РОЗВИТОК АНАЛІТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЧЕРЕЗ ВИВЧЕННЯ КУРСУ АЛГЕБРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.202-206Ключові слова:
алгебра, лінійна алгебра, алгебра і теорія чисел, проблемне навчання, математична компетентність, математична компетентність.Анотація
У сучасній педагогічній освіті актуальним є завдання розвитку аналітичного мислення майбутніх учителів математики. Проблема полягає у визначенні ефективних методичних підходів до формування логічного та критичного мислення студентів у процесі вивчення курсу алгебри. Метою дослідження є аналіз та оцінка методичних прийомів, які сприяють розвитку аналітичного мислення через навчання алгебрі. Для досягнення мети застосовано методи теоретичного аналізу наукової літератури та педагогічної практики, зокрема розгляд задач проблемного та дослідницького характеру, інтеграція алгебри з іншими математичними дисциплінами та використання сучасних інформаційних технологій. Результати показали, що системне застосування таких методів дозволяє значно підвищити рівень аналітичного мислення студентів, стимулює їх творчу активність та здатність самостійно генерувати рішення складних математичних завдань. Водночас було відзначено, що ефективність залежить від рівня підготовки студентів та методичної майстерності викладача. Загалом, дослідження підкреслює, що курс алгебри є потужним інструментом розвитку аналітичного мислення майбутніх учителів математики, а цілеспрямована методична робота забезпечує формування їх професійних компетентностей.
Посилання
Список використаної літератури
Wang M., Mohd E., Rosli R. A systematic literature review on analytical thinking in mathematics. Frontiers in Psychology. 2025. Vol.XVI. P.1–21. DOI: 10.3389/fpsyg.2025.1523836.
Öztürk-Tavşan N., İşler-Baykal I. Development of prospective elementary teachers’ knowledge to teach early algebra through case discussions. J Math Teacher Education. 2024. https://doi.org/10.1007/s10857-024-09642-6
Kusuma A.P., Waluya S., Rochmad B., Mariani S. Algebraic thinking profile of pre-service teachers in solving mathematical problems in relation to their self-efficacy. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2024. No.20(11), em2532.
Sun S., Sun D., Xu T. The developmental progression of early algebraic thinking of elementary school students. Journal of Intelligence. 2023. No.11(12), P.222.
Кугай Н.В., Калініченко М.М. Використання інформаційних технологій для розвитку аналітичного мислення майбутніх учителів математики у процесі вивчення математичного аналізу. Актуальні питання природничо-математичної освіти. 2024. Вип.2(24). С.147–153.
Швай О.Л., Антонюк О П. Розвиток критичного мислення майбутніх вчителів математики: теоретичні засади та практичні аспекти. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. No.Х.(12). С.45-52.
Тарасенкова Н.А., Акуленко І.А. Investigating the school teacher’s preparation in mathematics pedagogy in Ukraine. Universal Journal of Educational Research. 2015. Vol.3, No.9. P.650–656.
Mukuka A., Balimuttajjo S., Mutarutinya V. Teacher efforts towards the development of students’ mathematical reasoning skills. Heliyon. 2023. Vol.9, No.4, 2023. Article e14789.
Бевз В., Годованюк, Т. Технологія розвитку критичного мислення у методичній підготовці майбутніх учителів математики. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. No.(1). С.29–38.
Weispfennig М. Developing Mathematical Thinking in High Schoolers Through Curricular Thinking Tasks. Hamline University. 2021. URL: https://digitalcommons.hamline.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1763&context=hse_cp (дата звернення: 28.09.2025).
Стойка М.В., Петечук Ю.В. Використання штучного інтелекту при викладанні математики. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2024. Вип.2 (55). С.104–110.
Стойка М.В., Петечук Ю.В. Формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти при викладанні математики. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2025. Вип.1(56). С.234–239.
Lanting L.S. Fostering the Development of Young Students' Analytical Thinking by use of a Problem-solving Method. Journal of Research in Science, Mathematics and Technology Education. 2025. Vol.8, SI. P.377–401.
Öztürk-Tavşan N., İşler-Baykal I. Development of prospective elementary teachers’ knowledge to teach early algebra through case discussions. International Journal of STEM Education. 2024. Vol.11, №1. P.1–15.
Yurt E. Teachers' Views and Experiences Regarding Acquiring Analytical Thinking Skills in the Mathematics Curriculum. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES). 2021. Vol.3, №4. P.603–617.
Agustina D., et al. How do prospective teachers develop analogical reasoning in solving algebraic problems. Journal of Research and Advances in Mathematics Education. 2020. Vol.7, №3. P.145–160.
Yurt E. Teachers' Views and Experiences Regarding Acquiring Analytical Thinking Skills in the Mathematics Curriculum. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES). 2021. Vol.3, №4. P.603–617.
References
Wang, M., Mohd, E., & Rosli, R. (2025). A systematic literature review on analytical thinking in mathematics. Frontiers in Psychology, XVI, 1–21. DOI: 10.3389/fpsyg.2025.1523836.
Öztürk-Tavşan, N., & İşler-Baykal, I. (2024). Development of prospective elementary teachers’ knowledge to teach early algebra through case discussions. J Math Teacher Education. https://doi.org/10.1007/s10857-024-09642-6
Kusuma, A.P., Waluya, S., Rochmad, B., & Mariani, S. (2024). Algebraic thinking profile of pre-service teachers in solving mathematical problems in relation to their self-efficacy. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(11), em2532.
Sun S., Sun D., & Xu T. (2023). The developmental progression of early algebraic thinking of elementary school students. Journal of Intelligence, 11(12), 222.
Kuhai, N.V., & Kalinichenko, M.M. (2024). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii dlia rozvytku analitychnoho myslennia maibutnikh uchyteliv matematyky u protsesi vyvchennia matematychnoho analizu. Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity, 2 (24), 147–153. [in Ukrainian].
Shvai, O.L., & Antoniuk, O.P. (2024). Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh vchyteliv matematyky: teoretychni zasady ta praktychni aspekty. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky, 12, 45–52. [in Ukrainian].
Tarasenkova, N.A., & Akulenko, I.A. (2015). Investigating the school teacher’s preparation in mathematics pedagogy in Ukraine. Universal Journal of Educational Research, 3(9), 650–656.
Mukuka, A., Balimuttajjo, S., & Mutarutinya, V. Teacher efforts towards the development of students’ mathematical reasoning skills. Heliyon, 9(4), Article e14789.
Bevz, V., & Hodovaniuk, T. (2019). Tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia u metodychnii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv matematyky. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 1, 29–38. [in Ukrainian].
Weispfennig, М. (2021). Developing Mathematical Thinking in High Schoolers Through Curricular Thinking Tasks. Hamline University. URL: https://digitalcommons.hamline.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1763&context=hse_cp (дата звернення: 28.09.2025).
Stoika, M.V., & Petechuk, Yu.V. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu pry vykladanni matematyky. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 2(55), 104–110. [in Ukrainian].
Stoika, M.V., & Petechuk, Yu.V. (2025). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti zdobuvachiv osvity pry vykladanni matematyky. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 1(56), 234–239. [in Ukrainian].
Lanting, L.S. (2025). Fostering the Development of Young Students' Analytical Thinking by use of a Problem-solving Method. Journal of Research in Science, Mathematics and Technology Education, 8, 377–401.
Öztürk-Tavşan, N., & İşler-Baykal, I. (2024). Development of prospective elementary teachers’ knowledge to teach early algebra through case discussions. International Journal of STEM Education, 11(1), 1–15.
Yurt, E. (2021). Teachers' Views and Experiences Regarding Acquiring Analytical Thinking Skills in the Mathematics Curriculum. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(4), 603–617.
Agustina, D., et al. (2020). How do prospective teachers develop analogical reasoning in solving algebraic problems. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 7(3), 145–160.
Yurt, E. (2021). Teachers' Views and Experiences Regarding Acquiring Analytical Thinking Skills in the Mathematics Curriculum. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(4), 603–617.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.