ВЗАЄМОДІЯ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ З РОДИНАМИ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ НА ЗАСАДАХ МОНТЕССОРІ-ПЕДАГОГІКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.16-20Ключові слова:
діти раннього віку, батьки дітей раннього віку, взаємодія закладів шкільної освіти з батьками, Монтессорі-педагогіка, дидактичний матеріал М. Монтессорі.Анотація
Сучасна дошкільна освіта все більше орієнтується на ціннісно-смислову освітню парадигму, що фокусується на унікальності особистості. Педагогіка М. Монтессорі, що заснована на принципах природовідповідності, свободи вибору особистості, самостійності та підготовленого середовища, сьогодні набуває особливої значущості як ефективна система виховання, здатна забезпечити гармонійний розвиток дитини раннього віку. Тож, проблема взаємодії закладів шкільної освіти (ЗДО) з родинами дітей раннього віку набуває особливої актуальності в контексті ідей Монтессорі-системи. Метою статті є аналіз проблеми взаємодії ЗДО з родинами дітей раннього віку на засадах ідей Монтессорі-педагогіки, визначення провідних форм такої роботи. До провідних методів дослідження відносимо: аналіз, синтез й узагальнення, класифікацію. До провідних форм взаємодії ЗДО з родинами дітей раннього віку з урахуванням ідей педагогіки-Монтессорі зараховано: просвітницькі (батьківські збори нового формату, батьківські клуби, лекції, вебінари, інформативні буклети, пам’ятки та медіа матеріали), практико орієнтовані (майстер-класи, відкриті заняття, тренінги, практикуми з організації домашнього середовища, творчо-проєктна діяльність щодо виготовлення дидактичного матеріалу для дітей раннього віку, сімейні проєкти, спільні свята), дистанційні (он-лайн консультації, відео інструкції та міні-уроки, он-лайн спостереження, чати та групи у соціальних мережах) та індивідуальні (індивідуальні консультації, домашні візити, персональні бесіди, щоденники спостережень, індивідуальні майстер-класи).
Посилання
Список використаної літератури
Bigras N., Lemay L., Lehrer J., Charron A., Duvali S., RobertMazaye C., Laurin E. Early childhood educators’ perceptions of their emotional state, relationships with parents, challenges, and opportunities during the early stage of the pandemic. Early Childhood Education. 2021. №49. Р.775–787.
Lewis H.R., Lipscomb S.T., Hatfield B.E., Weber R., Green B., Patterson L. Family-Teacher Relationships and Child Engagement in Early Care and Education. Societies. 2023. №13. Р.67.
Дейвіс С. Монтессорі для малюків. Як виховати допитливу й відповідальну дитину: посібник для батьків. / переклад з англ. О.Савінова. Київ: BOOKCHEF, 2023. 256 c.
Дейвіс С., Узодайк Дж. Монтессорі для немовлят. Як виховувати дитину з любов᾽ю, повагою та розумінням. Київ: BOOKCHEF, 2025. 288 с.
Дичківська І. М. Педагогіка М. Монтессорі: виклики сучасності: монографія. Рівне: Волин. обереги, 2016. 384 с.
Григор’єва Н.А. Виховання самостійності у дітей дошкільного віку засобами педагогіки М. Монтессорі. дис. на здобуття ступеня доктора філософії .011 ‒ Освітні педагогічна науки. 2024. 310 с.
Григор’єва Н. Ідеї М. Монтессорі щодо ролі і функцій педагога закладу дошкільної освіти та їх використання в умовах реформування вітчизняної дошкільної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. №1. С.79–85.
Хромець В. Марія Монтессорі: педагогічна концепція. Київ: Дух і Літера, 2024. 41 с.
Чепіль М.М. Педагогіка Марії Монтессорі: навч. посіб. Київ: Слово, 2017. 271 с.
Педагогіка Марії Монтессорі: минуле і сучасність: навчальний посібник / Радул О.С., Прибора Т.О., Андросова Н.М., Завітренко Д.Ж. / за заг. ред. О.С.Радул. Кропивницький: ФОП Піскова М.А., 2023. 226 с.
Demangeon A., Claudel-Valentin S., Aubry A., Tazouti Y. A meta-analysis of the effects of Montessori education on five fields of development and learning in preschool and school-age children. Contemporary Educational Psychology. 2023. №73. URL: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2023.102182
References
Bigras, N., Lemay, L., Lehrer, J., Charron, A., Duvali, S., RobertMazaye, C., & Laurin, E. (2021). Early childhood educators’ perceptions of their emotional state, relationships with parents, challenges, and opportunities during the early stage of the pandemic. Early Childhood Education, 49, 775–787.
Lewis, H.R., Lipscomb, S.T., Hatfield, B.E., Weber, R., Green, B., & Patterson, L. (2023). Family-Teacher Relationships and Child Engagement in Early Care and Education. Societies,13, 67.
Deivis, S. (2023). Montessori dlia maliukiv. Yak vykhovaty dopytlyvu y vidpovidalnu dytynu: posibnyk dlia batkiv [Montessori for toddlers. how to raise a curious and responsible child: a guide for parents]. BOOKCHEF. [in Ukrainian].
Deivis, S., & Uzodaik, Dzh. (2025). Montessori dlia nemovliat. Yak vykhovuvaty dytynu z liubov᾽iu, povahoiu ta rozuminniam [Montessori for babies. how to raise a child with love, respect, and understanding]. BOOKCHEF. [in Ukrainian].
Dychkivska, I.M. (2016). Pedahohika M. Montessori: vyklyky suchasnosti [Pedagogy of M. Montessori: challenges of modernity]. Volyn. oberehy [in Ukrainian].
Hryhorieva, N.A. (2024). Vykhovannia samostiinosti u ditei doshkilnoho viku zasobamy pedahohiky M.Montessori [Fostering independence in preschool children using the methods of M. Montessori's pedagogy]. (Unpublished PhD thesis). [in Ukrainian].
Hryhorieva, N. (2021). Idei M. Montessori shchodo roli i funktsii pedahoha zakladu doshkilnoi osvity ta yikh vykorystannia v umovakh reformuvannia vitchyznianoi doshkilnoi osvity [Montessori on the role and functions of a preschool teacher and their use in the context of reforming domestic preschool education]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 1, 79‒85. [in Ukrainian].
Khromets, V. (2024). Mariia Montessori: pedahohichna kontseptsiia. [Montessori: pedagogical concept]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
Chepil, M.M. (2017). Pedahohika Marii Montessori [Maria Montessori's Pedagogy]. Slovо [in Ukrainian].
Radul, O.S., Prybora, T.O., Androsova, N.M., & Zavitrenko, D. Zh. (2023). Pedahohika Marii Montessori (2023): mynule i suchasnist [Maria Montessori's Pedagogy: Past and Present]. FOP Piskova M.A. [in Ukrainian].
Demangeon, A., Claudel-Valentin, S., Aubry, A., & Tazouti, Y. (2023). A meta-analysis of the effects of Montessori education on five fields of development and learning in preschool and school-age children. Contemporary Educational Psychology,73. URL: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2023.102182
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.