ДОСЛІДЖЕННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ НА ЗАКАРПАТТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.174-177

Ключові слова:

медіаосвіта, медіаграмотність, медіакомпетентність, ІпСО, кібербулінг, соціальні мережі, фейк

Анотація

У статті досліджується медіаграмотність студентської молоді на Закарпатті. Вивчення рівня медіаграмотності та медіакомпетентності через процес медіаосвіти в студентському середовищі є надзвичайно актуальним в час, коли всі сфери нашого життя пронизані інформаційними потоками, ми опинилися в епіцентрі сучасного інформаційного світу, де лише наше критичне мислення здатне робити усвідомлений вибір, розуміти природу контенту та послуг і мати змогу краще захищати себе та свою родину від шкідливого чи образливого контенту. Тому особливо гостро на сьогодні постає необхідність підтримувати розвиток медіаграмотності в усіх сферах життя суспільства. Проведено аналіз останніх публікацій на дану тему, а також здійснено аналіз основних понять. Також виокремлено компоненти та складові медіаграмотності та проведено власне двоетапне дослідження медіаграмотності студентської молоді на Закарпатті шляхом анкетування за допомогою Google forms з подальшим аналізом даних в SPSS.

Біографія автора

Вікторія Рюль, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

кандидат соціологічних наук, доцент, кафедра соціології та соціальної роботи

Посилання

Список використаної літератури

Руденко Ю., Дегтярьова Н., Петренко С., Горохова В. Розвиток медіаграмотності молодого покоління: практичний аспект проблеми. Науковий журнал Фізико-математична освіта. 2022. Том 37. №5. С.56-63.

Стаднік О., Ванюшина О., Полова Н. Проблема медіаграмотності при споживанні інформації в умовах війни: соціологічний аспект. Науковий журнал. Епістемологічні дослідження в філософії, соціальних і політичних науках. 2022. №5(1). С.73‒79.

Падалко Я., Слаба О. Значення медіаосвіти та медіаграмотності у сучасному суспільстві. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип.61. Том 2. С.295‒299.

Ласкова-Ярмоленко А., Слинькова Т. Медіаграмотність в системі освіти: вимоги сучасності у сфері соціальної комунікації. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2024. Вип.1 (32). С.100‒105 .

Горбань Ю. Інформаційна війна проти України та засоби її ведення. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. 2015. №1. С.136‒141. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2015_1_21 (дата звернення 8.08.2025).

Директива європейського парламенту і ради 2010/13/ЄС від 10 березня 2010 року про координацію певних положень, встановлених законами, нормативно-правовими або адміністративними актами в державах-членах стосовно надання аудіовізуальних медіапослуг URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_022-10#Text (дата звернення 14.09.2025).

References

Rudenko, Yu., Dehtyarʹova, N., Petrenko, S., & Horokhova, V. (2022). Rozvytok mediahramotnosti molodoho pokolinnya: praktychnyy aspekt problemy [Development of media literacy of the young generation: a practical aspect of the problem]. Scientific journal Physics and Mathematics Education, 37(5)., 56‒63. [in Ukrainian]

Stadnik, O., Vanyushyna, O., & Polova, N. (2022). Problema mediahramotnosti pry spozhyvanni informatsiyi v umovakh viyny: sotsiolohichnyy aspekt [The problem of media literacy when consuming information in wartime: a sociological aspect]. Scientific journal. Epistemological research in philosophy, social and political sciences, 5 (1), 73‒79. [in Ukrainian]

Padalko, Ya., & Slaba, O. (2023). Znachennya mediaosvity ta mediahramotnosti u suchasnomu suspilʹstvi [The importance of media education and media literacy in modern society]. Current issues of the humanities, 6 (2), 295‒299. [in Ukrainian]

Laskova-Yarmolenko, A., & Slynʹkova, T. (2024). Mediahramotnistʹ v systemi osvity: vymohy suchasnosti u sferi sotsialʹnoyi komunikatsiyi. [Media literacy in the education system: modern requirements in the sphere of social communication]. Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects: collection of scientific works, 1(32), 100‒105. [in Ukrainian]

Horbanʹ, Y. (2015). Informatsiyna viyna proty Ukrayiny ta zasoby yiyi vedennya. [Information war against Ukraine and means of its conduct]. Bulletin of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, 1, 136‒141. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2015_1_21[in Ukrainian]

Dyrektyva yevropeysʹkoho parlamentu i rady 2010/13/YES vid 10 bereznya 2010 roku pro koordynatsiyu pevnykh polozhenʹ, vstanovlenykh zakonamy, normatyvno-pravovymy abo administratyvnymy aktamy v derzhavakh-chlenakh stosovno nadannya audiovizualʹnykh mediaposluh [Directive 2010/13/EU of the European Parliament and of the Council of 10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the provision of audiovisual media services]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_022-10#Text [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Рюль, В. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ НА ЗАКАРПАТТІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 174–177. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.174-177

Номер

Розділ

Статті