ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕНІСТЬ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.205-210

Ключові слова:

професійне самовизначення, професійна орієнтація, професійний розвиток, професійна підготовка.

Анотація

Зроблено спробу дослідження теоретичних засад та підходів щодо визначення поняття «професійне самовизначення особистості», описано основні етапи, компоненти та чинники професійного самовизначення майбутніх соціальних працівників. Метою статті є дослідження формування професійного самовизначення майбутніх соціальних працівників в умовах сучасного українського суспільства. Застосовувались теоретичні, загальнонаукові та емпіричні методи дослідження. Професійне самовизначення є системотворчим центром для всієї системи можливих caмовизначень молоді, як суб’єкта діяльності та громадянина. Розглянуто питання, пов’язані з професійно-особистісним саморозвитком, його складові, виокремлюють суб’єктивні і об’єктивні чинники, що впливають на вибір професії, позначають етапи цього багатогранного процесу. Звертається увага на те, що професійне самовизначення – частина загального процесу соціалізації молоді, необхідна умова їх успішності та конкурентоспроможності у сучасних соціально-економічних реаліях. Суспільству особливо необхідні люди, які мають високий загальноосвітній та професійний рівень підготовки, здатні до вирішення складних соціальних, економічних, політичних, науково-технічних питань.

Біографії авторів

Валентина Санжаровець, кафедра соціальної роботи та реабілітації, ДУ «Київський авіаційний інститут», м.Київ, Україна

кандидат філософських наук, доцент

Тетяна Петренко, кафедра соціальної роботи та реабілітації, ДУ «Київський авіаційний інститут», м.Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент

Наталя Новікова, кафедра соціальної роботи та реабілітації, ДУ «Київський авіаційний інститут», м.Київ, Україна

старший викладач

Посилання

Список використаної літератури

Головаха, Є. Індекс державної суб’єктності України (ІДСУ): розробка, апробація та результати застосування в масовому опитуванні / Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. За ред. В.Ворона, М.Шульга. Київ: Інститут соціології НАН України, 2020. С.50–59.

Зязюн І.А. Педагогічне наукове дослідження у контексті цілісного підходу. Порівняльна професійна педагогіка. 2011. № 1. С.19–30.

Тренінг психологічної підготовки соціальних працівників: практикум / уклад.: І.В.Прожога, М.І.Радченко, Н.Є.Новікова. Київ: НАУ, 2022. 68 с.

Санжаровець, В., Шатило, Ю. Психологічні особливості розвитку комунікативних навичок ведення переговорів у майбутніх соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки». 2020. Вип.10 (55). С.100‒111.

References

Holovakha, Ye. (2020). Indeks derzhavnoi sub’iektnosti Ukrainy: rozrobka, aprobatsiia ta rezultaty zastosuvannia v masovomu opytuvanni [Index of State Subjectivity of Ukraine: development, testing and results of application in a mass survey]. In Vorona, V., & Shulha, M. (Eds.), Ukrainske suspilstvo: monitorynh sotsialnykh zmin [Ukrainian society: monitoring social changes] (pp.50-59). Kyiv: Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy. [in Ukrainian]

Ziaziun, I.A. (2011). Pedahohichne naukove doslidzhennia u konteksti tsilisnoho pidkhodu [Pedagogical scientific research in the context of a holistic approach]. Porivnialna profesiina pedahohika, 1, 19–30. [in Ukrainian]

Prozhoha, I.V., Radchenko, M.I., & Novikova, N.Ye. (Eds.) (2022). Treninh psykholohichnoi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv [Training in psychological training of social workers]. NAU. [in Ukrainian]

Sanzharovets, V., & Shatylo, Yu. (2020). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku komunikatyvnykh navychok vedennia perehovoriv u maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [Psychological features of the development of communicative negotiation skills in future social workers]. Scientific Journal of M.P.Dragomanov National Pedagogical University. Series 12: Psychological Sciences, 10 (55), 100‒111. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-05

Як цитувати

Санжаровець, В., Петренко, . Т., & Новікова, Н. (2025). ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕНІСТЬ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 205–210. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.205-210

Номер

Розділ

Статті