ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.134-139Ключові слова:
професійна підготовка, предметно-методична компетентність, вчитель фізико-математичних дисциплін, інтерактивні технології.Анотація
У статті досліджено деякі аспекти формування предметно-методичної компетентності майбутніх педагогів у закладах вищої освіти. Мета статті полягає у з’ясуванні та теоретичному обґрунтуванні особливостей формування предметно-методичної компетентності майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін у процесі професійної підготовки. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). Визначено, що предметно-методична компетентність є інтегральним показником професійної діяльності педагога, що поєднує глибокі предметні знання, методичні уміння та здатність ефективно організовувати навчальну діяльність з урахуванням потреб здобувачів освіти і сучасних освітніх стандартів. Обґрунтована доцільність використання таких форм і методів формування предметно-методичної компетентності майбутніх педагогів, як лекції з елементами дослідження, проблемний метод, різнорівневі завдання, кейс-метод, що сприяють розвитку критичного мислення, практичних умінь і здатності приймати обґрунтовані педагогічні рішення. Встановлено, що системне використання зазначених форм, методів і технологій сприяє підвищенню фахової компетентності майбутніх учителів та їх здатності до інноваційної діяльності в освітньому процесі.
Посилання
Список використаної літератури
Національна рамка кваліфікацій. URL: https://mon.gov.ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy?&tag=natsionalna-ramka-kvalifikatsiy (дата звернення: 24.07.2025).
Council Recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning (2017/C189/03). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017H0615(01) (дата звернення: 24.07.2025).
Повідайчик М. М. Теорія і практика формування конкурентоспроможності майбутніх учителів математики в процесі науково-дослідницької діяльності: дис. докт. пед. наук / 13.00.04. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2024. 572 с.
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка. Навчальний посібник. 5-е видання, доповнене і перероблене. К.: Центр навчальної літератури, 2007. 656 с.
Скворцова С. О. Формування професійної компетентності в майбутнього вчителя математики. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. 2010. №4. С. 385–389.
Ворожбіт-Горбатюк В.В., Боярська-Хоменко А.В., Доценко С.О. Предметно-методична компетентність вчителя через призму менторингу в закладі освіти. Академічні студії. Серія: Педагогіка. 2021. Вип.3, Ч.2. С.133–139.
Бирка М.Ф. Теорія і практика професійного розвитку вчителів природничо-математичних дисциплін у післядипломній освіті. Чернівці: Технодрук, 2015. 440 с.
Клімішина А. Я. Підготовка майбутніх учителів математики до розвитку інтелектуальної культури учнів загальноосвітньої школи: дис. … к.п.н. / 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця, 2019. 330 с.
Моторіна В.Г. Професійна компетентність вчителя математики профільної школи: Навчальний посібник для студентів природничо-математичних спеціальностей педагогічних ВНЗ. Харків: ХНПУ, 2014. 267 с.
Кайдалова Л.Г., Щокіна Н.Б., Вахрушева Т.Ю. Педагогічна майстерність викладача: Навчальний посібник. Х.: Видавництво національного фармацевтичного університету, 2009. 140 с.
References
Natsionalna ramka kvalifikatsiy [National Qualifications Framework]. URL: https://mon.gov.ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy?&tag=natsionalna-ramka-kvalifikatsiy [in Ukrainian].
Council Recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning (2017/C189/03). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017H0615(01).
Povidaichyk, M.M. (2024). Teoriia i praktyka formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnikh uchyteliv matematyky v protsesi naukovo-doslidnytskoi diialnosti [Theory and practice of forming the competitiveness of future mathematics teachers in the process of scientific and research activities]. Doctoral thesis. Ternopil [in Ukrainian].
Moiseiuk, N.Ye. (2007). Pedahohika [Pedagogy]. Educational Literature Center [in Ukrainian].
Skvortsova, S.O. (2010). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti v maibutnoho vchytelia matematyky [Formation of Professional Competence in a Future Mathematics Teacher]. Pedagogical Science: History, Theory, Practice, Development Trends, 4, 385–389 [in Ukrainian].
Vorozhbit-Horbatiuk, V.V., Boiarska-Khomenko, A.V., & Dotsenko, S.O. (2021). Predmetno-metodychna kompetentnist vchytelia cherez pryzmu mentorynhu v zakladi osvity [Subject-Methodological Competence of a Teacher through the Prism of Mentoring in an Educational Institution]. Academic Studies. Series: Pedagogy, 3(2), 133–139 [in Ukrainian].
Byrka, M.F. (2015). Teoriia i praktyka profesiinoho rozvytku vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dyscyplin u pisliadyplomnii osviti [Theory and Practice of Professional Development of Teachers of Natural and Mathematical Disciplines in Postgraduate Education]. Tekhnodruk [in Ukrainian].
Klimishyna, A. Ya. (2019). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv matematyky do rozvytku intelektualnoi kultury uchniv zahalnoosvitnoi shkoly [Preparation of future mathematics teachers for the development of students’ intellectual culture in general education school]. Doctoral thesis. Vinnytsia [in Ukrainian].
Motorina, V H. (2014). Profesiina kompetentnist vchytelia matematyky profilnoi shkoly [Professional competence of a mathematics teacher in a specialized school]. KhNPU [in Ukrainian].
Kaidalova, L.H., Shchokina, N.B., Vakhrusheva, T.Yu. (2009). Pedahohichna maisternist vykladacha [Pedagogical mastery of a teacher]. Publishing House of the National Pharmaceutical University [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.