ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНА НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ СТУДЕНТІВ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПІДГОТОВКИ КОМПЕТЕНТНИХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.49-54Ключові слова:
заклад вищої освіти, науково-дослідницька діяльність, наукове дослідження, уміння та навички, студенти.Анотація
Питання розвитку дослідницьких умінь та організації дослідницької діяльності студентів закладів вищої освіти є багатогранним. Нині одним із провідних світових трендів університетської освіти є інтеграція дослідницької складової у процес підготовки майбутніх фахівців. Мета статті: розглянути особливості професійно спрямованої науково-дослідницької діяльності студентів. Методи дослідження: теоретичний аналіз наукових джерел з проблеми науково-дослідницької діяльності як важливої складової підготовки студентів закладів вищої освіти; критичний та аналітичний аналіз концепцій, теорій і методів. Професійно орієнтована дослідницька діяльність включає: спостереження, вивчення фактів і явищ професійної дійсності; усвідомлення професійних питань, їх аналіз; розробка мети та постановка завдань; висування гіпотез, вибір методів дослідження; теоретичне вирішення задач; оцінка отриманих результатів відповідно до поставлених цілей. Основні функції професійно орієнтованої дослідницької діяльності: соціальна; міжсоціальна; системна; інтегративна; моделювання; інформаційна; комунікативна; технологічна; мотиваційна; розвивальна; рефлексивна. Окреслений зміст функцій дослідницької діяльності дозволяє виокремити та проаналізувати окремі особистісні якості, а також низку дослідницьких і професійних знань, умінь і навичок. Важливою складовою дослідницької діяльності є емоційне ставлення до науково-дослідницької діяльності. Пошук підходів до вирішення завдання додатково регулюється емоційними оцінками, які формуються в результаті виконання завдання і можуть неодноразово змінюватися. Визначальним є усвідомлення майбутньої професійної діяльності: активність студентів у науковому дослідженні залежить від того, як вони уявляють свою професію і чи вважають навички науково-дослідницької діяльності складовою компетентності фахівця. Необхідною якістю дослідників є комунікабельність і незалежність.
Посилання
Список використаної літератури
Закон України про вищу освіту. Верховна Рада України. 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Zarytska N. Scientific research methodology as a necessary element of the intellectual economic potential of modern scientists. Economy and Society. 2023. № 52. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-25
Мантур-Чубата О., Дубілей Ю., Міхалець А. Особливості наукового дослідження у сучасному світі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип.21 (2). С.9‒11.
Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Львів: Ромус-Поліграф, 2002. 128 с.
Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
Kerlinger F.N. Foundations of behavioral research. educational and psychological enquiry. US: Halt, Rinehart and Winston, 2002. 140 p.
Woodhouse D. Auditing research and the research/ teaching nexus. New Zealand Journal of Educational Research. 2003. Vol.33. P.39‒53.
Прошкін В. Основні підходи до визначення поняття "науково-дослідна робота студентів". Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2009. Вип.2 (5). С.114‒117.
Черньонков Я. Науково-дослідна робота майбутніх учителів іноземних мов у процесі індивідуалізації їхньої професійної підготовки. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Філологічні науки. 2012. Вип.104 (2). С.431‒436.
Логвінова Я. Науково-дослідницька робота студентів як умова формування екологічної компетентності майбутнього викладача біології. Гірська школа українських Карпат. 2013. Вип.8‒9. С.84‒86.
Уйсімбаєва Н.В. Науково-дослідницька діяльність майбутнього фахівця. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 2010. Вип. 88. С.243‒246.
Голуб Т.П. Інтеракція змісту науково-дослідницької роботи студентів і якості вищої технічної освіти. Наука і освіта. 2011. № 6. С.51‒54.
Bartosh O., Danko D., Kanyuk O., Hodovanets N., Myhalyna Z. Research-based learning in the education process of a higher education institution. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12 (64). P.71‒79.
Повідайчик О.С. Особливості професійно-спрямованої науково-дослідницької роботи студентів вищих навчальних закладів. Пріоритетні напрями розвитку сучасних педагогічних та психологічних наук: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Одеса, 12-13 серпня 2016 р.). Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2016. С.72‒75.
Повідайчик О.С. Функції науково-дослідницької діяльності в системі соціальної роботи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип.2 (39). С.180‒183.
References
Zakon Ukrayiny pro vyshchu osvitu [Law of Ukraine on Higher Education]. (2014). Verkhovna Rada Ukrayiny. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian]
Zarytska, N. (2023). Scientific research methodology as a necessary element of the intellectual economic potential of modern scientists. Economy and Society, 52. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-25
Mantur-Chubata, O., Dubilei, Yu., & Mikhalets, A. (2018). Osoblyvosti naukovoho doslidzhennya u suchasnomu sviti [Peculiarities of scientific research in the modern world]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: International economic relations and the world economy, 21 (2), 9‒11. [in Ukrainian]
Martsyn, V.S., Mitsenko, N.H., & Danylenko, O.A. (2002). Osnovy naukovykh doslidzhen [Fundamentals of scientific research]. Romus-Polihraf. [in Ukrainian]
Konverskyy, A.Ye. (2010). Osnovy metodolohiï ta orhanizatsiï naukovykh doslidzhen [Fundamentals of methodology and organization of scientific research]. Tsentr uchbovoï literatury. [in Ukrainian]
Kerlinger, F.N. (2002). Foundations of behavioral research. educational and psychological enquiry. Halt, Rinehart and Winston.
Woodhouse, D. (2003). Auditing research and the research/ teaching nexus. New Zealand Journal of Educational Research, 33, 39‒53.
Proshkin, V. (2009). Osnovni pidkhody do vyznachennya ponyattya "naukovo-doslidna robota studentiv" [Basic approaches to the definition of the concept of "research work of students". Naukova skarbnytsya osvity Donechchyny, 2 (5), 114‒117. [in Ukrainian]
Chernyonkov, Ya. (2012). Naukovo-doslidna robota maybutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi indyvidualizatsiyi yikhnoyi profesiynoyi pidhotovky [Research work of future teachers of foreign languages in the process of individualization of their professional training]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Filolohichni nauky, 104 (2), 431‒436. [in Ukrainian]
Lohvinova, Ya. (2013). Naukovo-doslidnytska robota studentiv yak umova formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnʹoho vykladacha biolohiyi [Scientific research work of students as a condition for the formation of ecological competence of the future teacher of biology]. Hirska shkola ukrayinskykh Karpat, 8-9, 84‒86. [in Ukrainian]
Uysimbayeva, N.V. (2010). Naukovo-doslidnytska diyalnistʹ maybutnoho fakhivtsya [Research activity of the future specialist]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka, 88, 243‒246. [in Ukrainian]
Holub, T.P. (2011). Interaktsiya zmistu naukovo-doslidnytskoyi roboty studentiv i yakosti vyshchoyi tekhnichnoyi osvity [The interaction of the content of students' research work and the quality of higher technical education]. Nauka i osvita, 6, 51‒54. [in Ukrainian]
Bartosh, O., Danko, D., Kanyuk, O., Hodovanets, N., & Myhalyna, Z. (2023). Research-based learning in the education process of a higher education institution. Amazonia Investiga, 12 (64), 71‒79.
Povidaychyk, O.S. (2016). Osoblyvosti profesiyno-spryamovanoyi naukovo-doslidnytskoyi roboty studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Peculiarities of professionally oriented research work of students of higher educational institutions]. Priorytetni napryamy rozvytku suchasnykh pedahohichnykh ta psykholohichnykh nauk [Priority directions of development of modern pedagogical and psychological sciences] ‒ Proceedings of International Scientific and Practical Conference (pp.72-75). Pivdenna fundatsiya pedahohiky. [in Ukrainian]
Povidaichyk, O.S. (2016). Funktsiyi naukovo-doslidnytskoyi diyalnosti v systemi sotsialnoyi roboty [Functions of research activities in the system of social work]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, 2 (39), 180‒183.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).