АРТ-ТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.101-105Ключові слова:
комунікативна компетентність, арт-терапія, арт-вправи, молодші школярі.Анотація
У статті висвітлено актуальність формування комунікативної компетентності молодших школярів у контексті реалізації компетентнісного підходу Нової української школи. Метою статті є здійснення науково-теоретичного аналізу та практичне обґрунтування доцільності використання арт-терапевтичних вправ як інноваційного засобу розвитку комунікативної компетентності учнів початкової школи. Методи дослідження охоплюють аналіз, синтез та узагальнення наукових джерел і практичного досвіду. Аргументовано, що арт-терапевтичні вправи ‒ зокрема фото- та відеопроєкти, графіті, колажування, 3D-інсталяції, флешмоби й перформанси ‒ виступають ефективним інструментом розвитку навичок мовленнєвої взаємодії, умінь командної роботи, здатності до публічного представлення результатів і конструктивного обговорення. Розкрито трьохетапну модель упровадження арт-терапевтичних методик (цілепокладання, творча діяльність, рефлексія), що сприяє поступовому формуванню комунікативної компетентності, підвищенню рівня соціалізації та емоційного благополуччя молодших школярів. Підкреслено практичну цінність арт-вправ для гармонізації освітнього процесу, розвитку творчого потенціалу дітей та формування здатності до ефективного діалогу.
Посилання
Список використаної літератури
Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навчальний методичний посібник. Ч.1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
Кінаш Ю. Формування комунікативних умінь та навичок у молодшому шкільному віці. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2011. Вип.1(59). С.95‒99.
Ковінько А. В. Обґрунтування технології підготовки майбутніх учителів до розвитку творчого потенціалу молодших школярів засобами арт-терапії. Педагогіка та психологія. 2016. Вип.54. С.179‒186.
Крок до толерантності: використання арт технологій у захисті прав дітей біженців: навч. метод. посіб. / Р.Безпальча, М.Григоріва, Я.Нємая [та ін..]. Київ: Школа Рівних Можливостей, 2010. 24 с.
Мірошниченко О. А. Арт-технології : навчально-методичний посібник. Житомир : ТОВ «Видавничий дім Бук-Друк», 2024. 180 с.
Лазаревська О. Психологічні фактори впливу арт-терапії на процес розвитку дітей. Вісник ХНПУ імені Григорія Сковороди. Серія: Психологія. 2021. Вип.63. С.133–145.
Олійник Н., Імбер В., Комарівська Н. Арт-терапія як засіб корекції агресивної поведінки у молодших школярів. Перспективи та інновації науки, 2024. №2(36). С.765‒773.
Пріма Р. Артпедагогіка як наукове поняття: аспекти сутнісної характеристики. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип.1. С.6–10.
Столярчук Н. Становлення та розвиток арт-терапії в історико-культурному контексті. Fine Art and Culture Studies, 2023. №3. С.204‒212.
References
Kalka, N., & Kovalchuk, Z. (2020). Praktykum z art-terapiï. Ch.1. [Practical workshop on art therapy: teaching manual. Part 1]. Lviv: LvDUVS. [in Ukrainian]
Kinash, Yu. (2011). Formuvannia komunikatyvnykh umin ta navychok u molodshomu shkilnomu vitsi. [Developing communication skills and abilities in primary school age children.]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky» – Collection of scientific works ‘Pedagogical Sciences’, 1 (59), 95-99. [in Ukrainian]
Kovinko, A.V. (2010). Obgruntuvannia tekhnolohii pidhotovky maibutnikh uchyteliv do rozvytku tvorchoho potentsialu molodshykh shkoliariv zasobamy art-terapii [Justification of the technology for training future teachers to develop the creative potential of primary school pupils through art therapy]. Pedahohika ta psykholohiia, 54, 179-186. [in Ukrainian]
Bezpalcha, R., Hryhoriva, M., & Niemaia, Ya. (2010). Krok do tolerantnosti: vykorystannia arttekhnolohii u zakhysti prav ditei-bizhentsiv [A step towards tolerance: using art technologies to protect the rights of refugee children]. Kyiv: Shkola Rivnykh Mozhlyvostei. [in Ukrainian].
Miroshnychenko, O.A. (2024). Art-tekhnolohii [Art technologies]. Zhytomyr: TOV «Vydavnychyi dim Buk-Druk». [in Ukrainian].
Lazarevska, O. (2021). Psykholohichni faktory vplyvu art-terapii na protses rozvytku ditei [Psychological fac-tors of influence of art therapy on the process of children's development]. Visnyk KhNPU imeni Hryhoriia Skovorody «Psykholohiia», 63, 133–145. [in Ukrainian].
Oliinyk, N., Imber, V., & Komarivska, N. (2024). Art-terapiia yak zasib korektsii ahresyvnoi povedinky u molodshykh shkoliariv. [Art therapy as a means of correcting aggressive behaviour in younger schoolchildren]. Perspektyvy ta innovatsii nauky – Prospects and innovations in science, 2 2(36), 765‒773. [in Ukrainian]
Prima, R. (2016). Artpedahohika yak naukove poniattia: aspekty sutnisnoi kharakterystyky [Art pedagogy as a scientific concept: aspects of essential characteristics]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical Sciences, 1, 6–10. [in Ukrainian]
Stoliarchuk, N. (2023). Stanovlennia ta rozvytok art-terapii v istoryko-kulturnomu konteksti [The emergence and development of art therapy in a historical and cultural context.]. Fine Art and Culture Studies – Fine Art and Culture Studie, 3, 204‒212. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.