ОРГАНІЗАЦІЯ САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.45-51Ключові слова:
самоосвітня діяльність, самоосвіта, самовдосконалення, саморозвиток, самонавчання.Анотація
Актуальність дослідження зумовлене необхідністю правильної організації самоосвітньої діяльності педагогів, адже саме вона забезпечує формування індивідуальної траєкторії професійного розвитку й підвищення якості освітнього процесу. Мета статті: наукове обґрунтування особливостей професійного зростання педагогічних працівників на основі результативної організації їхньої самоосвітньої діяльності в умовах неперервної освіти та у сприянні розвитку педагогічної майстерності. Застосовано теоретичні методи: аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, зіставлення положень педагогічної, методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел із проблеми дослідження та психолого-педагогічні діагностичні анкети. Розглядаються особливості організації самоосвітньої діяльності педагогів в умовах неперервної освіти. Акцентується увага на значенні самоосвітньої компетентності для підвищення професійної майстерності вчителя та розвитку його творчого потенціалу Описано форми і методи самоосвіти, механізми мотивації педагогів, а також роль рефлексії і самоаналізу у процесі професійного самовдосконалення. Визначено основні проблеми та виклики, що виникають у педагогічній практиці, і перспективи подальших наукових досліджень у сфері організації самоосвітньої діяльності педагога. Розроблено програму та індивідуальний план самоосвітньої діяльності, що акцентують увагу на здатності педагога до професійного саморозвитку. Визначено концептуальні та організаційно-методичні шляхи реалізації цієї програми у практиці закладів загальної середньої освіти, що сприяє підвищенню якості педагогічної діяльності та ефективності освітнього процесу. Доведено, що самоосвіта, самонавчання і самовиховання є важливими чинниками у професійному зростанні педагога.
Посилання
Список використаної літератури
Закон України «Про освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти», 2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
Хлєбнікова Т.М. Самоосвіта як засіб розвитку професійної компетентності педагога. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. 2020. №8(15). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-8(15)-17
Шумський О.Л., Шумська О.О.. Самоосвіта як педагогічна проблема. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2022. №1(23). С.75‒81. DOI: 10.32342/2522-4115-2022-1-23-9
Сисоєва С.О. Самоосвітня діяльність педагогів у системі неперервної освіти. Київ: Педагогічна думка, 2015. 212 с.
Бухлова Н.В. Сутнісний зміст поняття «Самоосвітня компетентність». Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2008. №1. С.4.
Лук’янова Л.Б. Теоретико-методологічні засади андрагогіки. Київ: Педагогічна думка, 2012. 256 с.
References
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2017, № 38-39, st.380) [Law of Ukraine «On Education» (2017)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian]
Ukaz Prezydenta Ukrainy «Pro Nacionalnu doktrynu rozvytku osvity», 2002 [About the National Doctrine of Educational Development (2002)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 [in Ukrainian]
Khlebnikova, T.M. (2020). Samoosvita yak zasib rozvytku profesiynoi kompetentnosti pedahoha [Self-education as a means of developing teacher’s professional competence]. Adaptive management: theory and practice. Series: Pedagogy, 8 (15). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-8(15)-17 [in Ukrainian]
Shumskyi, O.L., & Shumska, O.O. (2022). Samoosvita yak pedahohichna problema [Self-education as a pedagogical problem]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», 1(23), 75–81. DOI: 10.32342/2522-4115-2022-1-23-9 [in Ukrainian]
Sysoieva, S.O. (2015). Samoosvitnia diialnist pedahohiv u systemi neperervnoi osvity [Self-educational activity of teachers in the system of continuing education]. Pedahohichna dumka [in Ukrainian]
Bukhlova, N.V. (2008). Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist» [Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist»]. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1, 4. [in Ukrainian]
Luk’ianova, L.B. (2012). Teoretyko-metodolohichni zasady andrahohiky [Theoretical and methodological foundations of andragogy]. Pedahohichna dumka, 256 [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.