ВЕБДИЗАЙН У СУЧАСНІЙ ОСВІТІ: ОГЛЯД ПІДХОДІВ, ТЕХНОЛОГІЙ І РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Артем Юрченко Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми, Україна http://orcid.org/0000-0002-6770-186X
  • Євгеній Дємєнтьєв Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми, Україна
  • Олена Семеніхіна Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми, Україна http://orcid.org/0000-0002-3896-8151

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.225-229

Ключові слова:

вебдизайн, цифрова освіта, дизайн-орієнтоване навчання, UX-дизайн, колірна естетика, самонавчання, HTML і CSS, сталий розвиток, інклюзивність, XR-інтерфейси.

Анотація

Здійснено огляд сучасних наукових підходів до викладання вебдизайну в системі освіти, зосереджуючи увагу на міждисциплінарному характері цієї галузі, яка об’єднує технічні, естетичні, когнітивні та соціальні компоненти. Мета дослідження: виявлення провідних тенденцій, ефективних педагогічних стратегій та інноваційних технологій, що використовуються у процесі навчання вебдизайну на різних освітніх рівнях. Методологічною основою слугував якісний контент-аналіз рецензованих наукових публікацій, що охоплюють проблематику проєктного навчання, автоматизованих середовищ для перевірки коду, емоційно-візуального сприйняття дизайну, XR-інтерфейсів, екологічної відповідальності та інклюзивності. Результати огляду засвідчили ефективність застосування дизайн-орієнтованого навчання, особливо у роботі зі студентами початкового рівня. Значна увага приділяється кольоровим рішенням, композиційній структурі вебсторінок і взаємозв’язку між емоційними характеристиками дизайну та сприйняттям користувачів. Навчання вебдизайну позитивно впливає на програмувальну самооцінку здобувачів освіти, зменшує гендерні й соціальні бар’єри та формує мотивацію до подальшого професійного розвитку. Розглянуто роль цифрових інструментів в організації самостійного навчання, зокрема платформ з автоматичним зворотним зв’язком і візуалізацією помилок. Підкреслюється актуальність включення принципів сталого розвитку до змісту навчання вебдизайну, з метою формування екологічно свідомих практик цифрового проєктування. Сучасне навчання вебдизайну має ґрунтуватися на поєднанні технічних знань, візуальної грамотності, етичної відповідальності та інноваційних цифрових рішень. Такий підхід сприяє формуванню цілісної цифрової компетентності здобувачів освіти і розширює можливості для їхньої участі в цифровому суспільстві.

Біографії авторів

Артем Юрченко, Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра інформатики

Євгеній Дємєнтьєв, Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми

аспірант, кафедра інформатики

Олена Семеніхіна, Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, м.Суми

доктор педагогічних наук, професор, кафедра інформатики

Посилання

Список використаної літератури

Doersam B., Riedel A. A self-learning platform for web technologies. In L.G.Chova, A.L.Martinez, & I.C.Torres (Eds.), 12th International Conference of Education, Research and Innovation – ICERI, 2019. Р.5094–5101.

Hulleberg O., Granum H.L., Hansen S.G., Moen M., Monllao C.V., Inal Y. The awareness and practices of web developers toward sustainable web design. In A.Marcus, E.Rosenzweig, M.M.Soares (Eds.), Design, User Experience, and Usability. DUXU 2023, Part I, Springer. 2023. Vol.14030. Р.134–145.

Kuo L., Chang T., Lai C.-C. Color aesthetics with regard to product design and multimedia web pages. Multimedia Tools and Applications. 2023. Vol.82 (15). P.22905–22923.

Kuo Y.-T., Kuo Y.-C. African American students’ academic and web programming self-efficacy, learning performance, and perceptions towards computer programming in web design courses. Education Sciences. 2023. Vol. 13 (12). No 1236. https://doi.org/10.3390/educsci13121236

Schmoll S., Vishwanath A., Siddiqui M. A., Subbaiah B. K., Chua C. HTML document error detector and visualiser for novice programmers. In J.Cunha, J.P.Fernandes, C.Kelleher, G.Engels, J.Mendes (Eds.), 2018 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC), 2018. Р.291–292.

Tsai C.-Y., Shih W.-L., Hsieh F.-P., Chen Y.-A., Lin C.-L. Applying the design-based learning model to foster undergraduates’ web design skills: The role of knowledge integration. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2022. Vol.19 (1). Art.No 4. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00308-4

Xing Y., Shell J., Fahy C., Wen C., Da Z., Kwan H.Y. Web XR user interface study in designing 3D layout framework in static websites. In 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW). 2022. Р.243–246. https://doi.org/10.1109/VRW55335.2022.00057

References

Doersam, B., & Riedel, A. (2019). A self-learning platform for web technologies. In L.G.Chova, A.L.Martinez, & I.C.Torres (Eds.), 12th International Conference of Education, Research and Innovation (pp.5094–5101). IATED.

Hulleberg, O., Granum, H.L., Hansen, S.G., Moen, M., Monllao, C.V., & Inal, Y. (2023). The awareness and practices of web developers toward sustainable web design. In A.Marcus, E.Rosenzweig, & M.M.Soares (Eds.), Design, User Experience, and Usability. DUXU 2023, Part I. Vol.14030 (рр.134–145). Springer.

Kuo, L., Chang, T., & Lai, C.-C. (2023). Color aesthetics with regard to product design and multimedia web pages. Multimedia Tools and Applications, 82(15), 22905–22923. https://doi.org/10.1007/s11042-023-14580-1

Kuo, Y.-T., & Kuo, Y.-C. (2023). African American students’ academic and web programming self-efficacy, learning performance, and perceptions towards computer programming in web design courses. Education Sciences, 13(12), 1236. https://doi.org/10.3390/educsci13121236

Schmoll, S., Vishwanath, A., Siddiqui, M. A., Subbaiah, B. K., & Chua, C. (2018). HTML document error detector and visualiser for novice programmers. In J.Cunha, J.P.Fernandes, C.Kelleher, G.Engels, & J.Mendes (Eds.), 2018 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC) (pp.291–292). IEEE.

Tsai, C.-Y., Shih, W.-L., Hsieh, F.-P., Chen, Y.-A., & Lin, C.-L. (2022). Applying the design-based learning model to foster undergraduates’ web design skills: The role of knowledge integration. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 4. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00308-4

Xing, Y., Shell, J., Fahy, C., Wen, C., Da, Z., & Kwan, H.Y. (2022). Web XR user interface study in designing 3D layout framework in static websites. In 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (pp.243–246). IEEE. https://doi.org/10.1109/VRW55335.2022.00057

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Юрченко, А., Дємєнтьєв, Є., & Семеніхіна, О. (2025). ВЕБДИЗАЙН У СУЧАСНІЙ ОСВІТІ: ОГЛЯД ПІДХОДІВ, ТЕХНОЛОГІЙ І РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 225–229. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.225-229

Номер

Розділ

Статті