ПОТЕНЦІАЛ І РИЗИКИ ПОЛЬСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ КУЛЬТУРИ НА ТЛІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.220-224Ключові слова:
педагогіка культури, культурна спадщина, цінності, мистецтво, виховання.Анотація
Сучасні процеси світової та європейської інтеграції впливають на польську педагогіку культури, яка є субдисципліною педагогіки. Завданням педагогіки культури є сприяння формуванню ідентичності особистості, її ціннісних орієнтацій та здатності до міжкультурного діалогу. Проте польська й українська освітня практика не визначає вектором розвитку передачу культурних цінностей, відтак, європейський досвід може спонукати до зміни пріоритетів у педагогіці. Метою нашого дослідження є вивчення й осмислення європейського досвіду педагогіки культури та можливостей застосування її ідей в різних педагогічних галузях. Застосовані методи дослідження: аналіз і синтез педагогічної літератури; методи збору та обробки інформації; порівняльного аналізу педагогічних концепцій; конкретизації та теоретичного узагальнення. Європейський досвід педагогіки культури показано на прикладі Німеччини та Чеської Республіки, де педагогіка культури є теоретично й практично зорієнтованою діяльністю в області соціокультурного розвитку особистості засобами мистецтва. Сучасна педагогіка культури містить анімацію культури, як прагнення оживити культуру, як частину повсякденного життя, й зробити її доступною для найширших верств населення. Проаналізовані позиції німецьких і чеських представників педагогіки культури, дозоляють стверджувати, що метою сучасної педагогіки культури є не просто передача цінностей, а розвиток вміння сприймати, знаходити й формувати цінності, розуміти їх і вміти розрізняти більш і менш значущі на основі власного досвіду добра, краси, сенсу й повноти життя.
Посилання
Список використаної літератури
Kubinowski D., Nowak M. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków, 2006, s.25‒30.
Gładysz A., Kania T. Pedagogika kultury u progu XXI wieku, [w:] J.Gajda (red.), Pedagogika kultury. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 1998. s.53‒58.
Strouhal M. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. 192 s.
Hlavičková L. Pedagogika kultury: Ideje, tradice a potenciál v současnosti: Dizertační práce. Olomouc. 2014. 293 s. URL: https://www.researchgate.net/publication/287330829_Pedagogika_kultury_Ideje_tradice_a_potencial_v_soucasnosti
Říčan P. Spiritualita jako klíč k osobnosti a lidským vztahům. Československá psychologie. 2006. №50(2). s.119‒138.
Gentile G. Teoria generale dello spirito come atto puro. Opere III. Firenze: Le lettere, 2003. 278 p.
Noac W. Kulturpädagogik. Grundzüge und Tätigkeitsfelder. Verlag Soziokultur. Berlin 2006, 220 p.
Zacharias W. Kulturpädagogik. Kulturelle Jugendbildung – Eine Einführung. Opladen: Leske + Budrich. 2001. 272 p.
References
Kubinowski, D., Nowak, M. (red.). (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków.
Gładysz, A., & Kania, T. (1998). Pedagogika kultury u progu XXI wieku, [w:] J.Gajda (red.), Pedagogika kultury (s.53‒58). Wydawnictwo UMCS.
Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Grada.
Hlavičková, L. (2014). Pedagogika kultury: Ideje, tradice a potenciál v současnosti: Dizertační práce. URL: https://www.researchgate.net/publication/287330829_Pedagogika_kultury_Ideje_tradice_a_potencial_v_soucasnosti
Říčan, P. (2006). Spiritualita jako klíč k osobnosti a lidským vztahům. Československá psychologie, 50(2), 119‒138.
Gentile, G. (2003). Teoria generale dello spirito come atto puro. Opere III. Le lettere.
Noac, W. (2006). Kulturpädagogik. Grundzüge und Tätigkeitsfelder. Verlag Soziokultur..
Zacharias, W. (2001). Kulturpädagogik. Kulturelle Jugendbildung – Eine Einführung. Leske + Budrich.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.