НАСТУПНІСТЬ В ОРГАНІЗАЦІЙНО‑МЕТОДИЧНОМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ФАХОВІЙ ПЕРЕДВИЩІЙ ТА ВИЩІЙ ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.161-166Ключові слова:
заклад фахової передвищої освіти, коледж, заклад вищої освіти, організаційно-методичне забезпечення, освітній процес, майбутній вчитель початкових класів, наступність.Анотація
Здійснено теоретико-методологічне обґрунтування доцільності дотримання принципу наступності в організаційно‑методичному забезпеченні фахової підготовки майбутніх вчителів початкових класів. Використано теоретичні методи дослідження такі, як: аналіз і синтез для опрацювання нормативно-правових актів, науково-методичних джерел, педагогічних явищ. Для вивчення організаційно-методичного забезпечення освітньо-професійних програм в закладах фахової передвищої та вищої освіти застосовано конкретизацію, порівняння, індукцію, дедукцію, абстрагування, синтез тощо. Методи узагальнення, класифікації, проектування, інтерпретації результатів забезпечили формулювання висновків. Обґрунтовано домінанти в організації професійної підготовки на кожному рівні освіти: практична спрямованість у коледжі, науково-дослідницька у закладах вищої освіти. Доведено, що дотримання наступності сприяє безперервному становленню професійної компетентності, полегшує переходи між рівнями освіти та формує педагога, здатного до інноваційної діяльності. Виокремлено напрямки забезпечення наступності організаційно-методичного супроводу між освітніми рівнями. Представлено інструментарій реалізації наступності такий, як: «компетентність ‒ навчальний компонент ‒ практика ‒ наскрізні кейси/портфоліо», уніфіковані критерії оцінювання, спільні бази практик і лабораторії НУШ. З метою узгодження освітньо-професійних програм рекомендовано на практиці здійснювати індивідуалізацію траєкторій здобуття освіти, усувати дублювання, підвищувати валідність оцінювання й цілеспрямовано готувати випускника до ролей НУШ, що підвищує якість процесу, мобільність і узгодженість внутрішніх систем якості фахової передвищої та вищої освіти.
Посилання
Список використаної літератури
Савельєв М.Г. Наступність у професійній підготовці майбутніх вчителів технологій в умовах навчально-наукового комплексу «коледж–університет»: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / М.Г.Савельєв; Рівненський державний гуманітарний університет. Рівне, 2018. 321 с.
Тютюн Л.А. Наступність допрофесійної і професійної підготовки майбутніх вчителів математики в умовах комплексу «ліцей – педагогічний університет»: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Л.А.Тютюн; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2007. 24 с.
Федорчук Н. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до реалізації концепції Нової української школи. Нові технології навчання. 2022. Вип.96. С.168-173.
Джанда Г.Б. Наступність при підготовці майбутніх вчителів початкових класів на засадах праксеологічного підходу у системі «коледж–університет». Педагогічний дискурс. 2021. Вип. 31. С.84-89.
Біда О., Гуттерер Є., Греба І. Тенденції сучасної підготовки майбутніх вчителів початкових класів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип.4. С.12‒18.
Бутенко Л.Л. Наступність загальнопедагогічної підготовки майбутніх вчителів та науково-педагогічних працівників в умовах трирівневої системи вищої освіти. Освіта та педагогічна наука. 2021. №1(176). С.22‒31.
Равчина Т., Шемелюк Г. Організація освітнього процесу в системі фахової передвищої освіти у вимірі законодавчих змін. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2019. Вип.34. С.198-208.
Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування: колективна монографія / за ред. В.М.Чайки, О.І.Янкович. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2019. 232 с.
OECD. A Flying Start: Improving Initial Teacher Preparation Systems. Paris: OECD Publishing. 2019. 166 p.
European Commission, EACEA, Eurydice. Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Luxembourg : Publications Office of the European Union. 2021. 192 p.
Про фахову передвищу освіту : Закон України від 06.06.2019 № 2745-VIII // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2745-19 (дата звернення: 20.09.2025).
Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225 «Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 20.09.2025).
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/988-2016-%D1%80 (дата звернення: 20.09.2025).
Лапшина І.П. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до проведення інтегрованих занять у контексті наступності дошкільної та початкової освіти. У: Підготовка вчителя нової української школи: проблеми та шляхи їх вирішення: матеріали міжвузівської (заочної) науково-практичної конференції (Хмельницький, 28 лютого 2017 р.). Хмельницький: ХГПА, 2017. С. 138-142.
References
Saveliev, M.H. (2018). Nastupnist u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv tekhnolohii v umovakh navchalno-naukovoho kompleksu «koledzh–universytet» [Continuity in the professional training of prospective technology teachers within the «college–university» academic–research complex]. (Unpublished candidate dissertation). Rivne, Rivne State University of the Humanities. [in Ukrainian].
Tiutiun, L.A. (2007). Nastupnist doprofesiinoi i profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv matematyky v umovakh kompleksu «litsiei – pedahohichnyi universytet» [Continuity of pre-professional and professional training of future mathematics teachers within the “lyceum – pedagogical university” complex]. (Extended abstract of candidate dissertation) Vinnytsia, Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Fedorchuk, N. (2022). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv do realizatsii Kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly [Preparing prospective primary school teachers to implement the New Ukrainian School concept]. New Learning Technologies, 96, 168–173. [in Ukrainian].
Dzhanda, H. B. (2021). Nastupnist pry pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu u systemi “koledzh–universytet” [Continuity in training prospective primary school teachers based on a praxeological approach within the “college–university” system]. Pedagogical Discourse, 31, 84–89. [in Ukrainian].
Bida, O., Hutterer, Ye., & Hreba, I. (2023). Tendentsii suchasnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv [Trends in the contemporary training of future primary school teachers]. Scholarly Notes. Series: Pedagogical Sciences, 4, 12–18. [in Ukrainian].
Butenko, L.L. (2021). Nastupnist zahalnopedahohichnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh tryrivnevoi systemy vyshchoi osvity [Continuity of general pedagogical training of prospective teachers and academic staff within a three-level higher education system]. Education and Pedagogical Science, 1(176), 22–31. [in Ukrainian].
Ravchyna, T., & Shemeliuk, H. (2019). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v systemi fakhovoi peredvyshchoi osvity u vymiri zakonodavchykh zmin [Organisation of the educational process in professional pre-higher education under legislative changes]. Bulletin of Lviv University. Pedagogical Series, 34, 198–208. [in Ukrainian].
Chaika, V.M., & Yankovych, O.I. (Eds.). (2019). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv pochatkovoi ta doshkilnoi osvity: stratehii reformuvannia [Preparing future specialists in primary and preschool education: Strategies of reform]. Osadtsa Yu.V. [in Ukrainian].
OECD. (2019). A flying start: Improving initial teacher preparation systems. OECD Publishing.
European Commission, EACEA, & Eurydice. (2021). Teachers in Europe: Careers, development and well-being. Publications Office of the European Union.
Verkhovna Rada of Ukraine. (2019, June 6). Pro fakhovu peredvyshchu osvitu [On professional pre-higher education] (Law of Ukraine No.2745-VIII). URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2745-19 [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024, August 29). Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity” [On approval of the Professional Standard “Teacher of a General Secondary Education Institution”] (Order No.1225). https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2016, December 14). Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku [On approving the Concept for implementing state policy in the reform of general secondary education “New Ukrainian School” until 2029] (Order No. 988-r). URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/988-2016-%D1%80 [in Ukrainian].
Lapshyna, I.P. (2017, February 28). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv do provedennia intehrovanykh zaniat u konteksti nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Preparing prospective primary school teachers to conduct integrated lessons in the context of continuity between preschool and primary education]. Proceedings of scientific conference ‒ Pidhotovka vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia (pp.138–142). Khmelnytskyi: Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.