АРТ-ТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Наталія Лазаренко Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця , Україна http://orcid.org/0000-0002-3556-8849
  • Наталія Олійник Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця , Україна http://orcid.org/0000-0001-9340-4378

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.101-105

Ключові слова:

комунікативна компетентність, арт-терапія, арт-вправи, молодші школярі.

Анотація

У статті висвітлено актуальність формування комунікативної компетентності молодших школярів у контексті реалізації компетентнісного підходу Нової української школи. Метою статті є здійснення науково-теоретичного аналізу та практичне обґрунтування доцільності використання арт-терапевтичних вправ як інноваційного засобу розвитку комунікативної компетентності учнів початкової школи. Методи дослідження охоплюють аналіз, синтез та узагальнення наукових джерел і практичного досвіду. Аргументовано, що арт-терапевтичні вправи ‒ зокрема фото- та відеопроєкти, графіті, колажування, 3D-інсталяції, флешмоби й перформанси ‒ виступають ефективним інструментом розвитку навичок мовленнєвої взаємодії, умінь командної роботи, здатності до публічного представлення результатів і конструктивного обговорення. Розкрито трьохетапну модель упровадження арт-терапевтичних методик (цілепокладання, творча діяльність, рефлексія), що сприяє поступовому формуванню комунікативної компетентності, підвищенню рівня соціалізації та емоційного благополуччя молодших школярів. Підкреслено практичну цінність арт-вправ для гармонізації освітнього процесу, розвитку творчого потенціалу дітей та формування здатності до ефективного діалогу.

Біографії авторів

Наталія Лазаренко, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця

докторка педагогічних наук, професорка

Наталія Олійник, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця

кандидатка педагогічних наук, доцента, завідувачка кафедри початкової освіти

Посилання

Список використаної літератури

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навчальний методичний посібник. Ч.1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

Кінаш Ю. Формування комунікативних умінь та навичок у молодшому шкільному віці. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2011. Вип.1(59). С.95‒99.

Ковінько А. В. Обґрунтування технології підготовки майбутніх учителів до розвитку творчого потенціалу молодших школярів засобами арт-терапії. Педагогіка та психологія. 2016. Вип.54. С.179‒186.

Крок до толерантності: використання арт технологій у захисті прав дітей біженців: навч. метод. посіб. / Р.Безпальча, М.Григоріва, Я.Нємая [та ін..]. Київ: Школа Рівних Можливостей, 2010. 24 с.

Мірошниченко О. А. Арт-технології : навчально-методичний посібник. Житомир : ТОВ «Видавничий дім Бук-Друк», 2024. 180 с.

Лазаревська О. Психологічні фактори впливу арт-терапії на процес розвитку дітей. Вісник ХНПУ імені Григорія Сковороди. Серія: Психологія. 2021. Вип.63. С.133–145.

Олійник Н., Імбер В., Комарівська Н. Арт-терапія як засіб корекції агресивної поведінки у молодших школярів. Перспективи та інновації науки, 2024. №2(36). С.765‒773.

Пріма Р. Артпедагогіка як наукове поняття: аспекти сутнісної характеристики. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип.1. С.6–10.

Столярчук Н. Становлення та розвиток арт-терапії в історико-культурному контексті. Fine Art and Culture Studies, 2023. №3. С.204‒212.

References

Kalka, N., & Kovalchuk, Z. (2020). Praktykum z art-terapiï. Ch.1. [Practical workshop on art therapy: teaching manual. Part 1]. Lviv: LvDUVS. [in Ukrainian]

Kinash, Yu. (2011). Formuvannia komunikatyvnykh umin ta navychok u molodshomu shkilnomu vitsi. [Developing communication skills and abilities in primary school age children.]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky» – Collection of scientific works ‘Pedagogical Sciences’, 1 (59), 95-99. [in Ukrainian]

Kovinko, A.V. (2010). Obgruntuvannia tekhnolohii pidhotovky maibutnikh uchyteliv do rozvytku tvorchoho potentsialu molodshykh shkoliariv zasobamy art-terapii [Justification of the technology for training future teachers to develop the creative potential of primary school pupils through art therapy]. Pedahohika ta psykholohiia, 54, 179-186. [in Ukrainian]

Bezpalcha, R., Hryhoriva, M., & Niemaia, Ya. (2010). Krok do tolerantnosti: vykorystannia arttekhnolohii u zakhysti prav ditei-bizhentsiv [A step towards tolerance: using art technologies to protect the rights of refugee children]. Kyiv: Shkola Rivnykh Mozhlyvostei. [in Ukrainian].

Miroshnychenko, O.A. (2024). Art-tekhnolohii [Art technologies]. Zhytomyr: TOV «Vydavnychyi dim Buk-Druk». [in Ukrainian].

Lazarevska, O. (2021). Psykholohichni faktory vplyvu art-terapii na protses rozvytku ditei [Psychological fac-tors of influence of art therapy on the process of children's development]. Visnyk KhNPU imeni Hryhoriia Skovorody «Psykholohiia», 63, 133–145. [in Ukrainian].

Oliinyk, N., Imber, V., & Komarivska, N. (2024). Art-terapiia yak zasib korektsii ahresyvnoi povedinky u molodshykh shkoliariv. [Art therapy as a means of correcting aggressive behaviour in younger schoolchildren]. Perspektyvy ta innovatsii nauky – Prospects and innovations in science, 2 2(36), 765‒773. [in Ukrainian]

Prima, R. (2016). Artpedahohika yak naukove poniattia: aspekty sutnisnoi kharakterystyky [Art pedagogy as a scientific concept: aspects of essential characteristics]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical Sciences, 1, 6–10. [in Ukrainian]

Stoliarchuk, N. (2023). Stanovlennia ta rozvytok art-terapii v istoryko-kulturnomu konteksti [The emergence and development of art therapy in a historical and cultural context.]. Fine Art and Culture Studies – Fine Art and Culture Studie, 3, 204‒212. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Лазаренко, . Н., & Олійник, Н. (2025). АРТ-ТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 101–105. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.101-105

Номер

Розділ

Статті