НАСТУПНІСТЬ В ОРГАНІЗАЦІЙНО‑МЕТОДИЧНОМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ФАХОВІЙ ПЕРЕДВИЩІЙ ТА ВИЩІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.161-166

Ключові слова:

заклад фахової передвищої освіти, коледж, заклад вищої освіти, організаційно-методичне забезпечення, освітній процес, майбутній вчитель початкових класів, наступність.

Анотація

Здійснено теоретико-методологічне обґрунтування доцільності дотримання принципу наступності в організаційно‑методичному забезпеченні фахової підготовки майбутніх вчителів початкових класів. Використано теоретичні методи дослідження такі, як: аналіз і синтез для опрацювання нормативно-правових актів, науково-методичних джерел, педагогічних явищ. Для вивчення організаційно-методичного забезпечення освітньо-професійних програм в закладах фахової передвищої та вищої освіти застосовано конкретизацію, порівняння, індукцію, дедукцію, абстрагування, синтез тощо. Методи узагальнення, класифікації, проектування, інтерпретації результатів забезпечили формулювання висновків. Обґрунтовано домінанти в організації професійної підготовки на кожному рівні освіти: практична спрямованість у коледжі, науково-дослідницька у закладах вищої освіти. Доведено, що дотримання наступності сприяє безперервному становленню професійної компетентності, полегшує переходи між рівнями освіти та формує педагога, здатного до інноваційної діяльності. Виокремлено напрямки забезпечення наступності організаційно-методичного супроводу між освітніми рівнями. Представлено інструментарій реалізації наступності такий, як: «компетентність ‒ навчальний компонент ‒ практика ‒ наскрізні кейси/портфоліо», уніфіковані критерії оцінювання, спільні бази практик і лабораторії НУШ. З метою узгодження освітньо-професійних програм рекомендовано на практиці здійснювати індивідуалізацію траєкторій здобуття освіти, усувати дублювання, підвищувати валідність оцінювання й цілеспрямовано готувати випускника до ролей НУШ, що підвищує якість процесу, мобільність і узгодженість внутрішніх систем якості фахової передвищої та вищої освіти.

Біографії авторів

Галина Розлуцька, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

доктор педагогічних наук, професор, кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Ярослав Петрина, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

аспірант, кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Посилання

Список використаної літератури

Савельєв М.Г. Наступність у професійній підготовці майбутніх вчителів технологій в умовах навчально-наукового комплексу «коледж–університет»: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / М.Г.Савельєв; Рівненський державний гуманітарний університет. Рівне, 2018. 321 с.

Тютюн Л.А. Наступність допрофесійної і професійної підготовки майбутніх вчителів математики в умовах комплексу «ліцей – педагогічний університет»: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Л.А.Тютюн; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2007. 24 с.

Федорчук Н. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до реалізації концепції Нової української школи. Нові технології навчання. 2022. Вип.96. С.168-173.

Джанда Г.Б. Наступність при підготовці майбутніх вчителів початкових класів на засадах праксеологічного підходу у системі «коледж–університет». Педагогічний дискурс. 2021. Вип. 31. С.84-89.

Біда О., Гуттерер Є., Греба І. Тенденції сучасної підготовки майбутніх вчителів початкових класів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип.4. С.12‒18.

Бутенко Л.Л. Наступність загальнопедагогічної підготовки майбутніх вчителів та науково-педагогічних працівників в умовах трирівневої системи вищої освіти. Освіта та педагогічна наука. 2021. №1(176). С.22‒31.

Равчина Т., Шемелюк Г. Організація освітнього процесу в системі фахової передвищої освіти у вимірі законодавчих змін. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2019. Вип.34. С.198-208.

Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування: колективна монографія / за ред. В.М.Чайки, О.І.Янкович. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2019. 232 с.

OECD. A Flying Start: Improving Initial Teacher Preparation Systems. Paris: OECD Publishing. 2019. 166 p.

European Commission, EACEA, Eurydice. Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Luxembourg : Publications Office of the European Union. 2021. 192 p.

Про фахову передвищу освіту : Закон України від 06.06.2019 № 2745-VIII // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2745-19 (дата звернення: 20.09.2025).

Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225 «Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 20.09.2025).

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/988-2016-%D1%80 (дата звернення: 20.09.2025).

Лапшина І.П. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до проведення інтегрованих занять у контексті наступності дошкільної та початкової освіти. У: Підготовка вчителя нової української школи: проблеми та шляхи їх вирішення: матеріали міжвузівської (заочної) науково-практичної конференції (Хмельницький, 28 лютого 2017 р.). Хмельницький: ХГПА, 2017. С. 138-142.

References

Saveliev, M.H. (2018). Nastupnist u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv tekhnolohii v umovakh navchalno-naukovoho kompleksu «koledzh–universytet» [Continuity in the professional training of prospective technology teachers within the «college–university» academic–research complex]. (Unpublished candidate dissertation). Rivne, Rivne State University of the Humanities. [in Ukrainian].

Tiutiun, L.A. (2007). Nastupnist doprofesiinoi i profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv matematyky v umovakh kompleksu «litsiei – pedahohichnyi universytet» [Continuity of pre-professional and professional training of future mathematics teachers within the “lyceum – pedagogical university” complex]. (Extended abstract of candidate dissertation) Vinnytsia, Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. [in Ukrainian].

Fedorchuk, N. (2022). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv do realizatsii Kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly [Preparing prospective primary school teachers to implement the New Ukrainian School concept]. New Learning Technologies, 96, 168–173. [in Ukrainian].

Dzhanda, H. B. (2021). Nastupnist pry pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu u systemi “koledzh–universytet” [Continuity in training prospective primary school teachers based on a praxeological approach within the “college–university” system]. Pedagogical Discourse, 31, 84–89. [in Ukrainian].

Bida, O., Hutterer, Ye., & Hreba, I. (2023). Tendentsii suchasnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv [Trends in the contemporary training of future primary school teachers]. Scholarly Notes. Series: Pedagogical Sciences, 4, 12–18. [in Ukrainian].

Butenko, L.L. (2021). Nastupnist zahalnopedahohichnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh tryrivnevoi systemy vyshchoi osvity [Continuity of general pedagogical training of prospective teachers and academic staff within a three-level higher education system]. Education and Pedagogical Science, 1(176), 22–31. [in Ukrainian].

Ravchyna, T., & Shemeliuk, H. (2019). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v systemi fakhovoi peredvyshchoi osvity u vymiri zakonodavchykh zmin [Organisation of the educational process in professional pre-higher education under legislative changes]. Bulletin of Lviv University. Pedagogical Series, 34, 198–208. [in Ukrainian].

Chaika, V.M., & Yankovych, O.I. (Eds.). (2019). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv pochatkovoi ta doshkilnoi osvity: stratehii reformuvannia [Preparing future specialists in primary and preschool education: Strategies of reform]. Osadtsa Yu.V. [in Ukrainian].

OECD. (2019). A flying start: Improving initial teacher preparation systems. OECD Publishing.

European Commission, EACEA, & Eurydice. (2021). Teachers in Europe: Careers, development and well-being. Publications Office of the European Union.

Verkhovna Rada of Ukraine. (2019, June 6). Pro fakhovu peredvyshchu osvitu [On professional pre-higher education] (Law of Ukraine No.2745-VIII). URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2745-19 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024, August 29). Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity” [On approval of the Professional Standard “Teacher of a General Secondary Education Institution”] (Order No.1225). https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2016, December 14). Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku [On approving the Concept for implementing state policy in the reform of general secondary education “New Ukrainian School” until 2029] (Order No. 988-r). URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/988-2016-%D1%80 [in Ukrainian].

Lapshyna, I.P. (2017, February 28). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv do provedennia intehrovanykh zaniat u konteksti nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Preparing prospective primary school teachers to conduct integrated lessons in the context of continuity between preschool and primary education]. Proceedings of scientific conference ‒ Pidhotovka vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia (pp.138–142). Khmelnytskyi: Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Розлуцька, Г., & Петрина, Я. (2025). НАСТУПНІСТЬ В ОРГАНІЗАЦІЙНО‑МЕТОДИЧНОМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ФАХОВІЙ ПЕРЕДВИЩІЙ ТА ВИЩІЙ ОСВІТІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 161–166. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.161-166

Номер

Розділ

Статті