх для повноцінного оволодіння ними навчальною компетентністю в умовах воєнного стану. Подолання освітніх втрат, зумовлених цією проблемою, потребує у навчальному процесі приділяти більше уваги формуванню та розвитку навчальної компетентності учнів, підвищенню їх мотивації до навчання, рівня самостійності у навчальній діяльності. Значна увага має бути приділена також вибору змісту освіти та освітніх технологій, які більш ефективно забезпечують системність знань і досвіду навчальної діяльності учнів, та необхідні й достатні для повноцінного оволодіння ними навчальною компетентністю в умовах воєнного стану.

Біографія автора

Svitlana Trubacheva, відділ інновацій та стратегій розвитку освіти, Інститут педагогіки НАПН України, м.Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач

Посилання

Список використаної літератури

Навчання в умовах війни: як сформувати в учнів уміння вчитися. Державна служба якості освіти. 2022. URL: https://sqe.gov.ua/uminnya-vchitisya-yak-bazova-kompetentni/

Компетентнісно орієнтоване навчання: наукові праці співробітників Інституту педагогіки НАПН України (2011–2020): бібліогр. покажч. / наук. ред. О.М.Топузов; упоряд. О.М.Топузов, М.М.Малюга, О.Ю.Зуєвич. Київ: Педагогічна думка, 2023. 120 с.

Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: реалії, досвід, перспективи / методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2023–2024 навчального року : методичні рекомендації / за заг. ред. О.Топузова, Т.Засєкіної: Ін-т педагогіки НАПН України. Київ: Педагогічна думка, 2023. 192 с.

Трубачева С.Е. Метапредметний аспект формування загальнонавчальних компетентностей учнів в умовах профільного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип.36. С.183‒185.

Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації / кол. автор.; за заг.ред. О.М.Топузова; укл. М.В.Головко. Київ: Педагогічна думка, 2023. 256 с.

Локшина О, Джурило А., Максименко О., Шпарик О. До питання про навчальні втрати: термінологічний концепт у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Український педагогічний журнал. 2023. №2. С.6‒18.

Трубачева С., Мушка О., Люлькова Ю. Дидактичні особливості формування навчальної компетентності учнів в умовах цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти під час воєнного стану. Проблеми сучасного підручника, 2022. Вип.29. С.202‒208.

Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали / кол. автор.; за заг. ред. О.М.Топузова; укл. М.В.Головко. Київ: Педагогічна думка, 2021. 192 с.

References

Navchannia v umovakh viiny: yak sformuvaty v uchniv uminnia vchytysia [Teaching in the conditions of war: how to form students' ability to learn]. Derzhavna sluzhba yakosti osvity. (2022). https://sqe.gov.ua/uminnya-vchitisya-yak-bazova-kompetentni/#Text (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (Ed.). (2023). Kompetentnisno oriientovane navchannia: naukovi pratsi spivrobitnykiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy (2011–2020) [Competence-oriented learning: scientific works of employees of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine (2011–2020)]. https://undip.org.ua/library/kompetentnisno-oriientovane-navchannia-naukovi-pratsi-spivrobitnykiv-instytutu-pedahohiky-napnukrainy-2011-2020-bibliohrafichnyy-pokazhchyk/#Text (in Ukrainian).

Topuzov, O.M., & Zasiekina, T.M. (Ed.). (2023). Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: realii, dosvid, perspektyvy [General secondary education of Ukraine in the conditions of martial law and reconstruction: realities, experience, prospects]. https://undip.org.ua/library/zahalna-serednia-osvita-ukrainy-v-umovakh-voiennoho-stanu-ta-vidbudovy-realii-dosvid-perspektyvy-metodychni-rekomendatsii/#Text (in Ukrainian).

Trubacheva, S.E. (2015). Metapredmetnyi aspekt formuvannia zahalnonavchalnykh kompetentnostei uchniv v umovakh profilnoho navchannia. [The meta-subject aspect of the formation of general educational competencies of students in the conditions of specialized training]. Scientific Bulletin of uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 36, 183‒185. (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (Ed.). (2023). Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy [Diagnosis and compensation of educational losses in the general secondary education of Ukraine]. Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Lokshyna O., Dzhurylo A., Maksymenko O., Shparyk O. (2023). Do pytannia pro navchalni vtraty: terminolohichnyi kontsept u suchasnomu naukovo-pedahohichnomu dyskursi [To the question of educational losses: a terminological concept in the modern scientific and pedagogical discourse]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 6‒18. (in Ukrainian).

Trubacheva, S.E., Mushka, O.V., & Lulkova, Y.M. (2022). Dydaktychni osoblyvosti formuvannia navchalnoi kompetentnosti uchniv v umovakh tsyfrovizatsii osvitnoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity pid chas voiennoho stanu. [Didactic features of the formation of educational competence of students in the conditions of digitalization of the educational environment of a general secondary education institution during martial law]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 202‒208. (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (Ed.). (2021). Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu: dosvyd ta perspektyvy [Distance learning in quarantine conditions: experience and prospects]. Pedagogychna dumka. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-04

Як цитувати

Trubacheva, S. (2023). РОЗВИТОК НАВЧАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(53), 139–142. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.139-142

Номер

Розділ

Статті