ОРГАНІЗАЦІЯ САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Грабовська КЗ «Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти» Закарпатської обласної ради, м.Ужгород, Україна http://orcid.org/0000-0002-2006-1690
  • Олександр Грабовський КЗ «Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти» Закарпатської обласної ради, м.Ужгород, Україна http://orcid.org/0000-0002-5035-5171
  • Ярослав Сивохоп КЗ «Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти» Закарпатської обласної ради, м.Ужгород, Україна http://orcid.org/0000-0003-1651-8368

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.45-51

Ключові слова:

самоосвітня діяльність, самоосвіта, самовдосконалення, саморозвиток, самонавчання.

Анотація

Актуальність дослідження зумовлене необхідністю правильної організації самоосвітньої діяльності педагогів, адже саме вона забезпечує формування індивідуальної траєкторії професійного розвитку й підвищення якості освітнього процесу. Мета статті: наукове обґрунтування особливостей професійного зростання педагогічних працівників на основі результативної організації їхньої самоосвітньої діяльності в умовах неперервної освіти та у сприянні розвитку педагогічної майстерності. Застосовано теоретичні методи: аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, зіставлення положень педагогічної, методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел із проблеми дослідження та психолого-педагогічні діагностичні анкети. Розглядаються особливості організації самоосвітньої діяльності педагогів в умовах неперервної освіти. Акцентується увага на значенні самоосвітньої компетентності для підвищення професійної майстерності вчителя та розвитку його творчого потенціалу Описано форми і методи самоосвіти, механізми мотивації педагогів, а також роль рефлексії і самоаналізу у процесі професійного самовдосконалення. Визначено основні проблеми та виклики, що виникають у педагогічній практиці, і перспективи подальших наукових досліджень у сфері організації самоосвітньої діяльності педагога. Розроблено програму та індивідуальний план самоосвітньої діяльності, що акцентують увагу на здатності педагога до професійного саморозвитку. Визначено концептуальні та організаційно-методичні шляхи реалізації цієї програми у практиці закладів загальної середньої освіти, що сприяє підвищенню якості педагогічної діяльності та ефективності освітнього процесу. Доведено, що самоосвіта, самонавчання і самовиховання є важливими чинниками у професійному зростанні педагога.

Біографії авторів

Тетяна Грабовська, КЗ «Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти» Закарпатської обласної ради, м.Ужгород

кандидат фізико-математичних наук, доцент, заступник директора з навчально-методичної роботи та моніторингу якості освіти

Олександр Грабовський, КЗ «Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти» Закарпатської обласної ради, м.Ужгород

кандидат біологічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики  професійної освіти та інноваційних технологій

Ярослав Сивохоп, КЗ «Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти» Закарпатської обласної ради, м.Ужгород

кандидат педагогічних наук, доцент, директор

Посилання

Список використаної літератури

Закон України «Про освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти», 2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Хлєбнікова Т.М. Самоосвіта як засіб розвитку професійної компетентності педагога. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. 2020. №8(15). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-8(15)-17

Шумський О.Л., Шумська О.О.. Самоосвіта як педагогічна проблема. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2022. №1(23). С.75‒81. DOI: 10.32342/2522-4115-2022-1-23-9

Сисоєва С.О. Самоосвітня діяльність педагогів у системі неперервної освіти. Київ: Педагогічна думка, 2015. 212 с.

Бухлова Н.В. Сутнісний зміст поняття «Самоосвітня компетентність». Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2008. №1. С.4.

Лук’янова Л.Б. Теоретико-методологічні засади андрагогіки. Київ: Педагогічна думка, 2012. 256 с.

References

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2017, № 38-39, st.380) [Law of Ukraine «On Education» (2017)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian]

Ukaz Prezydenta Ukrainy «Pro Nacionalnu doktrynu rozvytku osvity», 2002 [About the National Doctrine of Educational Development (2002)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 [in Ukrainian]

Khlebnikova, T.M. (2020). Samoosvita yak zasib rozvytku profesiynoi kompetentnosti pedahoha [Self-education as a means of developing teacher’s professional competence]. Adaptive management: theory and practice. Series: Pedagogy, 8 (15). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-8(15)-17 [in Ukrainian]

Shumskyi, O.L., & Shumska, O.O. (2022). Samoosvita yak pedahohichna problema [Self-education as a pedagogical problem]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», 1(23), 75–81. DOI: 10.32342/2522-4115-2022-1-23-9 [in Ukrainian]

Sysoieva, S.O. (2015). Samoosvitnia diialnist pedahohiv u systemi neperervnoi osvity [Self-educational activity of teachers in the system of continuing education]. Pedahohichna dumka [in Ukrainian]

Bukhlova, N.V. (2008). Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist» [Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist»]. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1, 4. [in Ukrainian]

Luk’ianova, L.B. (2012). Teoretyko-metodolohichni zasady andrahohiky [Theoretical and methodological foundations of andragogy]. Pedahohichna dumka, 256 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Грабовська, . Т., Грабовський, О., & Сивохоп, Я. (2025). ОРГАНІЗАЦІЯ САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 45–51. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.45-51

Номер

Розділ

Статті