ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНА НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ СТУДЕНТІВ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПІДГОТОВКИ КОМПЕТЕНТНИХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.49-54

Ключові слова:

заклад вищої освіти, науково-дослідницька діяльність, наукове дослідження, уміння та навички, студенти.

Анотація

Питання розвитку дослідницьких умінь та організації дослідницької діяльності студентів закладів вищої освіти є багатогранним. Нині одним із провідних світових трендів університетської освіти є інтеграція дослідницької складової у процес підготовки майбутніх фахівців. Мета статті: розглянути особливості професійно спрямованої науково-дослідницької діяльності студентів. Методи дослідження: теоретичний аналіз наукових джерел з проблеми науково-дослідницької діяльності як важливої складової підготовки студентів закладів вищої освіти; критичний та аналітичний аналіз концепцій, теорій і методів. Професійно орієнтована дослідницька діяльність включає: спостереження, вивчення фактів і явищ професійної дійсності; усвідомлення професійних питань, їх аналіз; розробка мети та постановка завдань; висування гіпотез, вибір методів дослідження; теоретичне вирішення задач; оцінка отриманих результатів відповідно до поставлених цілей. Основні функції професійно орієнтованої дослідницької діяльності: соціальна; міжсоціальна; системна; інтегративна; моделювання; інформаційна; комунікативна; технологічна; мотиваційна; розвивальна; рефлексивна. Окреслений зміст функцій дослідницької діяльності дозволяє виокремити та проаналізувати окремі особистісні якості, а також низку дослідницьких і професійних знань, умінь і навичок. Важливою складовою дослідницької діяльності є емоційне ставлення до науково-дослідницької діяльності. Пошук підходів до вирішення завдання додатково регулюється емоційними оцінками, які формуються в результаті виконання завдання і можуть неодноразово змінюватися. Визначальним є усвідомлення майбутньої професійної діяльності: активність студентів у науковому дослідженні залежить від того, як вони уявляють свою професію і чи вважають навички науково-дослідницької діяльності складовою компетентності фахівця. Необхідною якістю дослідників є комунікабельність і незалежність.

Біографії авторів

Тетяна Логвиненко, кафедра соціальної педагогіки та корекційної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м.Дрогобич, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Наталія Варга, кафедра угорської філології, Українсько-угорський навчально-науковий інститут, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

доктор філософії (освіта/педагогіка)

Мар’яна Попик, кафедра туристичної інфраструктури та готельно-ресторанного господарства, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Закон України про вищу освіту. Верховна Рада України. 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zarytska N. Scientific research methodology as a necessary element of the intellectual economic potential of modern scientists. Economy and Society. 2023. № 52. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-25

Мантур-Чубата О., Дубілей Ю., Міхалець А. Особливості наукового дослідження у сучасному світі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип.21 (2). С.9‒11.

Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Львів: Ромус-Поліграф, 2002. 128 с.

Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.

Kerlinger F.N. Foundations of behavioral research. educational and psychological enquiry. US: Halt, Rinehart and Winston, 2002. 140 p.

Woodhouse D. Auditing research and the research/ teaching nexus. New Zealand Journal of Educational Research. 2003. Vol.33. P.39‒53.

Прошкін В. Основні підходи до визначення поняття "науково-дослідна робота студентів". Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2009. Вип.2 (5). С.114‒117.

Черньонков Я. Науково-дослідна робота майбутніх учителів іноземних мов у процесі індивідуалізації їхньої професійної підготовки. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Філологічні науки. 2012. Вип.104 (2). С.431‒436.

Логвінова Я. Науково-дослідницька робота студентів як умова формування екологічної компетентності майбутнього викладача біології. Гірська школа українських Карпат. 2013. Вип.8‒9. С.84‒86.

Уйсімбаєва Н.В. Науково-дослідницька діяльність майбутнього фахівця. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 2010. Вип. 88. С.243‒246.

Голуб Т.П. Інтеракція змісту науково-дослідницької роботи студентів і якості вищої технічної освіти. Наука і освіта. 2011. № 6. С.51‒54.

Bartosh O., Danko D., Kanyuk O., Hodovanets N., Myhalyna Z. Research-based learning in the education process of a higher education institution. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12 (64). P.71‒79.

Повідайчик О.С. Особливості професійно-спрямованої науково-дослідницької роботи студентів вищих навчальних закладів. Пріоритетні напрями розвитку сучасних педагогічних та психологічних наук: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Одеса, 12-13 серпня 2016 р.). Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2016. С.72‒75.

Повідайчик О.С. Функції науково-дослідницької діяльності в системі соціальної роботи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип.2 (39). С.180‒183.

References

Zakon Ukrayiny pro vyshchu osvitu [Law of Ukraine on Higher Education]. (2014). Verkhovna Rada Ukrayiny. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian]

Zarytska, N. (2023). Scientific research methodology as a necessary element of the intellectual economic potential of modern scientists. Economy and Society, 52. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-25

Mantur-Chubata, O., Dubilei, Yu., & Mikhalets, A. (2018). Osoblyvosti naukovoho doslidzhennya u suchasnomu sviti [Peculiarities of scientific research in the modern world]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: International economic relations and the world economy, 21 (2), 9‒11. [in Ukrainian]

Martsyn, V.S., Mitsenko, N.H., & Danylenko, O.A. (2002). Osnovy naukovykh doslidzhen [Fundamentals of scientific research]. Romus-Polihraf. [in Ukrainian]

Konverskyy, A.Ye. (2010). Osnovy metodolohiï ta orhanizatsiï naukovykh doslidzhen [Fundamentals of methodology and organization of scientific research]. Tsentr uchbovoï literatury. [in Ukrainian]

Kerlinger, F.N. (2002). Foundations of behavioral research. educational and psychological enquiry. Halt, Rinehart and Winston.

Woodhouse, D. (2003). Auditing research and the research/ teaching nexus. New Zealand Journal of Educational Research, 33, 39‒53.

Proshkin, V. (2009). Osnovni pidkhody do vyznachennya ponyattya "naukovo-doslidna robota studentiv" [Basic approaches to the definition of the concept of "research work of students". Naukova skarbnytsya osvity Donechchyny, 2 (5), 114‒117. [in Ukrainian]

Chernyonkov, Ya. (2012). Naukovo-doslidna robota maybutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi indyvidualizatsiyi yikhnoyi profesiynoyi pidhotovky [Research work of future teachers of foreign languages in the process of individualization of their professional training]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Filolohichni nauky, 104 (2), 431‒436. [in Ukrainian]

Lohvinova, Ya. (2013). Naukovo-doslidnytska robota studentiv yak umova formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnʹoho vykladacha biolohiyi [Scientific research work of students as a condition for the formation of ecological competence of the future teacher of biology]. Hirska shkola ukrayinskykh Karpat, 8-9, 84‒86. [in Ukrainian]

Uysimbayeva, N.V. (2010). Naukovo-doslidnytska diyalnistʹ maybutnoho fakhivtsya [Research activity of the future specialist]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka, 88, 243‒246. [in Ukrainian]

Holub, T.P. (2011). Interaktsiya zmistu naukovo-doslidnytskoyi roboty studentiv i yakosti vyshchoyi tekhnichnoyi osvity [The interaction of the content of students' research work and the quality of higher technical education]. Nauka i osvita, 6, 51‒54. [in Ukrainian]

Bartosh, O., Danko, D., Kanyuk, O., Hodovanets, N., & Myhalyna, Z. (2023). Research-based learning in the education process of a higher education institution. Amazonia Investiga, 12 (64), 71‒79.

Povidaychyk, O.S. (2016). Osoblyvosti profesiyno-spryamovanoyi naukovo-doslidnytskoyi roboty studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Peculiarities of professionally oriented research work of students of higher educational institutions]. Priorytetni napryamy rozvytku suchasnykh pedahohichnykh ta psykholohichnykh nauk [Priority directions of development of modern pedagogical and psychological sciences] ‒ Proceedings of International Scientific and Practical Conference (pp.72-75). Pivdenna fundatsiya pedahohiky. [in Ukrainian]

Povidaichyk, O.S. (2016). Funktsiyi naukovo-doslidnytskoyi diyalnosti v systemi sotsialnoyi roboty [Functions of research activities in the system of social work]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, 2 (39), 180‒183.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-28

Як цитувати

Логвиненко, Т., Варга, Н., & Попик, М. (2024). ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНА НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ СТУДЕНТІВ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПІДГОТОВКИ КОМПЕТЕНТНИХ ФАХІВЦІВ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 2(55), 49–54. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.49-54

Номер

Розділ

Статті