ЗМІСТОВО-ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ФАСИЛІТАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА

Автор(и)

  • Артур Молдованов ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», м.Лубни, Україна http://orcid.org/0000-0002-4629-9576

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.123-127

Ключові слова:

фасилітаційна компетентність, технологія формування фасилітаційної компетентності майбутнього СП, детермінанти змісту технології, етапи технології.

Анотація

Актуальність поданої статті об’єктивно зумовлена викликами сьогодення, що посилюють суспільну важливість професійної діяльності соціального працівника (далі СП), спрямованої на допомогу, супровід, запобігання посттравматичних стресових розладів різних категорій населення. Цей об’єктивний виклик актуалізує необхідність удосконалення професійної підготовки майбутніх СП у напрямі обґрунтування, розробки й впровадження технології формування їх фасилітаційної компетентності. Метою статті є репрезентація змістово-процесуального компоненту технології формування фасилітаційної компетентності майбутнього СП у світлі усталених позицій щодо реалізації технологічного підходу до вищої освіти. Застосовувались такі методи науково-педагогічного дослідження, як-от: дефініційний аналіз ґрунтовних понять дослідження, аналіз, синтез, порівняння, систематизація й узагальнення наукових джерел з різних аспектів фасилітаційної проблематики, реалізації ідей технологічного підходу до формування фасилітаційної компетентності СП. Визначено детермінанти змісту запропонованої технології, якими є її результативна та процесуальна мета, а також динамічні процеси трансформації мотивів і цінностей, змін у когнітивно-гносеологічному та праксіологічно-суб’єктному компонентах фасилітаційної компетентності майбутнього СП. Розглянуто нормативні документи державного та інституціонального рівня, що регламентують процес професійної підготовки майбутнього СП у контексті їх фасилітаційного потенціалу. Проаналізовано процесуальний компонент технології, представлений адаптивно-технологічним, імітаційно-технологічним, професійно-технологічним етапами. У межах кожного етапу презентувались зміни, що відбувались в мотиваційно-ціннісному (мотиви, цінності, установки), когнітивно-гносеологічному (сукупність знань та пізнавальних процесів) та праксіологічно-суб’єктному (низка умінь та професійна суб’єктність) компонентах фасилітаційної компетентнсті майбутнього СП.

Біографія автора

Артур Молдованов, ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», м.Лубни

аспірант кафедри соціальної роботи, Навчально-науковий інститут педагогіки і психології

Посилання

Список використаної літератури

Хілько С.О. Фасилітативний підхід до професійної підготовки майбутніх психологів. Психолого-педагогічне забезпечення модернізації післядипломної педагогічної освіти в умовах змін. Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція Державний вищий навчальний заклад "Університет менеджменту освіти" НАПН України. Київ, Донецьк, 2014. С.188‒191.

Галіцан О.А. Теоретичне підґрунтя проблеми застосування принципів педагогічної фасилітації у професійній діяльності вчителя сучасної школи. Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. Серія 16: Творча особистість вчителя: проблеми теорії і практики. 2012. №18 (28). С.129–132.

Коломійченко C. Ю. Підготовка майбутнього вчителя у вищих педагогічних навчальних закладах до організації фасилітаційного спілкування з учнями: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків: ХНПУ ім. Г.С.Сковороди, 2010. 24 с.

Желанова В. В. Фасилітаційна компетентність майбутнього педагога: сутність та структура. Інноваційна педагогіка: науковий журнал. 2021. Вип.31. Том 1. С.87–91.

Курило В. С., Караман О. Л. Фасилітація як метод формування сприятливого соціально-психологічного клімату та партнерства в закладі вищої освіти. Освіта та педагогічна наука. 2022. №2 (180). С.59–69.

Педагогічні технології у неперервній освіті / С.О.Сисоєва,. А.М.Алексюк, П.М.Воловик та ін.; за заг. ред. С.О.Сисоєвої. Київ:ВІПОЛ, 2001.-501 с.

Караман О.Л. Теорія і методика соціально-педагогічної роботи з неповнолітніми засудженими в пенітенціарних закладах України: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.05. Луганськ, 2013. 570 c.

Рябець Д.В. Фасилітація в контексті підготовки майбутніх учителів початкових класів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. С.249 –251

Психологія діяльності та навчальний менеджмент: навч. посіб. / М.В.Артюшина та ін.; за заг. ред. М.В.Артюшиної. Київ : КНЕУ, 2008. 336 с.

Бурчак Л.В. Теоретичні і методичні основи формування інноваційної компетентності майбутніх учителів біології в процесі фахової підготовки: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Глухів, 2025. 482 с.

Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ: Рад. школа, 1989. 608 с.

Наказ, М.О.Н. Стандарт вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, ступінь вищої освіти Бакалавр, галузь знань 23 Соціальна робота, спеціальність 231 Соціальна робота від 24.04.2019 р. №557. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-sotsialna-robota-bakalavr.pdf (дата звернення: 20.09.2025).

Освітньо-професійної програма «Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Практична психологія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 231 Соціальна робота галузі знань 23 Соціальна робота. URL: https://luguniv.edu.ua/Attach/public_info/opp_bac/231/op_231_soc_work_sp_pp_bak_opp_2022.pdf (дата звернення: 20.09.2025)

Ферт О. Соціальна перцепція як складова формування гармонійних відносин в інклюзивному освітньому середовищі. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип.28(4). С.199‒204.

Желанова В.В. Контекстне навчання майбутнього вчителя початкових класів: теорія та технологія: монографія. Луганськ: Вид-во «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. 505 с.

References

Khilko, S.O. (2014). Fasylitatyvnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh psykholohiv. Psykholoho-pedahohichne zabezpechennia modernizatsii pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity v umovakh zmin [Facilitative approach to the professional training of future psychologists. Psychological and pedagogical support for the modernization of postgraduate pedagogical education in the conditions of change]. Proceedings of All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference of State Higher Educational Institution "University of Education Management" of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine NAPN Ukrainy (pp.188‒191). Kyiv, Donetsk. [in Ukrainian].

Halitsan, O.A. (2012). Teoretychne pidgruntia problemy zastosuvannia pryntsypiv pedahohichnoi fasylitatsii u profesiinii diialnosti vchytelia suchasnoi shkoly [Theoretical basis of the problem of applying the principles of pedagogical facilitation in the professional activity of a modern school teacher]. Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University, 18 (28), 129–132. [in Ukrainian].

Kolomiichenko, C.Yu. (2010). Pidhotovka maibutnoho vchytelia u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh do orhanizatsii fasylitatsiinoho spilkuvannia z uchniamy [Preparation of future teachers in higher pedagogical educational institutions for the organization of facilitation communication with students]. [Extended abstract of candidate dissertation]. Kharkiv, KhNPU [in Ukrainian].

Zhelanova, V.V. (2021). Fasylitatsiina kompetentnist maibutnoho pedahoha: sutnist ta struktura [Facilitation competence of the future teacher: essence and structure]. Innovative pedagogy: a scientific journal, 31, 87‒91 [in Ukrainian].

Kurylo V.S., Karaman O.L. (2022). Fasylitatsiia yak metod formuvannia spryiatlyvoho sotsialno-psykholohichnoho klimatu ta partnerstva v zakladi vyshchoi osvity [Facilitation as a method of forming a favorable socio-psychological climate and partnership in a higher education institution]. Osvita ta pedahohichna nauka - Education and pedagogical science, 2 (180), 59–69 [in Ukrainian].

Sysoieva, S.O.,. Aleksiuk, A.M., & Volovyk, P.M. (201). Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii osviti [Pedagogical technologies in continuing education]. VIPOL. [in Ukrainian].

Karaman, O.L. (2013). Teoriia i metodyka sotsialno-pedahohichnoi roboty z nepovnolitnimy zasudzhenymy v penitentsiarnykh zakladakh Ukrainy [Theory and methods of socio-pedagogical work with juvenile convicts in penitentiary institutions of Ukraine. [Unpublished Doctoral dissertation]. Luhansk. [in Ukrainian].

Riabets D.V. (2022). Fasylitatsiia v konteksti pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Facilitation in the context of the preparation of future teachers of primary school]. Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series: "Pedagogy. Social work", 1(50), 249‒251. [in Ukrainian].

Artiushyna, M.V. (2008). Psykholohiia diialnosti ta navchalnyi menedzhment [Psychology of activity and educational management]. KNEU [in Ukrainian].

Burchak, L.V. (2025). Teoretychni i metodychni osnovy formuvannia innovatsiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv biolohii v protsesi fakhovoi pidhotovky [Theoretical and methodological foundations of the formation of innovative competence of future biology teachers in the process of professional training]. [Unpublished Doctoral thesis]. Hlukhiv [in Ukrainian].

Kostiuk, H.S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of the individual]. Rad.Shkola [in Ukrainian].

Nakaz M.O.N. (2019). Standart vyshchoi osvity: pershyi (bakalavrskyi) riven vyshchoi osvity, stupin vyshchoi osvity Bakalavr, haluz znan 23 Sotsialna robota, spetsialnist 231 Sotsialna robota vid 24.04.2019 r. № 557 [Higher education standard: first (bachelor's) level of higher education, higher education degree Bachelor, field of knowledge 23 Social work, specialty 231 Social work dated 04/24/2019 No.557]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-sotsialna-robota-bakalavr.pdf [in Ukrainian].

Osvitno-profesiinoi prohrama «Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika. Praktychna psykholohiia» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 231 Sotsialna robota haluzi znan 23 Sotsialna robota [Educational and professional program "Social work. Social pedagogy. Practical Psychology" for the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 231 Social Work branch of knowledge 23 Social Work]. URL https://luguniv.edu.ua/Attach/public_info/opp_bac/231/op_231_soc_work_sp_pp_bak_opp_2022.pdf [in Ukrainian].

Fert, O. (2020). Sotsialna pertseptsiia yak skladova formuvannia harmoniinykh vidnosyn v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Social perception as a component of the formation of harmonious relations in an inclusive educational environment]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of the humanities], 28(4), 199‒204 [in Ukrainian].

Zhelanova, V.V. (2013). Kontekstne navchannia maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia ta tekhnolohiia [Contextual training of a future primary school teacher: theory and technology]. LNU imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Молдованов, А. (2025). ЗМІСТОВО-ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ФАСИЛІТАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 123–127. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.123-127

Номер

Розділ

Статті