ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ В МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.140-144

Ключові слова:

професійне самовизначення, молодший шкільний вік, початкова школа, освітнє середовище.

Анотація

Сучасний етап розвитку українського суспільства характеризується динамічними соціально-економічними трансформаціями, зростанням вимог до професійної компетентності особистості та її здатності до самореалізації в умовах конкурентного ринку праці. У цьому контексті зростає значущість формування в здобувачів освіти професійного самовизначення як багатовимірного процесу, що розпочинається вже в молодшому шкільному віці. Метою статті є теоретичне обґрунтування проблеми формування професійного самовизначення в молодшому шкільному віці, визначення структурних компонентів професійних уявлень молодших школярів, окреслення методів формування професійних уявлень у молодших школярів, а також характеристика психолого-педагогічних особливостей відповідної роботи з учнями початкової школи. Теоретичні методи (аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, моделювання) дали змогу осмислити сутність досліджуваного феномену, визначити його структуру, умови та чинники формування. Емпіричні методи (спостереження, бесіди з учнями, опитування вчителів, аналіз педагогічного досвіду, елементи психодіагностики) забезпечили вивчення проявів професійних уявлень молодших школярів і практики профорієнтаційної роботи в початковій школі. Проаналізовано науково-педагогічну літературу щодо сутності поняття «професійне самовизначення» у контексті молодшого шкільного віку; окреслено вікові та психологічні особливості молодших школярів, що впливають на становлення елементів професійного самовизначення; визначено зміст і структурні компоненти професійних уявлень молодших школярів як передумови формування професійного самовизначення; розроблено й обґрунтовано педагогічні методи та засоби формування таких уявлень з урахуванням вікових та психологічних особливостей.

Біографія автора

Олена Попадич, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Посилання

Список використаної літератури

Гавриш Н. Інтегровані заняття: методика проведення. Київ: Шкільний світ, 2007. 128 с.

Савченко О. Якість початкової освіти: сутність і чинники впливу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2009. № 4. С.4–11.

Бєлєнька Г. Формування професійної мотивації учіння у студентів спеціальності «Дошкільна освіта». Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки. 2006. № 5. С.56‒61.

Оржеховська В. Педагогіка здорового способу життя. Проблеми освіти: наук.-мет. зб. Київ: Ін-т інновац. технологій і змісту освіти, 2006. С.3‒6.

Унтілова Е. Педагогічні умови профорієнтаційної роботи в початковій школі. Наука і освіта. 2011. № 4. С.445‒448.

Гомонюк О., Онишко О., Остапець Н. Психологічні особливості розвитку професійного самовизначення учнів старших класів загальноосвітніх закладів. Psychology Travelogs. 2024. № 4. С. 126–135.

Янцур Ю.М. Профорієнтаційна робота на уроках технологій: інтеграція в навчальний процес. Київ: Наукова думка, 2021. 212 с.

Бондаренко О.В. Професійне навчання та профорієнтація в контексті технологічної освіти. Харків: Основа, 2019. 198 с.

Петриченко Л. Професійне самовизначення особистості як психолого-педагогічна проблема. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. № 5 (11). С.52–58.

Гріньова О.М. Психологічні особливості професійного самовизначення майбутніх учителів в умовах підготовки за двома спеціальностями: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук: спеціальність 19.00.07. Київ, 2008. 209 с.

Вітковська О.І. Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук: спеціальність 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2002. 21 с.

Єлова Т. Основні чинники професійного самовизначення старшокласників. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2(3). С.76–81.

References

Havrysh, N.V. (2007). Intehrovani zaniattia: metodyka provedennia [Integrated Lessons: Teaching Methods]. Shkilnyi Svit. [in Ukrainian].

Savchenko, O.Ya. (2009). Yakist pochatkovoi osvity: sutnist i chynnyky vplyvu [Quality of Primary Education: Essence and Influencing Factors]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V.Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 4, 4–11. [in Ukrainian].

Bielenka, H.V. (2006). Formuvannia profesiinoi motyvatsii uchnia u studentiv spetsialnosti "Doshkilna osvita" [Formation of Professional Motivation in Students of "Preschool Education"]. Naukovi zapysky M.Hoholy Nizhynskoho derzhavnoho universytetu. Seriya: Psykholoho-pedahohichni nauky, 5, 56‒61. [in Ukrainian].

Orzhekhovska, V. (2006). Pedahohika zdorovoho sposobu zhyttia [Pedagogy of a Healthy Lifestyle]. Problemy osvity: naukovo-metodychnyi zbirnyk (рр.3‒6). Instytut innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity.

Untilova, E. (2011). Pedahohichni umovy proforiyentatsiynoyi roboty v pochatkoviy shkoli [Pedagogical conditions for career guidance in primary school]. Nauka i osvita, 4, 445‒448. [in Ukrainian].

Homoniuk, O., Onyshko, O., & Ostapets, N. (2024). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku profesiinoho samovyznachennia uchniv starshykh klasiv zahalnoosvitnikh zakladiv [Psychological Features of the Development of Professional Self-Determination of High School Students]. Psychology Travelogs, 4, 126–135. [in Ukrainian].

Yantsur, Yu.M. (2021). Proforientatsiina robota na urokakh tekhnolohii: intehratsiia v navchalnyi protses [Career Guidance Work in Technology Lessons: Integration into the Educational Process]. Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Bondarenko, O.V. (2019). Profesiine navchannia ta proforientatsiia v konteksti tekhnolohichnoi osvity [Vocational Education and Career Guidance in the Context of Technological Education]. Osnova. [in Ukrainian].

Petrychenko, L. (2023). Profesiine samovyznachennia osobystosti yak psykholohiko-pedahohichna problema [Professional Self-Determination of the Individual as a Psychological and Pedagogical Problem]. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 11(5), 52–58. [in Ukrainian].

Hrinova, O.M. (2008). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoho samovyznachennia maibutnikh uchyteliv v umovakh pidhotovky za dvoma spetsialnostiamy [Psychological Features of Professional Self-Determination of Future Teachers Under Dual-Specialty Training] (Extended abstract of PhD thesis). Kyiv. [in Ukrainian].

Vitkovska, O.I. (2002). Psykholohichni umovy profesiinoho samovyznachennia vypusknykiv serednikh shkil u protsesi profkonsultatsii [Psychological Conditions of Professional Self-Determination of High School Graduates in the Process of Career Counseling] (Extended abstract of PhD thesis). Kyiv. [in Ukrainian].

Yelova, T. (2016). Osnovni chynnyky profesiinoho samovyznachennia starshoklasnykiv [Main Factors of Professional Self-Determination of High School Students]. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 2 (3), 76–81. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Попадич, О. (2025). ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ В МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 140–144. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.140-144

Номер

Розділ

Статті