ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ ХІМІЇ: ПСИХОЛОГІЧНІ ТА ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • Юлія Шафорост Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м.Черкаси, Україна http://orcid.org/0000-0002-0002-2803

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.211-214

Ключові слова:

інклюзивне навчання, хімічна освіта, психологічні чинники, педагогічні стратегії, методика викладання.

Анотація

Інклюзивне навчання хімії потребує врахування як психологічних, так і педагогічних чинників, що визначають ефективність організації освітнього процесу. Актуальність проблеми зумовлена потребою забезпечення рівного доступу учнів з різними освітніми потребами до якісної природничої освіти та необхідністю формування в них ключових компетентностей і дослідницьких навичок. Метою дослідження є аналіз міждисциплінарних підходів, що інтегрують знання з психології, педагогіки та методики навчання хімії для створення ефективного інклюзивного освітнього середовища. Методи дослідження включають теоретичний аналіз психолого-педагогічних джерел, вивчення нормативно-правових документів та узагальнення сучасних практик викладання хімії в умовах інклюзії. Успішна інклюзія в хімічній освіті можлива завдяки комплексному підходу: урахуванню психологічних чинників (мотивація, розвиток позитивної самооцінки, подолання бар’єрів у навчанні), застосуванню педагогічних стратегій (адаптація навчального матеріалу, групова робота, диференційований підхід) та впровадженню методичних рішень (цифрові ресурси, віртуальні лабораторії, інтерактивні методи). Запропонований підхід може слугувати практичною основою для викладачів, науковців та студентів педагогічних спеціальностей у розробці моделей інклюзивного навчання природничих дисциплін.

Біографія автора

Юлія Шафорост, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м.Черкаси

кандидат хімічних наук, доцент, завідувач кафедри хімії та наноматеріалознавства

Посилання

Список використаної літератури

Dubkovetska I., Budnyk O., Sydoriv S. Implementing Inclusive Education in Ukraine: Problems and Perspectives. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 2016. Vol.3, No.2–3. P.99–105. https://doi.org/10.15330/jpnu.3.2-3.99-105

Гренюк Л., Олексенко В., Фединяк Н. Інклюзивне навчання в умовах війни: адаптація та нові виклики для педагогів. Молодь і ринок. 2025. № 2(234). С.40–45. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324600

Ільчук О.В. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами та їхніх родин в умовах кризових викликів. Проблеми реабілітації: зб. наук. праць. 2021. С.18–23.

Шафорост Ю.А., Лут О.А., Смалиус В.В., Бєляєв А.М. Становлення методики навчання хімії як науки і навчального предмета у вітчизняній вищій школі. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. Вип.15. https://doi.org/10.5281/zenodo.14996215

Гулай О., Шемет В., Мороз І., Саварин П., Кабак В. Використання віртуальної лабораторії Labster для вивчення хімії в технічному університеті. Інформаційні технології і засоби навчання. 2024. Том 102, № 4. С.95–107.

Шафорост Ю. А. Роль сучасних технологій в інклюзивному викладанні хімії через мультимедійні засоби. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. Вип.14.: https://doi.org/10.5281/zenodo.14767735

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380.

Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX. Відомості Верховної Ради України. 2020. № 6. Ст. 41.

Концепція Нової української школи. Міністерство освіти і науки України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 27.09.2025).

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF (дата звернення: 27.09.2025).

References

Dubkovetska, I., Budnyk, O., & Sydoriv, S. (2016). Implementing inclusive education in Ukraine: Problems and perspectives. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 3(2–3), 99–105. https://doi.org/10.15330/jpnu.3.2-3.99-105

Hreniuk, L., Oleksenko, V., & Fedyniak, N. (2025). Inkliuzyvne navchannia v umovakh viiny: Adaptatsiia ta novi vyklyky dlia pedahohiv [Inclusive education in wartime: Adaptation and new challenges for educators]. Youth and the Market, 2 (234), 40–45. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324600 [in Ukrainian]

Ilchuk, O.V. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy ta yikhnikh rodyn v umovakh kryzovykh vyklykiv [Psychological and pedagogical support of children with special needs and their families in the conditions of crisis challenges]. Problemy reabilitatsii: zbirnyk naukovykh prats, 18–23 [in Ukrainian].

Shaforost, Yu.A., Lut, O.A., Smalius, V.V., & Belyaiev, A.M. (2025). Stanovlennia metodyky navchannia khimii yak nauky i navchalnoho predmeta u vitchyznianii vyshchii shkoli [Formation of chemistry teaching methodology as a science and academic subject in Ukrainian higher education]. Pedahohichna Akademiia: Naukovi Zapysky, 15. https://doi.org/10.5281/zenodo.14996215 [in Ukrainian]

Hulai, O., Shemet, V., Moroz, I., Savaryn, P., & Kabak, V. (2024). Vykorystannia virtualnoi laboratorii Labster dlia vyvchennia khimii v tekhnichnomu universyteti [Using the virtual laboratory Labster for studying chemistry at a technical university]. Information Technologies and Learning Tools, 102 (4), 95–107. [in Ukrainian]

Shaforost, Yu.A. (2025). Rol suchasnykh tekhnolohii v inkliuzyvnomu vykladanni khimii cherez multymediini zasoby [The role of modern technologies in inclusive chemistry teaching through multimedia tools]. Pedahohichna Akademiia: Naukovi Zapysky, 14. https://doi.org/10.5281/zenodo.14767735 [in Ukrainian]

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 № 2145-VIII [Law of Ukraine “On Education” of September 5, 2017, No. 2145-VIII]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 38–39, 380. [in Ukrainian]

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» vid 16.01.2020 № 463-IX [Law of Ukraine “On Complete General Secondary Education” of January 16, 2020, No. 463-IX]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 6, 41. [in Ukrainian]

Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The Concept of the New Ukrainian School]. Ministry of Education and Science of Ukraine. (2016). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (accessed: 27.09.2025). [in Ukrainian]

Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity [State Standard of Basic and Complete General Secondary Education]. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 30, 2020, No. 898. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF (accessed: 27.09.2025). [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Шафорост, Ю. (2025). ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ ХІМІЇ: ПСИХОЛОГІЧНІ ТА ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 211–214. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.211-214

Номер

Розділ

Статті