СТРАТЕГІЇ ВИКЛАДАННЯ ТА СТИЛІ НАВЧАННЯ: АНАЛІЗ ТА ІНТЕГРАЦІЯ В КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.188-197Ключові слова:
стратегія викладання, стиль навчання, професійний розвиток, класифікація стратегій викладанняАнотація
У статті представлено комплексний аналіз взаємозв’язку між стратегіями викладання та стилями навчання в контексті сучасної освітньої практики. На основі систематизації ключових педагогічних понять і критичного огляду емпіричних досліджень та метааналізів, демонструється, що володіння широким спектром стратегій є індикатором професіоналізму вчителя, тоді як концепція стилів навчання потребує переосмислення. Запропоновано розглядати стилі не як жорсткі індивідуальні характеристики, що вимагають адаптації викладання, а як інструменти для саморефлексії та цілеспрямованого розвитку когнітивних навичок. Наведено практичні рекомендації, що ґрунтуються на емпірично підтверджених підходах, зокрема на інтегративній моделі Дж. Пеллі, яка поєднує цикл досвідного навчання Д. Колба з юнгівськими ментальними функціями. Стаття має на меті надати методологам, педагогам та розробникам освітньої політики науково обґрунтовану основу для вдосконалення професійного розвитку вчителів.
Посилання
Список використаної літератури
Артюхова В. В., Шведова Я. В. Дослідження стильових особливостей навчальної діяльності студентів в умовах онлайн навчання. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2021. № 2. С. 8–17.
Бульба Т. Ю. Зарубіжний і вітчизняний досвід вивчення феномену «навчальні стратегії». Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць Київ. стол. ун-ту ім. Бориса Грінченка. 2014. № 22. С. 46–49.
Гапон-Байда Л., Деркач Т. Переважаючі стилі навчання студентів творчих спеціальностей та метод проєктів у їх підготовці. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. Том 12, № 1. С. 39–47.
Головко І. О., Гребенюк В. О. Навчальні стилі у вивченні іноземних мов. Наукові записки. Вип.10. Частина ІІ. Кіровоград: КНТУ, 2010. С. 259–261.
Деркач Т. М. Стилі навчання та їх вплив на ефективність освітнього процесу. Наукові записки: зб. наук. ст. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. № 127. С. 41–50.
Деркач Т. М., Міхалко Я. Ю. Вплив переважаючих стилів навчання студентів фармацевтичних спеціальностей на їх успішність. Наукові записки НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки, 2018. Вип. 140. С. 56–65.
Деркач Т., Старова Т. Переважаючі стилі навчання студентів природничого напряму підготовки. Наука і освіта. 2017. № 6. С. 51–56.
Кугай К. Індивідуальні стилі навчання як чинник ефективності іншомовної підготовки студентів комп’ютерних спеціальностей. Освіта. Інноватика. Практика, 2024. Том 12, № 9. С. 35–39.
Малихін О. В., Галла А. О. Сутність феномену «стратегії навчання» у фаховій підготовці студентів філологічних спеціальностей. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 133. С. 120–123.
Олендр Т., Цар І. Сутність стратегій навчання та підходи до їх класифікацій. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2023. № 2(24). С. 334–344.
Повідайчик О. С., Повідайчик М. М., Карбованець Е. О. Врахування індивідуально-стильових особливостей у процесі професійної підготовки математиків. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2022. Вип. 2. С. 104–108.
Попович І. Є.; Стойка О. Я. Роль навчальних стилів та стратегій у ефективній підготовці студентів. Міжнародне співтовариство та Україна в сучасних глобальних цивілізаційних процесах: актуальні економічні, політико-правові, безпекові та соціально-гуманітарні аспекти: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м.Ужгород, 18–19 квітня 2023 р.) / за заг. ред.: М.Палінчак, М. Король, В. Химинець. Ужгород: Говерла, 2023. С. 247–251.
Сікора Я. Б. Врахування індивідуальних навчальних стилів під час підготовки майбутніх вчителів інформатики. Нові технології навчання: збірник наукових праць. 2018. № 91. С. 159–172.
Шерстюк Л. В. Індивідуальна навчальна стратегія як форма індивідуалізації навчання. Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання. 2016. Т. 18. С. 185–193.
Ярошенко О. Г., Деркач Т. М. Порівняльний аналіз стилів навчання студентів різних спеціальностей. Педагогіка і психологія. 2012. №1. С. 43–47.
Coffield F., Moseley D., Hall E., Ecclestone K. Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. London: Learning and Skills Research Centre, 2004. 173 p.
Freeman S., Eddy S. L., McDonough M., Smith M. K., Okoroafor N., Jordt H., Wenderoth M. P. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2014. № 111 (23). Р. 8410–8415.
Hattie J. Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge, 2009. 378 р.
Hattie J. Visible Learning: The Sequel A Synthesis of Over 2,100 MetaAnalyses Relating to Achievement. London: Routledge, 2023. 497 р.
Pashler H., McDaniel M., Rohrer D., Bjork R. Learning Styles: Concepts and Evidence. A Journal of the Association for Psychological Science. 2008. №9. № 3. P. 105–119.
Pelley J. Learning styles: implications for teaching and learning. In: Matheson, D. (ed.) An Introduction to the Study of Education. London: Routledge, 2015, Р. 98–117.
Tomlinson C. A. The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. 2nd ed. Alexandria, VA: ASCD, 2014. 197 p.
Vermunt J. D., Donche V. A learning patterns perspective on student learning in higher education: State of the art and moving forward. Educational Psychology Review. 2017. № 29(2). Р. 269–299.
Zull J. E. The art of changing the brain: Enriching teaching by exploring the bology of learning. Sterling, VA: Stylus, 2002. 263 p.
References
Artiukhova, V. V., & Shvedova, Ya. V. (2021). Doslidzhennia stylovykh osoblyvostei navchalnoi diialnosti studentiv v umovakh onlain navchannia [Study of the Stylistic Features of Students’ Learning Activities in the Context of Online Education]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky, 2, 8–17. [in Ukrainian]
Bulba, T. Yu. (2014). Zarubizhnyi i vitchyznianyi dosvid vyvchennia fenomenu “navchalʹni stratehii” [Foreign and Domestic Experience in the Study of the Phenomenon of “Learning Strategies”]. Pedahohichna osvita: Teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, 22, 46–49. [in Ukrainian]
Hapon-Baida, L., & Derkach, T. (2024). Perevazhaiuchi styli navchannia studentiv tvorchykh spetsialʹnostei ta metod proiektiv u yikh pidhotovtsi [Dominant Learning Styles of Creative Arts Students and the Use of the Project Method in Their Training]. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 12, 1, 39–47. [in Ukrainian]
Holovko, I. O., & Hrebeniuk, V. O. (2010). Navchalʹni styli u vyvchenni inozemnykh mov [Learning Styles in the Study of Foreign Languages]. Naukovi zapysky, 10, II, 259–261. [in Ukrainian]
Derkach, T. M. (2015). Styli navchannia ta yikh vplyv na efektyvnistʹ osvitnoho protsesu [Learning Styles and Their Impact on the Effectiveness of the Educational Process]. Naukovi zapysky NPU im.M.P.Drahomanova, 127, 41–50. [in Ukrainian]
Derkach, T. M., & Mikhalko, Ya. Yu. (2018). Vplyv perevazhaiuchykh styliv navchannia studentiv farmatsevtychnykh spetsialʹnostei na yikh uspishnistʹ [Impact of Dominant Learning Styles of Students of Pharmaceutical Specialties on Their Academic Achievement]. Naukovi zapysky NPU im.M.P.Drahomanova. Seriia: Pedahohichni nauky, 140, 56–65. [in Ukrainian]
Derkach, T., & Starova, T. (2017). Perevazhaiuchi styli navchannia studentiv pryrodnychoho napriamu pidhotovky [Dominant Learning Styles of Students in the Natural Sciences Field of Training]. Nauka i osvita, 6, 51–56. [in Ukrainian]
Kuhai, K. (2024). Indyvidualʹni styli navchannia yak chynnyk efektyvnosti inshomovnoi pidhotovky studentiv kompiuternykh spetsialʹnostei [Individual Learning Styles as a Factor of Effectiveness in the Foreign Language Training of Computer Science Students]. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 12 (9), 35–39. [in Ukrainian]
Malykhin, O. V., & Halla, A. O. (2016). Sutnistʹ fenomenu “stratehii navchannia” u fakhovii pidhotovtsi studentiv filolohichnykh spetsialʹnostei [The Essence of the Phenomenon of “Learning Strategies” in the Professional Training of Philology Students]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 133, 120–123. [in Ukrainian]
Olendr, T., & Tsar, I. (2023). Sutnist stratehii navchannia ta pidkhody do yikh klasyfikatsii [The Essence of Learning Strategies and Approaches to Their Classification]. Suchasni doslidzhennia z inozemnoi filolohii, 2(24), 334–344. [in Ukrainian]
Povidaichyk, O. S., Povidaichyk, M. M., & Karbovanets, E. O. (2022). Vrakhuvannia indyvidualʹno-stylovykh osoblyvostei u protsesi profesiinoi pidhotovky matematykiv [Consideration of Individual Style Characteristics in the Professional Training of Mathematicians]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 2, 104–108. [in Ukrainian]
Popovych, I. Ye., & Stoika, O. Ya. (2023). Rolʹ navchalʹnykh styliv ta stratehii u efektyvnii pidhotovtsi studentiv. Proceedings of International conference ‒ The role of learning styles and strategies in effective training of students (pp.247–251). Hoverla. [in Ukrainian]
Sikora, Ya. B. (2018). Vrakhuvannia indyvidualʹnykh navchalʹnykh styliv pid chas pidhotovky maibutnikh vchyteliv informatyky [Accounting for Individual Learning Styles in the Preparation of Prospective Computer Science Teachers]. Novi tekhnolohii navchannia: zbirnyk naukovykh prats, 91, 159–172. [in Ukrainian]
Sherstiuk, L. V. (2016). Indyvidualʹna navchalʹna stratehiia yak forma indyvidualizatsii navchannia [Individual Learning Strategy as a Form of Individualization of Learning]. Mizhnarodni Chelpanivski psykholoho-pedahohichni chytannia, 18, 185–193. [in Ukrainian]
Yaroshenko, O. H., & Derkach, T. M. (2012). Porivnialʹnyi analiz styliv navchannia studentiv riznykh spetsialʹnostei [Comparative Analysis of Learning Styles among Students of Different Specializations]. Pedahohika i psykholohiia, 1, 43–47. [in Ukrainian]
Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., & Ecclestone, K. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. Learning and Skills Research Centre.
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410–8415.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Hattie, J. (2023). Visible learning: The sequel. A synthesis of over 2,100 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., & Bjork, R. (2008). Learning styles: Concepts and evidence. Psychological Science in the Public Interest, 9(3), 105–119.
Pelley, J. (2015). Learning styles: Implications for teaching and learning. In D.Matheson (Ed.), An introduction to the study of education (pp. 98–117). Routledge.
Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners (2nd ed.). ASCD.
Vermunt, J. D., & Donche, V. (2017). A learning patterns perspective on student learning in higher education: State of the art and moving forward. Educational Psychology Review, 29(2), 269–299.
Zull, J. E. (2002). The art of changing the brain: Enriching teaching by exploring the biology of learning. Stylus.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.