ТРУДНОЩІ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ-МІГРАНТІВ В НОВОМУ СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ТА МОЖЛИВІ ШЛЯХИ ЇХ ПОДОЛАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.119-122Ключові слова:
діти-мігранти, міжкультурна взаємодія, міжкультурна комунікація, полікультурна освіта.Анотація
У статті розглянуто труднощі адаптації дітей-мігрантів у новому соціокультурному середовищі крізь призму полікультурної освіти. Виокремлено ключові проблеми, з якими стикаються діти під час інтеграції: мовні труднощі, соціальна ізоляція, труднощі організації дозвілля, побудова індивідуального освітнього маршруту та труднощі подолання негативної суспільної думки. Наголошено, що саме полікультурна освіта створює умови для подолання цих викликів. Полікультурна освіта розглядається як стратегічний напрям, що не лише сприяє гармонійній інтеграції дітей-мігрантів, а й збагачує освітнє середовище, формуючи атмосферу взаємоповаги й культурного діалогу, сприяє розвитку толерантності та забезпеченню інклюзивного освітнього простору. Метою статті є виявлення та аналіз труднощів адаптації учнів-мігрантів та визначення можливих шляхів їх подолання через призму полікультурної освіти. Для реалізації поставленої мети використано методи аналізу, синтезу, систематизації, порівняння, узагальнення. Діти-мігранти в процесі адаптації зіштовхуються з численними проблемами. Ігнорування цих проблем призводить до зростання соціальної напруги, маргіналізації, виникнення конфліктів і формування стійких упереджень. Полікультурна освіта, навпаки, створює умови для інтеграції, формує почуття належності до нового суспільства і водночас дозволяє зберегти культурну ідентичність.
Посилання
Список використаної літератури
Гуренко О.І. Світові моделі та стандарти підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери: полікультурний аспект. Соціально-освітні домінанти професійної підготовки фахівців соціальної сфери та інклюзивної освіти: колективна монографія / О.Гуренко, Н.Захарова, Н.Мацейко, К.Петровська, А.Попова, А.Тургенєва; за заг. ред. К.Петровської. Вінниця: ТВОРИ, 2023. 256 с.
Пришляк О.Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: теоретичний контекст: монографія / за наук. ред. В.П.Кравця. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2021. 556 с.
Шульга М.О. Велике переселення: репатріанти, біженці, трудові мігранти. Київ: Інститут соціології НАН України, 2002. 700 с.
Bakhov I., Byrkovych T.. Enhancing cross-cultural competence of students under conditions of limited social communication. AD ALTA: Journal of interdisciplinary research. 2021. No.11(1). P.51‒56.
Banks J.A., Banks C.A. M. Multicultural education. Issues and Perspectives. New York: MacMillan, 2003. 173 р.
Berry J.W. Acculturation: living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations. 2005. No.29(6). P.697‒712.
Hammer M.R, Bennett M.J., Wiseman R. Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations. 2003. Vol.27. P.421−447.
Nieto S, Bode P. Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. White Plains, NY: Longman Press, 2013. 450 p.
Sleeter Ch.E. Critical Race Theory and the Whiteness of Teacher Education. Urban Education. 2016. No.52(2). P.155‒169.
References
Hurenko, O.I. (2023). Svitovi modeli ta standarty pidhotovky maybutnikh fakhivtsiv sotsialʹnoyi sfery: polikulʹturnyy aspekt [World models and standards of training future specialists in the social sphere: A multicultural aspect]. In O.Hurenko, N.Zakharova, N.Matseiko, K.Petrovska, A.Popova, & A.Turheneva (Eds), Sotsialʹno-osvitni dominanty profesiynoyi pidhotovky fakhivtsiv sotsialʹnoyi sfery ta inklyuzyvnoyi osvity [Socio-educational dominants of professional training of specialists in the social sphere and inclusive education]. TVORY. [in Ukrainian]
Pryshliak, O. (2021). Formuvannya mizhkulʹturnoyi kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesiy: teoretychnyy kontekst [Formation of intercultural competence of future specialists in socionomic professions: theoretical context]. Osadtsa. [in Ukrainian]
Shulha, M.O. (2002). Velyke pereselennya: repatrianty, bizhentsi, trudovi mihranty [The great migration: repatriates, refugees, labour migrants]. Institute of Sociology of the National academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian]
Bakhov, I, Byrkovych, T. (2021) Enhancing cross-cultural competence of students under conditions of limited social communication. AD ALTA: Journal of interdisciplinary research. No. 11 (1). P. 51-56
Banks, J.A., & Banks, C.A. (2003). Multicultural education. Issues and Perspectives. MacMillan.
Berry, J. (2005). Acculturation: living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29(6), 697‒712.
Hammer, M.R, Bennett, M.J., & Wiseman, R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations. 27. 421−447.
Nieto, S., & Bode, P. (2013). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. Longman Press.
Sleeter, C. (2016). Critical Race Theory and the Whiteness of Teacher Education. Urban Education, 52 (2), 155‒169.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.