ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.134-139

Ключові слова:

професійна підготовка, предметно-методична компетентність, вчитель фізико-математичних дисциплін, інтерактивні технології.

Анотація

У статті досліджено деякі аспекти формування предметно-методичної компетентності майбутніх педагогів у закладах вищої освіти. Мета статті полягає у з’ясуванні та теоретичному обґрунтуванні особливостей формування предметно-методичної компетентності майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін у процесі професійної підготовки. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). Визначено, що предметно-методична компетентність є інтегральним показником професійної діяльності педагога, що поєднує глибокі предметні знання, методичні уміння та здатність ефективно організовувати навчальну діяльність з урахуванням потреб здобувачів освіти і сучасних освітніх стандартів. Обґрунтована доцільність використання таких форм і методів формування предметно-методичної компетентності майбутніх педагогів, як лекції з елементами дослідження, проблемний метод, різнорівневі завдання, кейс-метод, що сприяють розвитку критичного мислення, практичних умінь і здатності приймати обґрунтовані педагогічні рішення. Встановлено, що системне використання зазначених форм, методів і технологій сприяє підвищенню фахової компетентності майбутніх учителів та їх здатності до інноваційної діяльності в освітньому процесі.

Біографії авторів

Михайло Повідайчик, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри кібернетики і прикладної математики

Оксана Повідайчик, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Юлій Імре, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

старший викладач кафедри фізико-математичних дисциплін Українсько-угорського навчально-наукового інституту

Посилання

Список використаної літератури

Національна рамка кваліфікацій. URL: https://mon.gov.ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy?&tag=natsionalna-ramka-kvalifikatsiy (дата звернення: 24.07.2025).

Council Recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning (2017/C189/03). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017H0615(01) (дата звернення: 24.07.2025).

Повідайчик М. М. Теорія і практика формування конкурентоспроможності майбутніх учителів математики в процесі науково-дослідницької діяльності: дис. докт. пед. наук / 13.00.04. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2024. 572 с.

Мойсеюк Н. Є. Педагогіка. Навчальний посібник. 5-е видання, доповнене і перероблене. К.: Центр навчальної літератури, 2007. 656 с.

Скворцова С. О. Формування професійної компетентності в майбутнього вчителя математики. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. 2010. №4. С. 385–389.

Ворожбіт-Горбатюк В.В., Боярська-Хоменко А.В., Доценко С.О. Предметно-методична компетентність вчителя через призму менторингу в закладі освіти. Академічні студії. Серія: Педагогіка. 2021. Вип.3, Ч.2. С.133–139.

Бирка М.Ф. Теорія і практика професійного розвитку вчителів природничо-математичних дисциплін у післядипломній освіті. Чернівці: Технодрук, 2015. 440 с.

Клімішина А. Я. Підготовка майбутніх учителів математики до розвитку інтелектуальної культури учнів загальноосвітньої школи: дис. … к.п.н. / 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця, 2019. 330 с.

Моторіна В.Г. Професійна компетентність вчителя математики профільної школи: Навчальний посібник для студентів природничо-математичних спеціальностей педагогічних ВНЗ. Харків: ХНПУ, 2014. 267 с.

Кайдалова Л.Г., Щокіна Н.Б., Вахрушева Т.Ю. Педагогічна майстерність викладача: Навчальний посібник. Х.: Видавництво національного фармацевтичного університету, 2009. 140 с.

References

Natsionalna ramka kvalifikatsiy [National Qualifications Framework]. URL: https://mon.gov.ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy?&tag=natsionalna-ramka-kvalifikatsiy [in Ukrainian].

Council Recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning (2017/C189/03). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017H0615(01).

Povidaichyk, M.M. (2024). Teoriia i praktyka formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnikh uchyteliv matematyky v protsesi naukovo-doslidnytskoi diialnosti [Theory and practice of forming the competitiveness of future mathematics teachers in the process of scientific and research activities]. Doctoral thesis. Ternopil [in Ukrainian].

Moiseiuk, N.Ye. (2007). Pedahohika [Pedagogy]. Educational Literature Center [in Ukrainian].

Skvortsova, S.O. (2010). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti v maibutnoho vchytelia matematyky [Formation of Professional Competence in a Future Mathematics Teacher]. Pedagogical Science: History, Theory, Practice, Development Trends, 4, 385–389 [in Ukrainian].

Vorozhbit-Horbatiuk, V.V., Boiarska-Khomenko, A.V., & Dotsenko, S.O. (2021). Predmetno-metodychna kompetentnist vchytelia cherez pryzmu mentorynhu v zakladi osvity [Subject-Methodological Competence of a Teacher through the Prism of Mentoring in an Educational Institution]. Academic Studies. Series: Pedagogy, 3(2), 133–139 [in Ukrainian].

Byrka, M.F. (2015). Teoriia i praktyka profesiinoho rozvytku vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dyscyplin u pisliadyplomnii osviti [Theory and Practice of Professional Development of Teachers of Natural and Mathematical Disciplines in Postgraduate Education]. Tekhnodruk [in Ukrainian].

Klimishyna, A. Ya. (2019). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv matematyky do rozvytku intelektualnoi kultury uchniv zahalnoosvitnoi shkoly [Preparation of future mathematics teachers for the development of students’ intellectual culture in general education school]. Doctoral thesis. Vinnytsia [in Ukrainian].

Motorina, V H. (2014). Profesiina kompetentnist vchytelia matematyky profilnoi shkoly [Professional competence of a mathematics teacher in a specialized school]. KhNPU [in Ukrainian].

Kaidalova, L.H., Shchokina, N.B., Vakhrusheva, T.Yu. (2009). Pedahohichna maisternist vykladacha [Pedagogical mastery of a teacher]. Publishing House of the National Pharmaceutical University [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Повідайчик, М., Повідайчик, О., & Імре, Ю. (2025). ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 134–139. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.134-139

Номер

Розділ

Статті