УПРАВЛІНСЬКА ЕФЕКТИВНІСТЬ І МЕТОДИЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ: НОВІ ОРІЄНТИРИ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.67-72Ключові слова:
якість освітнього процесу, управлінська ефективність, методична майстерність.Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми удосконалення освітнього процесу закладу дошкільної освіти шляхом взаємозв’язку управлінської ефективності та методичної майстерності. Актуальність теми зумовлена необхідністю оптимізації процесу внутрішнього забезпечення якості дошкільної освіти. Управлінська діяльність, що зумовлює ефективність надання освітніх послуг, вимагає удосконалених підходів до організації освітнього процесу і методичної роботи зокрема. У сучасній науковій літературі проблема обґрунтування важливості взаємозв’язку управління та методичної роботи висвітлена не у повному обсязі, не вистачає повного комплексного аналізу особливостей впливу якості управлінських процесів на ефективність методичної майстерності і навпаки. Мета статті: аналіз специфіки управлінської та методичної діяльності в умовах закладу дошкільної освіти, висвітленні напрямів удосконалення процесу надання освітніх послуг шляхом поєднання управлінської ефективності та методичної майстерності. У процесі дослідження використано аналіз і синтез наукової педагогічної літератури з проблеми управління освітнім процесом закладу дошкільної освіти та методичної роботи з метою виявлення та уточнення ключових понять проблеми, що розглядається; порівняння та узагальнення різних підходів до організації управлінської та методичної діяльності. Здійснено аналіз науково-методичної літератури, визначено поняття управлінської ефективності та методичної майстерності Результати свідчать про необхідність удосконалення процесу взаємозв’язку визначених понять. Отримані результати можуть бути використані у подальших дослідженнях удосконалення освітнього процесу закладу дошкільної освіти.
Посилання
Список використаної літератури
Крутій К. Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному навчальному закладі. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС», 2006. 73 с.
Жерносєк І.П. Організація науково-методичної роботи в школі: навч.-метод. посібник. Харків: Основа, 2006. 128 с.
Павленко В.В. Організація навчально-виховного процесу в Острозькій академії (ХVІ – початок ХVІІ століття). Морально-етичні засади формування особистості: монографія / за ред. проф. М.В.Левківського. Житомир: Вид-во ЖДУ ім.І.Франка, 2008. С.243–265.
Бєлєнька Г. Вплив ідеї Нової української школи на зміст діяльності педагогів закладів дошкільної освіти. Освітній простір України. 2018. Вип. 12. С.7‒14.
Богуш А. Методична робота в закладах дошкільної освіти: навч. посібник. Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2022. 200 с..
Долинна О. Методична робота в системі дошкільної освіти. Дошкільне виховання. 2008. №8. С.6–10.
Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / О.Л.Кононко, З.П.Плохій, А.М.Гончаренко та ін.; під ред. О.Л.Кононко. Київ: Світич, 2009. С.6.
Швайка Л.А. Методична робота в ДНЗ. Харків: Основа, 2017. 304 с.
Артемова Л.В. Педагогічна думка в другій половині XVIII–XIX ст. Історія педагогіки України: підручник. Київ: Либідь, 2006. 360 с.
Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: збірник наукових праць / за заг. ред. Г.В.Бєлєнької, В.І.Бондар, І.М.Шоробури. Хмельницький: ФОП Мельник А.А., 2020. 496 с.
Корінна Г.О. Сучасні дослідження проблеми професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2016. Вип. 70 (1). С.93‒97.
Шовш К.С., Біда О.А., Маргітич А.І. Особливості професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. Вип.207. С.376‒380.
Загородня Л. Формування готовності магістрів до забезпечення управління якістю освітнього процесу в закладі дошкільної освіти під час вивчення фахових дисциплін. Педагогічний дискурс. 2019. Вип.26. С.69‒76.
Карнаухова А., Кононенко О. Використання інновацій педагогічного менеджменту в діяльності закладу дошкільної освіти. Innovative scientific research: theory, methodology, practice: The 1st International scientific and practical conference, September 03–06, 2024. Boston, USA: International Science Group, 2024. 162 p..
Шанскова Т. І. Професійний розвиток педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у процесі методичної роботи. Педагогіка формування творчої особистості у вищих і загальноосвітніх школах. Запоріжжя. 2020. Вип. 70, Т. 4. С.45–50.
Шинкар Т. Ю. Методична робота в закладах дошкільної освіти: нормативно-правові аспекти. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Вип.4(28). С.252–257.
Пономаренко Т. О. Формування управлінської культури керівників дошкільної освіти в умовах формальної освітньої діяльності. Розвиток професіонала і професіоналізму сучасного педагога в постнекласичній парадигмі. 2019. С.100-102.
Про дошкільну освіту: Закон України № 4059-ІХ від 19.11.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (дата звернення 07.09.2025).
Про затвердження професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти»: Наказ Мінекономіки України №620-21 від 28 вересня 2021 р. 24 с.
Косенчук О., Стягунова О. Імплементація професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти». Дошкільне виховання. 2023. С.7–9.
Лебідь О В. Теоретичні та методичні основи формування готовності майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу до стратегічного управління в умовах магістратури: дис. … д-ра пед. н.: спец.: 13.00.04. Університет імені Альфреда Нобеля, ЛНУ ім.Т.Шевченка. 2018. 697 с.
Шулдик А. В. Ефективність управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Умань: ПП Жовтий, 2015. 225 с.
Шинкар Т. Ю. Керівництво методичною роботою в дитячих садках України у 30-х роках ХХ століття. Загальна педагогіка та історія педагогіки. 2020. Вип.27. С.45-48.
Мачинська Н. Організаційні засади методичної роботи в закладі дошкільної освіти. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2023. Вип.38. С.171–180.
References
Krutii, K. (2006). Monitorynh yak suchasnyi zasib upravlinnia yakistiu osvity v doshkilnomu navchalnomu zakladi [Monitoring as a modern tool for quality management in preschool education institutions]. LIPS. [in Ukrainian].
Zhernosek, I.P. (2006). Orhanizatsiia naukovo-metodychnoi roboty v shkoli [Organization of scientific and methodological work in school]. Osnova. [in Ukrainian].
Pavlenko, V.V. (2008). Orhanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu v Ostrozkii akademii (XVI – pochatok XVII stolittia) [Organization of the educational process in the Ostroh Academy (16th – early 17th century)]. In M.V.Levkivskyi (Ed.), Moral and ethical foundations of personality formation (pp.243–265). Zhytomyr: Publishing House of Zhytomyr Ivan Franko State University. [in Ukrainian].
Bielenka, H. (2018). Vplyv idei Novoi ukrainskoi shkoly na zmist diialnosti pedahohiv zakladiv doshkilnoi osvity [The influence of the New Ukrainian School concept on the activities of preschool educators]. Educational Space of Ukraine, 12, 7–14. [in Ukrainian].
Bohush, A. (2022). Metodychna robota v zakladakh doshkilnoi osvity [Methodical work in preschool education institutions]. Bukayev Vadym Viktorovych [in Ukrainian].
Dolynna, O. (2008). Metodychna robota v systemi doshkilnoi osvity [Methodical work in the preschool education system]. Preschool Education, 8, 6–10.
Kononko, O.L., Plokhii, Z.P., Honcharenko, A.M., et al. (2009). Metodychni aspekty realizatsii Bazovoi prohramy rozvytku dytyny doshkilnoho viku «Ia u Sviti» [Methodological aspects of implementing the Basic Program for Child Development “I in the World”]. Svitich. [in Ukrainian].
Shvaika, L.A. (2017). Metodychna robota v DNZ [Methodical work in preschool institutions]. Osnova. [in Ukrainian].
Artemova, L.V. (2006). Pedahohichna dumka v druhii polovyni XVIII–XIX st. Istoriia pedahohiky Ukrainy [Pedagogical thought in the second half of the 18th–19th centuries. History of Pedagogy in Ukraine]. Lybid. [in Ukrainian].
Bielenka, H.V., Bondar, V.I., & Shorobura, I.M. (Eds.). (2020). Doshkilna osvita v konteksti idei Novoi ukrainskoi shkoly [Preschool education in the context of the New Ukrainian School ideas]. Melnyk A.A. [in Ukrainian].
Korinna, H.O. (2016). Suchasni doslidzhennia problemy profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Modern research on the professional training of future preschool education specialists]. Scientific Papers of Kherson State University. Pedagogical Sciences, 70(1), 93–97. [in Ukrainian].
Shovsh, K.S., Bida, O.A., & Marhitych, A.I. (2022). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Features of professional training of future preschool education specialists]. Scientific Notes. Series: Pedagogical Sciences, 207, 376–380. [in Ukrainian].
Zahorodnia, L. (2019). Formuvannia hotovnosti mahistriv do zabezpechennia upravlinnia yakistiu osvitnoho protsesu v zakladi doshkilnoi osvity pid chas vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formation of master's students’ readiness to ensure quality management of the educational process in preschool institutions during professional training]. Pedagogical Discourse, 26, 69–76.
Karnaukhova, A., & Kononenko, O. (2024). Vykorystannia innovatsii pedahohichnoho menedzhmentu v diialnosti zakladu doshkilnoi osvity [Use of innovative pedagogical management in preschool institutions]. In Innovative scientific research: Theory, methodology, practice: The 1st International scientific and practical conference (p.162). International Science Group. [in Ukrainian].
Shanskova, T.I. (2020). Profesiinyi rozvytok pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv doshkilnoi osvity u protsesi metodychnoi roboty [Professional development of preschool educators through methodical work]. Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and General Education Schools, 70(4), 45–50. [in Ukrainian].
Shynkar, T.Yu. (2020). Metodychna robota v zakladakh doshkilnoi osvity: normatyvno-pravovi aspekty [Methodical work in preschool institutions: Regulatory and legal aspects]. Topical Issues of the Humanities: Interuniversity Collection of Scientific Papers of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 4(28), 252–257. [in Ukrainian].
Ponomarenko, T.O. (2019). Formuvannia upravlinskoi kultury kerivnykiv doshkilnoi osvity v umovakh formalnoi osvitnoi diialnosti [Formation of managerial culture of preschool education leaders in formal educational activities]. In Development of the professional and professionalism of the modern educator in the post-nonclassical paradigm (pp.100–102). [in Ukrainian].
Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy № 4059-IX [On Preschool Education: Law of Ukraine No. 4059-IX]. (2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text.
Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Kerivnyk (dyrektor) zakladu doshkilnoi osvity»: Nakaz Minekonomiky Ukrainy №620-21 [On approval of the professional standard “Head (Director) of a preschool education institution”: Order No. 620-21]. (2021). URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-kerivnik-direktor-zakladu-doshkilnoyi-osviti.
Kosenchuk, O., & Stiahunova, O. (2023). Implementatsiia profesiinoho standartu «Kerivnyk (dyrektor) zakladu doshkilnoi osvity» [Implementation of the professional standard “Head (Director) of a preschool education institution”]. Preschool Education, 7–9. [in Ukrainian].
Lebid, O.V. (2018). Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia hotovnosti maibutnoho kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu do stratehichnoho upravlinnia v umovakh mahistratury [Theoretical and methodological foundations of forming the readiness of future heads of general education institutions for strategic management in master's programs] (Unpublished Doctoral Dissertation). Alfred Nobel University, T.Shevchenko Luhansk National University. [in Ukrainian].
Shuldik, A.V. (2015). Efektyvnist upravlinskoi diialnosti kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Effectiveness of managerial activities of heads of general education institutions]. PP Zhovtyi. [in Ukrainian].
Shynkar, T. Yu. (2020). Kerivnytstvo metodychnoiu robotoiu v dytiachykh sadkakh Ukrainy u 30-kh rokakh XX stolittia [Management of methodical work in Ukrainian kindergartens in the 1930s. General Pedagogy and History of Pedagogy, 27, 45–48. [in Ukrainian].
Machynska, N. (2023). Orhanizatsiini zasady metodychnoi roboty v zakladi doshkilnoi osvity [Organizational principles of methodical work in preschool education institutions]. Bulletin of Lviv University. Pedagogical Series, 38, 171–180. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.