КРИТЕРІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ДО РОБОТИ З ВЕТЕРАНАМИ ВІЙНИ ТА ЧЛЕНАМИ ЇХ СІМЕЙ

Автор(и)

  • Олеся Товстуха ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», м.Лубни, Україна http://orcid.org/0000-0001-7998-1208

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.207-210

Ключові слова:

професійна підготовка, критерії, показники, соціальна робота, ветерани війни, сім’ї військовослужбовців, професійна готовність.

Анотація

Сучасні виклики, зумовлені збройною агресією та наслідками воєнних дій, потребують від фахівців соціальної сфери спеціальних знань, умінь і професійних якостей, які виходять за межі традиційних освітніх програм. Мета дослідження – визначення та обґрунтування критеріїв професійної підготовки фахівців соціальної сфери до роботи з ветеранами війни та членами їх сімей. На основі аналізу сучасних наукових джерел, виокремлено та охарактеризовано п’ять ключових критеріїв професійної підготовки: ціннісно-мотиваційний (ціннісне ставлення до професії, мотивація до ефективної допомоги, готовність до саморозвитку), когнітивний (система знань про сутність, методи й технології соціальної роботи з ветеранами та членами їх сімей, знання етичних норм і соціальної політики), операційно-діяльнісний (сформовані професійні вміння й навички організації соціальної підтримки на різних рівнях, здійснення інтервенцій, ведення документації), індивідуально-особистісний (розвинені особистісні та психологічні якості), оцінно-рефлексивний (здатність до критичного аналізу професійної діяльності, конструктивного прийняття зворотного зв’язку, рефлексії власних ресурсів). Отримані результати мають практичне значення для формування ефективної системи підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери, яка відповідатиме реальним потребам ветеранів війни та їхніх сімей.

Біографія автора

Олеся Товстуха, ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», м.Лубни

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології

Посилання

Список використаної літератури

Гончаренко С.У. Про критерії оцінювання педагогічних досліджень. Шлях освіти. 2004. №1. С.2–6.

Фурс О.Й. Критерії та показники діагностування розвиненості здатності до психічної саморегуляції здобувачів освіти. Збір. матеріалів регіонального науково-практичного семінару «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану» (15 червня 2023 р.). Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2023. С.138–142.

Дубровська О.М. Вимірювання сформованості діагностувальної компетентності майбутніх фахівців фізичної підготовки і спорту: критерії та показники. Військова освіта. 2022. №2(46). С.70–79.

Федорук А.Л. Критерії та показники готовності майбутнього вчителя інформатики до роботи в класах фізико-математичного профілю. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г.Шевченка: науковий часопис. Чернігів: ЧНПУ, 2015. №130. С.223–227.

Іванова С.В. Критерії та показники розвитку професійної компетентності вчителів біології в закладах післядипломної педагогічної освіти. Вісник Житомирського державного університету ім. І.Франка. 2010. Вип.52. С.152–156.

Грязнов І. О. Визначення критеріїв та рівнів моральної вихованості курсантів вищих військових навчальних закладів. Збірник наукових праць Нац. акад. прикордон. військ України ім. Б.Хмельницького, 2002. №22, ч.II. С.46–51.

Олексюк Н.С. Соціально-педагогічна робота з сім’ями військовослужбовців в умовах реформування Збройних Сил України: монографія. Київ: Видавничий дім «Слово», 2011. 304 с.

Кузьміна М.О. Феномен розвитку професійної компетентності соціальних працівників у дослідженнях вітчизняних науковців. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2020. №2(47). С.79–84.

Моренко О. Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до професійного самовдосконалення. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. №10. С.119–131.

Юрків Я.І. Ціле-результативний компонент системи професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2022. Вип.1. С.328‒332.

References

Honcharenko, S.U. (2004). Pro kryterii otsiniuvannia pedahohichnykh doslidzhen [On the criteria for evaluating pedagogical research]. The Way of Education, 1, 2–6. [in Ukrainian].

Furs, O.Y. (2023). Kryterii ta pokaznyky diahnostuvannia rozvynenosti zdatnosti do psykhichnoi samorehuliatsii zdobuvachiv osvity [Criteria and indicators for diagnosing the development of students’ ability to mental self-regulation]. Proceedings of the Regional Scientific and Practical Seminar ‒ Psychological and Pedagogical Support of Vocational Training of Skilled Workers in the Conditions of Martial Law (рр..138‒142). BINPO DZVO «UMO» NAPS. [in Ukrainian].

Dubrovska, O.M. (2022). Vymiriuvannia sformovanosti diahnostuvalnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi pidhotovky i sportu: kryterii ta pokaznyky [Measuring the formation of diagnostic competence of future physical training and sports specialists: criteria and indicators]. Military Education, 2 (46), 70–79. [in Ukrainian].

Fedoruk, A.L. (2015). Kryterii ta pokaznyky hotovnosti maibutnoho vchytelia informatyky do roboty v klasakh fizyko-matematychnoho profiliu [Criteria and indicators of readiness of the future computer science teacher to work in physics and mathematics profile classes]. Bulletin of T.H.Shevchenko Chernihiv National Pedagogical University, 130, 223–227. [in Ukrainian].

Ivanova, S.V. (2010). Kryterii ta pokaznyky rozvytku profesiinoi kompetentnosti vchyteliv biolohii v zakladakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Criteria and indicators of the development of professional competence of biology teachers in postgraduate pedagogical education institutions]. Bulletin of I.Franko Zhytomyr State University, 52, 152–156. [in Ukrainian].

Hriaznov, I.O. (2002). Vyznachennia kryteriiv ta rivniv moralnoi vykhovanosti kursantiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Determining the criteria and levels of moral education of cadets of higher military educational institutions]. Scientific Proceedings of the B. Khmelnytskyi National Academy of the State Border Guard Forces of Ukraine, 22(II), 46–51. [in Ukrainian].

Oleksiuk, N.S. (2011). Sotsialno-pedahohichna robota z sim’iamy viiskovosluzhbovtsiv v umovakh reformuvannia Zbroinykh Syl Ukrainy [Socio-pedagogical work with military families in the context of the Armed Forces reform]. Slovo. [in Ukrainian].

Kuzmina, M.O. (2020). Fenomen rozvytku profesiinoi kompetentnosti sotsialnykh pratsivnykiv u doslidzhenniakh vitchyznianykh naukovtsiv [The phenomenon of the development of professional competence of social workers in the research of Ukrainian scientists]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», 2(47), 79–84. [in Ukrainian].

Moreno, O. (2018). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti hotovnosti maibutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do profesiinoho samovdoskonalennia [Criteria, indicators and levels of readiness of future social workers for professional self-improvement]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 10, 119–131. [in Ukrainian].

Yurkiv, Ya.I. (2022). Tsile-rezultatyvnyi komponent systemy profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialʹnykh pedahohiv ta sotsialʹnykh pratsivnykiv do roboty iz vrazlyvymy katehoriiamy naselennia [Target-result component of the system of professional training of future social pedagogues and social workers for work with vulnerable categories of the population]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», 1, 328–332. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Товстуха, О. (2025). КРИТЕРІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ДО РОБОТИ З ВЕТЕРАНАМИ ВІЙНИ ТА ЧЛЕНАМИ ЇХ СІМЕЙ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 207–210. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.207-210

Номер

Розділ

Статті