ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ В МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.140-144Ключові слова:
професійне самовизначення, молодший шкільний вік, початкова школа, освітнє середовище.Анотація
Сучасний етап розвитку українського суспільства характеризується динамічними соціально-економічними трансформаціями, зростанням вимог до професійної компетентності особистості та її здатності до самореалізації в умовах конкурентного ринку праці. У цьому контексті зростає значущість формування в здобувачів освіти професійного самовизначення як багатовимірного процесу, що розпочинається вже в молодшому шкільному віці. Метою статті є теоретичне обґрунтування проблеми формування професійного самовизначення в молодшому шкільному віці, визначення структурних компонентів професійних уявлень молодших школярів, окреслення методів формування професійних уявлень у молодших школярів, а також характеристика психолого-педагогічних особливостей відповідної роботи з учнями початкової школи. Теоретичні методи (аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, моделювання) дали змогу осмислити сутність досліджуваного феномену, визначити його структуру, умови та чинники формування. Емпіричні методи (спостереження, бесіди з учнями, опитування вчителів, аналіз педагогічного досвіду, елементи психодіагностики) забезпечили вивчення проявів професійних уявлень молодших школярів і практики профорієнтаційної роботи в початковій школі. Проаналізовано науково-педагогічну літературу щодо сутності поняття «професійне самовизначення» у контексті молодшого шкільного віку; окреслено вікові та психологічні особливості молодших школярів, що впливають на становлення елементів професійного самовизначення; визначено зміст і структурні компоненти професійних уявлень молодших школярів як передумови формування професійного самовизначення; розроблено й обґрунтовано педагогічні методи та засоби формування таких уявлень з урахуванням вікових та психологічних особливостей.
Посилання
Список використаної літератури
Гавриш Н. Інтегровані заняття: методика проведення. Київ: Шкільний світ, 2007. 128 с.
Савченко О. Якість початкової освіти: сутність і чинники впливу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2009. № 4. С.4–11.
Бєлєнька Г. Формування професійної мотивації учіння у студентів спеціальності «Дошкільна освіта». Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки. 2006. № 5. С.56‒61.
Оржеховська В. Педагогіка здорового способу життя. Проблеми освіти: наук.-мет. зб. Київ: Ін-т інновац. технологій і змісту освіти, 2006. С.3‒6.
Унтілова Е. Педагогічні умови профорієнтаційної роботи в початковій школі. Наука і освіта. 2011. № 4. С.445‒448.
Гомонюк О., Онишко О., Остапець Н. Психологічні особливості розвитку професійного самовизначення учнів старших класів загальноосвітніх закладів. Psychology Travelogs. 2024. № 4. С. 126–135.
Янцур Ю.М. Профорієнтаційна робота на уроках технологій: інтеграція в навчальний процес. Київ: Наукова думка, 2021. 212 с.
Бондаренко О.В. Професійне навчання та профорієнтація в контексті технологічної освіти. Харків: Основа, 2019. 198 с.
Петриченко Л. Професійне самовизначення особистості як психолого-педагогічна проблема. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. № 5 (11). С.52–58.
Гріньова О.М. Психологічні особливості професійного самовизначення майбутніх учителів в умовах підготовки за двома спеціальностями: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук: спеціальність 19.00.07. Київ, 2008. 209 с.
Вітковська О.І. Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук: спеціальність 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2002. 21 с.
Єлова Т. Основні чинники професійного самовизначення старшокласників. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2(3). С.76–81.
References
Havrysh, N.V. (2007). Intehrovani zaniattia: metodyka provedennia [Integrated Lessons: Teaching Methods]. Shkilnyi Svit. [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ya. (2009). Yakist pochatkovoi osvity: sutnist i chynnyky vplyvu [Quality of Primary Education: Essence and Influencing Factors]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V.Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 4, 4–11. [in Ukrainian].
Bielenka, H.V. (2006). Formuvannia profesiinoi motyvatsii uchnia u studentiv spetsialnosti "Doshkilna osvita" [Formation of Professional Motivation in Students of "Preschool Education"]. Naukovi zapysky M.Hoholy Nizhynskoho derzhavnoho universytetu. Seriya: Psykholoho-pedahohichni nauky, 5, 56‒61. [in Ukrainian].
Orzhekhovska, V. (2006). Pedahohika zdorovoho sposobu zhyttia [Pedagogy of a Healthy Lifestyle]. Problemy osvity: naukovo-metodychnyi zbirnyk (рр.3‒6). Instytut innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity.
Untilova, E. (2011). Pedahohichni umovy proforiyentatsiynoyi roboty v pochatkoviy shkoli [Pedagogical conditions for career guidance in primary school]. Nauka i osvita, 4, 445‒448. [in Ukrainian].
Homoniuk, O., Onyshko, O., & Ostapets, N. (2024). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku profesiinoho samovyznachennia uchniv starshykh klasiv zahalnoosvitnikh zakladiv [Psychological Features of the Development of Professional Self-Determination of High School Students]. Psychology Travelogs, 4, 126–135. [in Ukrainian].
Yantsur, Yu.M. (2021). Proforientatsiina robota na urokakh tekhnolohii: intehratsiia v navchalnyi protses [Career Guidance Work in Technology Lessons: Integration into the Educational Process]. Naukova Dumka. [in Ukrainian].
Bondarenko, O.V. (2019). Profesiine navchannia ta proforientatsiia v konteksti tekhnolohichnoi osvity [Vocational Education and Career Guidance in the Context of Technological Education]. Osnova. [in Ukrainian].
Petrychenko, L. (2023). Profesiine samovyznachennia osobystosti yak psykholohiko-pedahohichna problema [Professional Self-Determination of the Individual as a Psychological and Pedagogical Problem]. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 11(5), 52–58. [in Ukrainian].
Hrinova, O.M. (2008). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoho samovyznachennia maibutnikh uchyteliv v umovakh pidhotovky za dvoma spetsialnostiamy [Psychological Features of Professional Self-Determination of Future Teachers Under Dual-Specialty Training] (Extended abstract of PhD thesis). Kyiv. [in Ukrainian].
Vitkovska, O.I. (2002). Psykholohichni umovy profesiinoho samovyznachennia vypusknykiv serednikh shkil u protsesi profkonsultatsii [Psychological Conditions of Professional Self-Determination of High School Graduates in the Process of Career Counseling] (Extended abstract of PhD thesis). Kyiv. [in Ukrainian].
Yelova, T. (2016). Osnovni chynnyky profesiinoho samovyznachennia starshoklasnykiv [Main Factors of Professional Self-Determination of High School Students]. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 2 (3), 76–81. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.